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
auto

Ez ütős volt, az akku mégis intakt maradt

elektromos teherautó

A Daimler Truck „hoszútávfutó bajnoka”, az eActros 600, nem csupán hatékonyságával és fenntarthatóságával vívta ki magának a szakma elismerését, hanem a legszigorúbb követelményeknek is megfelelő aktív és passzív biztonsági rendszereivel is. A német gyártó balesetkutató csapata már a fejlesztés korai szakaszában valós közúti balesetek adatait elemezte, hogy a mérnökök az eActros 600 védelmi megoldásainak tervezése során minden reális veszélyt számításba vehessenek. A Schleswig-Holstein tartománybeli Neumünster-ben végzett ütközési teszt során a teherautót olyan erejű oldalirányú becsapódásnak is kitették, amely egy komoly közúti balesetben is előfordulhat. Az eredmény lenyűgöző volt: a nagyfeszültségű akkumulátor-rendszer és az összes elektromos komponens teljesen sértetlen maradt.

Fotó: Daimler Truck

„Kezdettől fogva az volt a célunk, hogy ne kössünk kompromisszumokat a járművek biztonsága terén” – mondta Felix Pietler, a Mercedes-Benz Trucks passzív biztonsági fejlesztője. „Különösen az elektromos hajtáslánc esetében számít, hogy ne csak az utasok biztonságáról gondoskodjunk – a közvetlen környezet védelmét célzó intézkedések is kulcsfontosságúak.” A megerősített vezetőfülke és a jármű elején található energiaelnyelő zónák tervezett módon oszlatják el a frontális ütközés során fellépő erőhatásokat az erre optimalizált szerkezeteken keresztül. Ami az oldalirányú ütközéseket illeti, a tesztek során a nagyfeszültségű akkumulátor még jelentős behatás esetén sem szenvedett kritikus alakváltozást, a modulok sértetlenek maradtak – köszönhetően a nagy erejű ütközésekhez kifejlesztett speciális vázszerkezetnek.

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

„Számomra a becsapódás előtti két-három perc különösen lenyűgöző” – meséli a tesztsorozat megkezdése előtti pillanatokról Christoph Berger, a passzív biztonsági csapat tagja. „Minden elcsendesül, a levegőben feszültség vibrál.”

…aztán több mint egy tonna tömegű tárgy csapódik a kamion oldalának, 50 km/h feletti sebességgel.

fotó: Daimler Truck

Az eActros 600 nagyfeszültségű rendszere – beleértve az akkumulátorcsomagot is – különösen szigorú belső követelményeknek felel meg a szigetelés, a mechanikai és tűzvédelem tekintetében, hogy csökkentse a súlyos sérülésekkel járó potenciális kockázatokat. A sorozatban gyártott járművek így nemcsak az összes érvényben lévő jogszabályi előírást, hanem a Mercedes-Benz saját, a szabályozásoknál jóval szigorúbb biztonsági normáit is teljesítik. Frank Müller, a Mercedes-Benz Trucks balesetkutatási és passzív biztonsági vezetője, így foglalta össze a tapasztaltakat:

„Az eredmények egyértelműen alátámasztják várakozásainkat: a gyakorlati alkalmazásban itt nem állt volna fenn veszély.”

 

fotó: Daimler Truck

Dékány Zsolt

Összehasonlítás