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
auto

Januárban papírnehezékké válnak a Teslák?

egyéb
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

 A Tesla a napokban emailben tudatta magyar ügyfeleivel, hogy január 14-től fizetőssé válik a Prémium Kapcsolat. Ez valami pofátlan lehúzás, ami nélkül használhatatlanná válik az autó?

Segítünk eligazodni.

Mihez kell ez egyáltalán?

A sok internetes komment között az egyik visszatérő tévhit, hogy (prémium) adatkapcsolat nélkül használhatatlanná válik az autó. Ez azonban teljes tévedés.

A Teslánál két internetes adatkapcsolati csomag van: a normál és a prémium.

Az normál biztosítja azt, hogy mobiltelefonról elérjük az autót és működtethessük a zárakat, elindíthassuk a fűtést, a hűtést, vagy hogy az autóban a központi képernyőn a navigációval megtervezzük az útvonalat.

A normál adatkapcsolat jelen állás szerint a 2022. július 20-a előtt rendelt autók esetén örökre, a későbbiekre az átvételtől 8 évig ingyenes. Hogy ezért kérnek-e majd pénzt, és ha igen, mennyit, az 2030 nyarán derül ki.

A prémium kapcsolat ezt kiegészítve extra szolgáltatásokat tesz lehetővé. Ezek alapvetően nagyobb adatforgalmat generálnak, ezért is szervezték külön csomagba őket.

Ilyen, például, hogy az autó biztonsági kameráinak (Sentry Mode / Őrszem) a képét élőben elérhetjük a mobiltelefonunkról. De ebbe tartozik az is, hogy a navigációs térképen nem 2D-s utcarajzot, hanem műholdfelvételes nézetet látunk, vagy, hogy élő forgalmi adatokat és időjárás infót, radar képeket tölt le a kocsi az útvonal mentén.

Szintén jelentős adatforgalmat generál, ezért a prémiumban érhető csak el a számos streaming szolgáltató is, azaz a Spotify, az Apple, a YouTube Music, a Tidal, vagy a Netflix is. Ezek persze eddig is a saját előfizetésünkkel mentek, kellett hozzá egy fiók a szolgáltatónál, de a megnézett videó, vagy letöltött zene adatforgalma a kocsi saját 4G kapcsolatát használja.

És csak a félreértések elkerülése végett: ha teljesen elmenne az internet, az autó akkor is tudna működni autóként, nem válna papírnehezékké, csak az online szolgáltatásoktól kellene elköszönni.

Elhúzták a mézesmadzagot

Gyakori kárörvendő komment az is, hogy na most derült ki, hogy „csak elhúzták a mézesmadzagot, eddig csak beetetésből volt minden‟, ami most hirtelen fizetős lett.

Pedig nem, ez a prémium csomag közel hat éve nincs ingyen, csak mi magyarok nem fizettünk érte.

Európában úgy 2020 január 7 óta kell fizetni az emelt szintű adatkapcsolatért, ám hazánkban eddig ez ingyen járt minden magyar fiókhoz. Külföldön élő magyarok jól tudják, hogy nyugaton eddig is fizettek az extra adatkapcsolatért, csak a magyar fiókok mentesültek ez alól.

Elméletben egyébként mindig is 30 napos próbaverziót kaptunk csak a prémium kapcsolathoz, ez állt a honlapon a megrendeléskor is, ám a cég ezt soha nem szüntette meg az első hónap végén.

Hogy ez jófejségből történt-e, vagy ami valószínűbb, a magyar számlázási rendszer gyermekbetegségei miatt nem bajlódtak vele eddig, azt nem tudjuk, de ez az ingyenesség eddig csak egy átmeneti állapot volt.

Amerikában egyébként havi 9,99 dollár, Európában 9,99 euró, azaz nagyjából 3850 forint a havidíj, ehhez képest a magyar ügyfelek, legalábbis egyelőre, 1999 Ft/hó tarifáért vehetik igénybe a szolgáltatást, ami elég kedvezményes.

Fontos kis csillagos megjegyzés a történethez, hogy nem csak a Tesla számlázza ki az internet díját. A legtöbb autógyártónál a vásárlás után valameddig ingyenes az adatkapcsolat, de utána szinte mindenki pénzt kér érte, és gyakran nem ennyit, hanem jóval többet. Van márka, ahol még az alapfunkciók, azaz a mobilos távoli elérés is havonta fizetős extra.

Alternatívák

Aki úgy érzi sok neki a havi kétezer forint, annak van egy alternatíva is:

a saját mobileszközének internetcsomagját is megoszthatja az autóval.

Ehhez nem kell mást tenni, mint bekacsolni a készüléken a hotspot funkciót, rácsatlakozni az autó WiFI-jével és bekapcsolni, hogy indulás után is maradjon a kocsi ezen a vezeték nélküli hálózaton.

Ez a megoldás nem százszázalékos, mert pár funkció, mint a navigáció műholdas nézete, vagy az útvonaltervezéshez betöltött élő forgalmi adatok sajnos nem működnek a hotspotos módszerrel.

Akinek ez is túl sok vagy komplikált az, ha más nem, a zenehallgatáshoz természetesen Bluetooth kapcsolaton keresztül is csatlakoztathatja telefonját az autóhoz, és a mobilról azt a streaming szolgáltatást használja amelyiket akarja.

Emellett elvileg tovább is él az a kedvezmény, hogy a 2018. június 30-a előtt vásárolt Tesla Model S és Model X, valamint Premium Interior csomaggal rendelt Model 3 az autó teljes élettartamára ingyenesen használhatja a Premium Connectivity csomagot, hiszen ezeket a kocsikat ezzel a feltétellel vásárolták.

Cash Only

Fontos megjegyezni, hogy valamiért éves előfizetést nem kínál a Tesla, csak havit – amennyire tudjuk ilyen opció soha nem volt egyetlen régióban sem.

Ugyanígy nem lehetséges ajánlói kreditekkel fizetni az adatkapcsolatért – ezt tételesen tiltja a szabályzat.

Így marad az az opció, hogy a Tesla fiókunkhoz kapcsolt bankkártyát vagy hitelkártyát terheli be a cég minden hónapban.

Januártól fizetni kell a Teslák prémium adatkapcsolatáért Magyarországon is

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás