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 Szinte napra pontosan két évvel ezelőtt hívott meg először a Kia hazai képviselete egy szlovákiai utazásra, ahol a koreai márka egyetlen európai gyárát látogattuk meg. Két év alatt nagyot fordult a világ, hiszen míg két éve még nem gyártottak Zsolnán (szlovákul Žilina) tisztán elektromos autót, addig ma már itt gyártják a Kia EV4-et, és aktívan készül a gyár a hamarosan bemutatkozó EV2 gyártására is. A tisztán elektromos autók azonban nemcsak a gyárban, de az utazáshoz használt flottában is teret nyertek. Olyannyira, hogy ezúttal minden autó, még a kiás csapat kísérő autói is elektromosak voltak. Mi a meghívott vendégek vadonatúj EV4-esekkel mehettünk, míg a hazai márkaképviselet kollégái EV6-tal és EV9-cel jöttek. Pontosabban mentek előttünk, hiszen ezúttal nem konvojban, csoportosan, hanem egyénileg utaztunk, ők pedig ellenőrzőpontokon és a célban vártak bennünket. Ráadásul, hogy még érdekesebb legyen, és ne tartson örökké az út, a Kia versenyt is hirdetett több kategóriában.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 A dél-budai Kia szalon előtt a fél kilencre meghirdetett időpontban már szépen lemosva és feltöltve álltak az útra előkészített autók, nekünk csak csapatokat kellett formálnunk és kocsit kellett választanunk, hogy indulhassunk. Az EV4-ek nem csak színben, de kivitelben is eltértek, hiszen az autók egy része Kia EV4 Fastback típus volt, ami a modell lépcsős hátú, megnyújtott változata. Mivel a verseny pontos részletei nem voltak ismertek, az ösztön azt mondatta velem, hogy egy kedvezőbb légellenállású, Fasback kivitelt kellene választani, de amikor megtudtam, hogy a sok nagyakkus között van egy kisakkus változat is, egyből lecsaptam rá. Már induláskor vesztes csapatba nem sokan akartak csatlakozni, így az egyelőre egyszemélyes csapatomnak kézenfekvő volt az Esélytelenek nevet adni. Végül az indulás előtti utolsó pillanatokban beeső CAR Blog by Dave közösségi oldalról ismert Nagy Dávid lett az útitársam, ami egy érdekes véletlen, hiszen legutóbb is együtt mentünk az EV6-tal. A Kia EV4 az EV3-ból ismert hajtásláncot kombinálja két aerodinamikailag kedvezőbb karosszériával, így borítékolható a kedvező fogyasztás és a jó hatótáv. A sima (hatchback) változat légellenállási együtthatója ugyanúgy 0,27, mint az EV3-é, de a kb. 10 cm-rel alacsonyabb karosszéria biztosan jó hatással van a fogyasztásra. A szedán (fastback) változat viszont nemcsak alacsonyabb, de 0,23-as légellenállási együtthatójával áramvonalasabb is, így a nagyobb, nettó 78 kWh-s akkuval majdnem bármilyen útvonalon képes lett volna töltés nélkül teljesíteni a távot. A nettó 55 kWh-s, kisebb akkus példány viszont nem fastback, hanem ferdehátú volt, így papíron tényleg ez tűnik a legkevésbé ideális utazóautónak. Szerencsére a kiások jól kitalálták a játékot, és a csapat egyik felét a hegyeken át Selmecbánya, a másik felét a hosszabb úton Nyitra felé irányították. Ebben a két városban állítottak fel egy-egy ellenőrzőpontot, ahol kulturált körülmények között lehetett mosdóba menni és kávézni. A két útvonal közös jellemzője, hogy a menetidő ideális esetben nagyjából azonos, hiszen hiába rövidebb az út a hegyeken keresztül, autópályát csak mutatóban lehet találni, és a tempót sok városi szakasz is lassítja. Az hosszabb út egy jelentős része autópálya, ahol magasabb fogyasztással kell fizetni a nagyobb sebességért. Az út során gyorsaságban, fogyasztásban, legalacsonyabb érkezéskori töltöttségben lehetett versenyezni, de a legvidámabbnak tűnő, illetve a legkreatívabb tartalmat gyártó csapatnak is díjat ígértek. A 9-re meghirdetett indulás az adategyeztetés és logisztikai kérdések kisimítása után 9 óra 7 percre csúszott. Ekkor az autó navigációja 11 óra 43 percre írta az érkezésünket a köztes pontra. A 98%-ra töltött autó 469 km hatótávot írt, amiről tudtuk, hogy még a 13 fokos külső hőmérséklet miatt bekapcsolt fűtés mellett is bőségesen elegendő lesz a kevesebb mint 300 km-es útra. A reggeli csúcsforgalmat elkerülendő a navigáció az M0-áson akart körbe vinni bennünket, de ezt gondolkodás nélkül leszavaztam, aminek eredményeként az első fél órát a dugóban araszolva töltöttük. Ennek ellenére 11:39-kor, négy perccel a navigáció által prognosztizált időpont előtt első autóként érkeztünk a selmecbányai ellenőrző ponthoz. Az autó itt még 58%-ra volt töltve, de mi már 2,5 órája ültünk, így jó volt kiszállni. Az első útszakaszon a határ után egyből tesztelhettük az autó futóművét is. A toldozott-foltozott utakat a lágy futómű egészen tisztességesen simította ki, de a lágy hangolás nem tette bizonytalanná az autót a kanyargós szakaszokon sem. Szerencsére a forgalom sem tartott fel bennünket, így lehetett haladni. A kávéval és az addigi élmények ecsetelésével egy pillanat alatt eltelt 15 perc, így ideje volt továbbindulni. Mégiscsak versenyben voltunk, és arról semmi információt nem volt hajlandó elárulni a Kia, hogy a másik úton közlekedők merre járnak. A selmecbányai útvonalra beosztott második csapat is befutott, ők mint kiderült, a 13-14 perc lemaradást nem a lassabb tempóval, hanem az M0-áson szedték össze. A rövidebb útvonalnak nem csak az az előnye, hogy kevesebb energiát igényel, mint az autópályás kerülő, de sokkal szebb és változatosabb a vidék is az országutak mentén. Egyedül a spontán vagy útépítések miatt kialakuló dugók keseríthetik meg az életünket. Az 50%-os töltöttségi szintet 186 km megtétele után értük el, így ilyen felhasználás mellett, nagyjából 15 kWh-s fogyasztásra és a kisebb akkuval 360 km-es valós hatótávra lehet számítani. Kimondottan nem rossz! Az eredeti itiner által tervezett délután 1 órás érkezést már az indulás pillanatában is irreálisnak éreztük, de az szíven ütött, hogy 67 km-re a céltól a navigáció még bő egy órára mondta a hátralévő menetidőt, és 13:59-re az érkezés időpontját. Mint kiderült, Zsolnától néhány kilométerre komoly útépítés miatt torlódott a forgalom. Mivel ez az autópályán közlekedőket nem érintette, itt búcsút is intettünk a győzelemnek. A legkisebb fogyasztás lehetőségét már a korábbi, tempósabb szakaszokon dobtuk, a legalacsonyabb érkezési töltöttséghez viszont hajtani kellett volna, ami a dugóban nem volt egyszerű. Az esélytelenek nyugalmával csorogtunk Zsolna felé. Ehhez képest óriási meglepetés volt, hogy a szálloda parkolójában érkezésünkkor még egyetlen EV4 sem állt. Pedig jó helyen voltunk, hiszen a Kia zászlók ott lengedeztek a bejáratnál. A 271 km-es utat 4 óra 49 perc alatt tettük meg, és a fogyasztásunk 14,3 kWh/100 km lett. Nem gondoltam volna, hogy ezt más csapat tudja überelni, de a legjobb fogyasztás díját végül a Selmecbánya érintésével utazó harmadik csapat vitte el. A második csapat a hosszabb úton néhány perccel utánunk ért be, és az összes befutó megtörtént egy fél órán belül, így egyértelmű, hogy csak szerencsénk volt. Ez a két útvonal, illetve ezek variánsai annyira egyformák menetidő tekintetében, hogy a pillanatnyi forgalmi helyzettől függ, hogy ki mennyi idő alatt teljesíti a távot. Hiába volt 2% előnyünk már induláskor (100 helyett „csak” 98 százalékra volt töltve) , a 30 százalékos töltöttségünkkel esélyünk sem volt a legalacsonyabb töltöttséggel való érkezés díjára. Az autópályán meghajtott EV4-ek ugyanis rendre 18,8 és 19,5 kWh/100 km közötti fogyasztást produkáltak, így a nagyobb akkukat is sikerült 15-20 százalék közé meríteni. Tölteni azonban így sem kellett a közel 340 kilométeres úton, az EV4 elméleti hatótávja pedig még a legagresszívabban közlekedő csapatnál is elérte a 400 km-t. Bár úgy hallottuk, hogy volt olyan autós újságíró kolléga, aki a villanyautóval való utazás miatt mondott nemet az útra, de aki eljött, azt ahogy láttam, meggyőzte a Kia EV4 tudása. Mivel az autókat nem kellett tölteni, és a közel öt órás út ellenére a hatótáv miatt sem kellett óvatoskodni, az elektromos hajtás senkit sem korlátozott az utazásban. A szálloda parkolójában AC töltők biztosították az éjszakai töltést, így ezt a villanyautós utazást bátran nevezhetjük akár kompromisszummentesnek is. A Kia EV4-et amint lehetőségünk lesz rá, leteszteljük, a gyárlátogatásról pedig egy külön cikkben fogok beszámolni. Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!