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
auto

Ilyen egy akkucsere-állomás testközelből

elektromos teherautó
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

Miközben az európai döntéshozók évek óta szabványokról és határidőkről vitatkoznak, Kínában már nem életszerűtlen dolog, hogy a kíváncsi ember célba vesz egy akkumulátorcsere-állomást és a saját szemével győződik meg a környezetbarát szállítmányozás egyik lehetséges válfajának működőképességéről. Jason Niu a LinkedIn-en számolt be tapasztalatairól, melyeket a China Resources (Holdings) Co. által egy évvel ezelőtt megnyitott létesítményben tett látogatása során szerzett.

fotó: Jason Niu

Az állomás, mely diszkréten húzódik meg a környező lakóházak és ipartelepek között, összesen 2 MW teljesítményű hálózati betáplálással rendelkezik, kapacitása pedig napi 80 teherautó kiszolgálására elegendő; a 8 akkucsomag befogadására alkalmas épületben mindössze egy, a teljesen automatizált folyamatokat felügyelő alkalmazott teljesít szolgálatot. Járművezetői szempontból az egész művelet rendkívül egyszerű és gyors: a parkolást követően mindössze egy QR-kódot kell beszkennelni és a teherautó 5 perc elteltével már egy új, teljesen feltöltött akkumulátorral folytathatja útját. A modernebb, idén létesített állomásokon – melyek közül némelyik napelemes energiatároló-rendszerrel is fel van szerelve – a csere már csak 2 percet vesz igénybe: ezeken a helyeken ugyanis nem daruval mozgatják az akkucsomagokat, hanem hidraulikus karok végzik el a munkát.

fotó: Jason Niu

A lemerült akkupakkok töltésére 4 db 480 kW-os gyorstöltő áll rendelkezésre: a folyamat mindössze egy órát vesz igénybe, az akkumulátorok pedig – virtuális erőműként – képesek részt venni a hálózati igények kielégítésében is. A Jason által felkeresett létesítményben kiszolgált elektromos mixerkocsik – a hasonló kapacitású, dízelmotoros változatokhoz képest – évi 12.620 tonna CO2 , 700 tonna CO, 30 tonna szénhidrogén és 70 tonna nitrogén-oxid levegőbe kerülését akadályozzák meg az előzetes kalkulációk szerint.

Dékány Zsolt

Összehasonlítás