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 A Ballard Power Systems neve ismerősen csenghet azoknak, akik eddig is figyelemmel kísérték az alternatív hajtású buszok legújabb kori történetét; a gyártó adatai szerint már több mint 850 Ballard tüzelőanyag-cellával szerelt jármű közlekedik Európa-szerte, melyeknek egyik példányával a hazai utazóközönség is megismerkedhetett közelebbről. A Solaris Urbino 12 Hydrogen típusú autóbusz, hazánk első zöld rendszámos hidrogénbuszaként Debrecenben, Miskolcon, Kecskeméten, Kaposváron, Zalaegerszegen és Győrben végzett utasforgalmi teszteket a HUMDA Zrt. megbízásából. A kanadai cég most egy új, városi buszokba szánt modullal rukkolt elő, melyet a Busworld Europe 2025 nemzetközi kiállításon fog bemutatni Brüsszelben. Solaris Urbino 12 Hydrogen tesztbusz Debrecenben fotó: DKV/Facebook Az FCmove-SC névre keresztelt üzemanyagcella-modul az integrált DC/DC átalakítóval 25%-os térfogatalapú teljesítménysűrűség-növekedést és 25%-kal magasabb maximális bemenő hűtőközeg-hőmérsékletet kínál (ez utóbbival egyszerűbbé téve a járművek hőmenedzsment-rendszerét) mindezt 40%-kal kevesebb alkatrészből. A Ballard új terméke legalább 75 kW csúcsteljesítmény elérését célozza meg, folyamatos üzemre és magasabb hőtartalékra optimalizálva a jobb hatékonyság érdekében. Ezen tulajdonságok kisebb hűtési igényt támasztanak a járművel szemben és több hulladékhő felhasználását teszik lehetővé a hidegebb hónapokban, tovább csökkentve az üzemeltetési költségeket a hagyományos dízelbuszokhoz viszonyítva. A hatékony alrendszereket úgy tervezték, hogy a közösségi közlekedésben szokásos üzemi ciklusok mellett körülbelül 25.000 üzemórás várható élettartamot biztosítsanak. fotó: Ballard Meglátásom szerint pont a helyi közlekedés az, ahol a tisztán akkumulátoros járművek mára behozhatatlan előnyre tettek szert az új kémiákkal és DC töltési megoldásokkal; kíváncsian várom hát, mennyire fognak két kézzel kapkodni az üzemeltetők a hidrogénhajtású buszokért. A bonyolultabb felépítésen kívül a megoldás ellen szól a töltőinfrastruktúra telepítésének horribilis ára valamint a hidrogén előállításának, összesűrítésének energiaigénye és a technológia összességében rosszabb hatásfoka. A mostanában felszaporodott üzemanyagcellás hírek tanúsága szerint azonban a gyártók még mindig látnak fantáziát ebben az alternatív hajtásrendszerben, így csak az idő adhat választ arra, valóban minden felhasználási területen életképes megoldásról van -e szó. A Ballard FCmove-SC modult és a gyártó más közlekedési megoldásait október 4-e és 9-e között tekintheti meg a nagyérdemű Brüsszelben, a Busworld Europe 2025. kiállítás 9-es csarnokának 579-es standján. Dékány Zsolt Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!