Kia Business Solutions Ecosystem – komplex üzleti szolgáltatáscsomagot mutatott be a dél-koreai gyártó
Egyre több társasházban merül fel a kérdés: mi történik akkor, ha a meglévő töltési lehetőség már elfogyott, de a lakók szeretnének még többet igényelni? Sok tulajdonos úgy érzi, hogy ha nem olyan parkolóhelyet vásárolt, amelyhez eredetileg kiépítettek töltőt, akkor számára már nem megoldható az otthoni töltés. Pedig a valóságban ezek a társasházak is jól és biztonságosan bővíthetők – csak éppen kevesen tudják, hogyan.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 A bizonytalanságot tovább növeli, hogy az utólagos kiépítésre nincs kialakult, bevett folyamat: nem egyértelmű, kinek a feladata, milyen engedélyek szükségesek, és az sem, hogy egyáltalán van-e elegendő szabad kapacitás a bővítésre. Pedig az otthoni töltő nem csupán kényelmi funkció. A tapasztalatok szerint egy elektromos autó töltővel felszerelt parkolóhely 1,5–2 millió forinttal is növeli az ingatlan értékét – vagyis a lakók egy jelentős része befektetésként is tekint a telepítésre. Ezt tökéletesen példázza a Kassák Passage és a Kassák Residence esete is. Mindkét házban működött már egy meglévő töltőrendszer, azonban az elektromos autók terjedésével gyorsan kiderült: további töltők kiépítését igénylik a lakók. Az Evergy ezen projektekben hálózatbővítés nélkül, a meglévő kapacitás intelligens felhasználásával épített ki 37 új töltőt az egyik házban, és 38-at a másikban. Ez jól mutatja, hogy a bővítés sokkal egyszerűbb, gyorsabb és költséghatékonyabb is lehet, mint ahogy azt a legtöbb lakó és közös képviselő elsőre gondolná. Milyen tipikus problémákkal szembesülnek a lakók a meglévő töltési rendszer bővítése során? ● A legtöbb kivitelező nem foglalkozik utólagos bővítéssel: sok társasházban az eredeti fejlesztő csak a jogszabály által előírt töltőket telepítette, és utólag már nem foglalkozik további kiépítéssel. Így akik töltő nélküli parkolót vettek, gyakran úgy érzik, számukra ez a lehetőség elúszott. ● Bizonytalan, van-e elég energia új töltőknek: sok helyen nem ismert a társasház szabad kapacitása, és elterjedt tévhit, hogy a hálózat nem bír el több töltőt. Gyakran hallani, hogy az új töltők túlterhelik a rendszert, vagy csak drága hálózatfejlesztéssel lehetne bővíteni. ● Nincs egyértelmű, bevett folyamat: a legtöbb társasház számára ez teljesen új helyzet. Nincs szabályozás, nincs kijelölt felelős, így a lakók nem tudják, kihez forduljanak, milyen lépéseket kell megtenni, vagy milyen dokumentumokra van szükség. ● A fali töltők nagy teljesítményt igényelnek, kiépítésük költséges: sokan konnektoros töltésben gondolkodnak, mert azt alacsony költséggel meg lehet valósítani és nem jelent nagy hálózati terhelést. A konnektoros töltés azonban nem szabályozható, nem tud alkalmazkodni a társasház kapacitásához, és nincs terhelésmegosztás vagy központi felügyelet, ezért több autó esetén könnyen túlterhelést okozhat. A tűzvédelmi műszaki irányelvek szerint 20-nál több autót befogadó mélygarázsban nem is engedélyezett, ott kizárólag fali töltő használható. A konnektorról történő töltés ráadásul lassú (akár 20 óra), a háztartási aljzatok pedig nem folyamatos nagy terhelésre készültek, így túlmelegedhetnek vagy meghibásodhatnak. Társasházakban további gond, hogy a konnektor nem képes felhasználót azonosítani. Mindezek alapján egy professzionális fali töltő telepítése messze nem számít drágának, ha figyelembe vesszük, hogy biztonságot, kényelmet és hosszú távú ingatlanérték-növekedést biztosít. Ezek a bizonytalanságok könnyen elvehetik a lakók kedvét a töltés kiépítésétől, pedig néhány alapvető szempont betartásával a legtöbb akadály egyszerűen és zökkenőmentesen kezelhető. Röviden tehát: mire kell figyelni egy már meglévő társasházi töltés kibővítése során? ● Érdemes előre összegyűjteni az igényeket: a bővítés sokkal egyszerűbb, ha nem egy-egy lakó kér külön autó töltőt, hanem több tulajdonos jelentkezik együtt. ● Célszerű csoportosan felkeresni a közös képviselőt: egységes kérés esetén a közös képviselet gyorsabban és hatékonyabban tud lépni, és könnyebben születik közgyűlési döntés. ● Olyan szolgáltatót kell választani, aki társasházi bővítésben tapasztalt: a társasházak speciális műszaki, adminisztrációs és tűzvédelmi feltételeket igényelnek, ezért csak olyan cég tudja megfelelően kezelni, aki kifejezetten társasházi elektromos autó töltésre specializálódott. A Kassák Passage-ban és a Kassák Residence-ben is ezt a folyamatot követték, és mint társasházra szakosodott céget keresték meg az Evergy-t a meglévő rendszer bővítése érdekében. Kassák Passage társasház A nagy sikerű Kassák Projekt második üteme, a Kassák Passage a XIII. kerület egyik legmodernebb társasháza, ahol már az építéskor 58 töltőt helyeztek üzembe. Az elektromos autók terjedésével azonban rövid idő alatt több tucat lakó jelentkezett további töltők telepítésére. A ház közös képviselete ezért olyan szolgáltatót keresett, aki hálózatbővítés nélkül tudja megoldani a további töltők telepítését. Emellett kulcsfontosságú volt, hogy az új rendszer ne zavarja a meglévő infrastruktúra működését. A helyszíni vizsgálatot követően az Evergy olyan műszaki megoldást tervezett, ami a közösségi hálózatra csatlakozik, de nem terheli túl a meglévő hálózatot, figyelembe veszi az eredetileg telepített 58 töltőt, és hosszú távon is biztonságosan bővíthető. A közgyűlés előtt a cég képviselői személyesen mutatták be a rendszer működését. A lakók részéről kiemelkedő volt az érdeklődés: néhány nap alatt 38 tulajdonos jelentkezett. A teljes folyamat – igényfelmérés, műszaki egyeztetés, szerződéskötés és adminisztráció – az Evergy feladata volt, így a közös képviseletet szinte semmilyen többletmunka nem érte. A kivitelezés során 38 darab ABB fali töltő került kiépítésre energiamenedzsmenttel, ami folyamatosan monitorozza a társasház fogyasztását. Vagyis a rendszer a helyszínen, valós időben elemzi az autótulajdonosok töltési igényét és a szabad kapacitást, és ennek megfelelően osztja el azt. Ez azt jelenti, hogy az elektromos autók akkumulátora csak annyival fog töltődni, ami nem zavarja az épület többi rendszerét. Ennek köszönhetően a társasház elkerülte a költséges hálózatbővítést. Az Evergy üzleti modelljének köszönhetően a költségek kizárólag azokra hárultak, akik töltőt kértek, a társasház számára a projekt nem jelentett plusz kiadást. Kassák Residence társasház A Kassák Residence, a Kassák projekt első üteme, a XIII. kerületben, a Váci út mentén található, 2020-ban átadott, 231 lakásos modern társasház. Az építéskor 60 konnektoros csatlakozás készült el, de az évek múltával egyre több lakó igényelt új fali töltős megoldást. A társasház 2024-ben kérte fel az Evergy-t egy részletes felmérésre és ajánlattételre. Bár első körben a közgyűlés más szolgáltatókat is meg akart vizsgálni, végül kiderült, hogy nincs más cég, amely hálózatbővítés nélkül, átlátható feltételekkel, kizárólag a töltőt kérő tulajdonosokra terhelve tudná megvalósítani a bővítést. Így sikeresen elnyertük a projektet, melynek során minden lakóval egyénileg egyeztettük az igényeit, a parkolóhelyek paramétereit és a műszaki részleteket. A teljes adminisztráció – a felméréstől a szerződéskötésig és a pénzügyi folyamatokig – az Evergy feladata volt, így a közös képviseletet gyakorlatilag teljes mértékben tehermentesítettük. A kivitelezés során 37 darab ABB töltőt telepítettünk, melyeket egy intelligens energiamenedzsment-rendszerrel integráltunk a meglévő hálózatba, így ebben az esetben sem volt szükség hálózatbővítésre. A lakók választhattak fix kábeles vagy aljzatos készüléket, minden töltő RFID-azonosítással működik, és a rendszer hosszú távon is biztonságosan bővíthető maradt. Meddig bővíthető a villanyautó töltési rendszer? Egy rendszer bővíthetősége mindig attól függ, hogy milyen más fogyasztók (lift, világítás, meglévő töltők) vannak a rendszeren. Általánosságban azt mondhatjuk, hogy egy autónak legalább 6 amperre van szüksége a töltéshez, így amíg ez biztosítva van, addig bővíthető a rendszer. A két Kassák projektben úgy egyeztünk meg a képviselettel, hogy az új töltőberendezések telepítésének lehetőségét mi határozzuk meg, az általunk monitorozott hálózati adatok alapján, és mindaddig biztosítjuk a csatlakozási lehetőséget, ameddig 1x16A (3,7 kWh) teljesítménnyel tud tölteni minden általunk telepített töltőberendezés. Hogyan biztosítható a terhelésmegosztás a társasházi töltési rendszer bővítése során? A folyamat első lépése a társasház rendelkezésre álló elektromos kapacitásának pontos felmérése. Meg kell határozni, hogy a hálózaton lévő fogyasztók – világítás, lift, szellőzés, – mennyi energiát használnak, és a meglévő töltők mekkora terhelést jelentenek. Csak ezek ismeretében dönthető el, biztonságosan hány új töltő telepíthető. A intelligens rendszerek lényege, hogy mindig csak a szabad kapacitást használják fel: az energiamenedzsment folyamatosan figyeli a ház pillanatnyi terhelését, és ehhez igazítja az egyes töltők teljesítményét. Így a töltés soha nem veszélyezteti az egyéb fogyasztók működését, és a már meglévő töltők is prioritást élveznek. A terhelésmegosztás tovább optimalizálható, ha az egyfázisú töltők más-más fázisra kerülnek bekötésre. Így egyformán terhelhető mindhárom fázis, és nem keletkezik túlterhelés egyiken sem. Hogyan biztosítható a költséghatékonyság a bővítés során? Amikor a meglévő rendszer bővítése kerül szóba a legtöbbször rögtön hálózatfejlesztésben, bővítésben gondolkoznak. A hálózatbővítés költségei az egész társasházat terhelik, vagyis minden lakónak megemelkedik a közös költsége. Ezért a legtöbb közgyűlésen az ilyen javaslatok elutasításra kerülnek. A költséges hálózatbővítés elkerülése érdekében a meglévő hálózat terheltségét érdemes megvizsgálni. Az esetek többségében ugyanis még van energia újabb töltők telepítésére. Az Evergy mindig a meglévő hálózat felmérésével kezdi a lehetőségek feltárását. Ha szükséges, egy külön mérőt is elhelyezünk a felmérés részeként és több hétig monitorozzuk a fogyasztást, hogy teljes képet kapjunk az energiafelhasználásról. Ha lehetséges, a közösségi órára csatlakozunk és a meglévő teljesítményt használjuk ki egy energiamenedzsmentes rendszerrel. Összességében jól látszik, hogy egy társasházi töltőrendszer bővítése nem szükségszerűen drága, lassú vagy bonyolult folyamat. A Kassák-projektek példája bizonyítja, hogy megfelelő felméréssel és energiamenedzsment kiépítéssel a meglévő hálózat is képes kiszolgálni több tucat új töltőt. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!
Kia Business Solutions Ecosystem – komplex üzleti szolgáltatáscsomagot mutatott be a dél-koreai gyártó