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 A Toyota a 2018-as CES elektronikai kiállításon mutatta be a nagyérdeműnek e-Palette névre keresztelt többfunkciós kisbuszát. A típus aztán a 2021-ben megrendezett Tokiói Olimpiai Játékokon jutott először jelentősebb szerephez, ahol több, mint egy tucat példány szolgált a rendezvényen 4-es szintű önvezetéssel támogatva. Mi több, a paralimpiai játékokon az egyik jármű baleset okozója is volt, bár később kiderült, hogy a biztonság érdekében a fedélzeten szolgálatot teljesítő járművezető okolható az esemény bekövetkezéséért. Az újabb több éves csendet végül szeptember 15-én törte meg a gyártó azzal, hogy kereskedelmi forgalomba hozta a – valljuk be, igencsak szemrevaló – kisbuszt Japánban, mely 168.000 eurónak megfelelő jenért rendelhető meg. fotó: Toyota A mindössze 4,95 m hosszú, 2,08 m széles és 2,65 m magas jármű legfeljebb 4 ülő és 12 álló utas szállítására alkalmas; 37 centiméteres hasmagassága (mely 27 centiméterre tovább süllyeszthető), széles kétszárnyú tolóajtaja és elektromosan működtethető rámpája pedig a mozgássérültek számára is kényelmes fel- és leszállást biztosít. A könnyű manőverezhetőségről a 6,5 méteres fordulókör mellett Steer-by-Wire rendszer gondoskodik, a mozgási energiát pedig egy 150 kW csúcsteljesítményű szinkronmotor szolgáltatja 266 Nm maximális forgatónyomatékkal. A közel három tonnás saját tömegbe egy 72,82 kWh kapacitású akkumulátorcsomagot sikerült beszuszakolni, amellyel 250 km-es vegyes hatótávot ígér a gyártó; a legnagyobb sebesség mindössze 80 km/h-ban lett meghatározva. Az energiatároló feltöltése 80 %-os szintre 40 perc alatt lehetséges 90 kW teljesítményű gyorstöltővel, de 12 óra alatt 6 kW-os váltakozó áramú csatlakozásról is elérhető a 100 %. A kisbusz V2L szabvány-képes, azaz külső eszközök számára is tud elektromos energiát szolgáltatni, amennyiben arra szükség van. fotó: Toyota fotó: Toyota A gyártó közlése szerint az e-Palette nemsokára a tokiói Toyota Arénában és környékén valamint a Toyota Woven Cityben mutatkozik majd be, ahol többek között szállítási és mozgó árusítási feladatokat lát majd el. A fentieken túl a Toyota (kereskedések és önkormányzatok bevonásával) meghatározott régiókban önvezetési bemutatók szervezését is fontolgatja, mintegy előkészítve a 4-es szintű rendszerrel felszerelt variánsok 2027-es pénzügyi évben történő piacra dobását; jelenleg ugyanis csak Level 2 támogatással kapható az e-Palette. Dékány Zsolt Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!