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 Az amerikai fuvarmegosztó óriás, az Uber, és a kínai önvezető startup, a Momenta 2026-ban indítja el első robotaxi-tesztjeit Münchenben. Ez lesz az első nyilvánosan bejelentett európai város, ahol mindkét cég megjelenik, és innen tervezik tovább terjeszteni a szolgáltatást más piacokra is. A partnerséget még 2025 májusában jelentették be, az Uber ekkor hozta nyilvánosságra, hogy a Momenta által fejlesztett önvezető járművek Európába érkeznek majd. A kezdeti időszakban biztonsági sofőrök is lesznek a járművekben, akik szükség esetén közbe tudnak avatkozni. A 2016-ban alapított Momenta Kína egyik úttörője az önvezető járművek piacán, 2018 óta tesztel autókat, és mára az egyik meghatározó szereplővé vált a helyi szektorban. Az Uber belépése újabb fordulatot hoz az európai robotaxi-versenybe. A vállalat jelenleg világszerte 20 különböző önvezető technológiai partnerrel dolgozik együtt, és ezek a rendszerek jelenleg is több mint 1,5 millió utat és kiszállítást bonyolítanak le évente. Az Egyesült Államokban például már több városban is elérhetők a Waymo robotaxijai az Uber alkalmazásán keresztül. A Közel-Keleten a WeRide partnereként fut robotaxi-szolgáltatás, míg Londonban a brit Wayve-vel közösen indul hamarosan nyilvános teszt 4-es szintű önvezető autókkal. „Németország több mint száz éve formálja a globális autóipart, a következő fejezetet már München írja az önvezető autók történetében” – fogalmazott Dara Khosrowshahi, az Uber vezérigazgatója. A Momenta előtt ugyanakkor még állnak megoldandó feladatok, bizonyítaniuk kell, hogy az autók megfelelnek a szigorú biztonsági előírásoknak, és jóvá kell hagyatniuk a kijelölt működési zónákat. Ha minden engedélyt megkapnak, ez lesz a cég első európai robotaxi-projektje. Emellett a Momenta vezetéstámogató rendszereit (ADAS) több autógyártó is használja, köztük olyan német márkák, mint a Mercedes-Benz, a BMW vagy az Audi. A vállalat szerint megoldásaik már 400 ezer eladott autóban működnek világszerte. Kulcsár Dávid Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!