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
auto

Erre mentek idén az elektromobilitásra szánt EU-s pénzek

Novemberben lezárultak az Európai Unió Connecting Europe Facility (CEF) által az Alternative Fuels Infrastructure Facility program harmadik körében támogatásra ítélt projektek. A 2023. március 15-én kihirdetett nyerteseknek idén november közepéig volt idejük megvalósítani azokat a fejlesztéseket, amiket a pályázataikban vállaltak. Magyarországra három projekt vállalt elektromos járművek számára töltőtelepítést, ezek közül végül kettő valósult meg. Ez már a második fontosabb támogatási kör, aminek keretében jelentősen bővül a hazai töltőinfrastruktúra. A CEF pályázatok első körében nagyon komoly infrastruktúrabővítést történt.

Januártól durván megváltozik a hazai villanyautósok élete

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

A második támogatási körből a megkéső kormányzati hozzájárulások miatt Magyarország kimaradt, de az érintett Ionity projektje végül a harmadik körben megkapta az összes szükséges támogatást.

OMV

Az OMV a romániai leányvállalatán, az OMV Petromon keresztül három országban 98 helyszínen összesen 408 töltőpont telepítését vállalta. Magyarországon 1,05 millió euró támogatás felhasználásával, összesen 2,45 millió euróból 7 helyszínen 28 darab legalább 150 kW-os töltőpont telepítését tervezték. A határidő 2025. november 9. volt, ameddig mind a hét alábbi helyszínen telepítésre kerültek a berendezések:

  • Kecskemét, Dunaföldvári út 4. (az M5 autópálya mellett)
  • Inárcsi pihenőhely (M5 autópálya jobb oldalán)
  • Kaposvár, Füredi út 5374/22 hrsz (67-es főút mellett)
  • Hegyfalu (84-es és 86-os főutak kereszteződése)
  • Siófok, Vak Bottyán u. 1. (M7 autópálya mellett)
  • Körmend, Rákóczi út 307/1 hrsz (8-as főút)
  • Bag, Dózsa György u 2. (az M3-as autópálya mellett)

Az áram viszont az utolsó két helyszínre (Körmend és Bag) nem érkezett meg időben, így ott volt még némi csúszás, de karácsonyig ezt a két helyszínt is sikerült beüzemelni (Bagon karácsonykor még csak az egyik oszlop üzemelt, az is korlátozott teljesítménnyel). A készülékek képessége terén viszont túlteljesített az OMV, hiszen a 4×150 kW helyett 2-2 darab 400 kW-os lengyel gyártmányú Ekoenergetyka oszlopot telepítettek, így a 300 kW-nál nagyobb teljesítménnyel tölthető autókat is ki tudják szolgálni mind a hét új helyszínen.

Ionity

Az Ionity szintén 7 állomás telepítésére kapott támogatást, melyekre az eredeti kiírás szerint helyszínenként 6-6 darab 350 kW-os töltőt terveztek telepíteni. A 2022. november 10-én indult projekt teljes megvalósítás esetén 1,47 millió euró támogatást  kaphat, ami az összes költségnek nagyjából a 20%-át fedezheti, amennyiben azt 205. november 10-ig sikerül befejezni. Az oszlopok az Ionity esetében is időben elkészültek, de a bekapcsolás Győr mellett a papírmunka, Budaörsön pedig a szükséges elektromos teljesítmény kiépítésének csúszása miatt késett. Kis csúszással ugyan, de végül mind a hét helyszín megnyílt. A budaörsi állomás nem csak nagyon jó helyen van az M1-M7 bevezető mellett, de egyben a régió legnagyobb Ionity töltőállámása is, ahol egyszerre akár 12 autó töltése is lehetséges.

  • Sormás, István Panzió (M7 autópálya mellett)
    4 db 350 kw-os Ekoenergetyka töltő, bővíthető 1 db 400 kW-os Alpitronic töltővel
  • Geleji pihenő (Nyíregyháza felé) (M3 autópálya mellett)
    4 db 350 kw-os Ekoenergetyka töltő, bővíthető 1 db 400 kW-os Alpitronic töltővel
  • Geleji pihenő (Budapest felé) (M3 autópálya mellett)
    4 db 350 kw-os Ekoenergetyka töltő, bővíthető 1 db 400 kW-os Alpitronic töltővel
  • Kecskemét, Csalánosi Csárda (M5autópálya mellett)
  • Győr, M86 kereszteződés, Mobiliti benzinkút (M1)
    4 db 350 kW-os Ekoenergetyka és 2 db 400 kW-os Alpitronic töltő (2-2 csatlakozóval)
  • Budaörs, Tesco parkoló (M1-M7 autópályák mellett)
    2 db 350 kW-os Ekoenergetyka és 5 db 400 kW-os Alpitronic töltő (2-2 csatlakozóval)

RAL Elektro

Bár a hivatalos CEF dokumentumok között nem szerepel, egy kormányrendelet szerint 1,981 milliárd forint támogatást kaphatott volna a RAL Elektro az M1 autópálya Tatabánya Óváros lehajtója közelében lévő 17 állásos, egyenként 350 kW teljesítményű töltőkkel felszerelt kamiontöltő állomása. A 3,757 milliárd forintos költségvetésbe belefért volna egy kamionok számára kialakított (feltehetően 350 baros) hidrogén töltőállomás is. A RAL Elektro korábbi megkeresésünkkor nem kívánt nyilatkozni az ügyben, és végül ebből a projektből nem is lett semmi.

MVM Mobiliti Ultra II

Az MVM Mobiliti második projektje is megkapta a kormány támogatását ebben a körben, de végül az EU-s támogatást csak egy évvel később, az ötödik körben hirdették ki. Így az a projekt valamikor 2026 novemberében zárul majd 20 újabb helyszínen remélhetőleg mind a 80 bevállalt töltő beüzemelésével.

Nagyon fontos fejlesztések készültek el idén, melyek lehetővé teszik, hogy a gyorsabban tölthető, 800 voltos rendszerű autókkal is egyre könnyebb legyen az országon belüli illetve az országot átszelő közlekedés. Bár a projektek az áramellátás csúszása miatt  2-2 helyszínnél valószínűleg elestek a,  hálózati csatlakozásra járó támogatási összegektől, szerencsére a töltőállomások többségénél időre elkészült minden.

Az első támogatási körben az MVM Mobiliti, az E.ON Drive Infrastructure (EDRI), a MOL és a Shell telepített töltőket, helyszínenként jellemzően 4×150 kW teljesítménnyel (néhány helyen ennél kevesebb lett). A következő, negyedik körben a Tesla lehet érintett. A Tesla terveiből lehet tudni, hogy az egyes Tesco áruházak ingatlanjait kezelő céggel kötöttek megállapodást, de egyéb helyszínekre is lehetnek szerződéseik, mert 10 helyet is megjelöltek a Supercharger térképen hamarosan megnyíló helyszínként. A határidő az esetükben valamikor 2026 tavaszán járhat le, de ezt a cég korábbi megkeresésünkkor nem erősítette meg. Az első kettő, pécsi illetve siófoki helyszíneket már átadták és befejezéshez közelít a második szegedi Supercharger állomás átadása is.

A folyamatban lévő EU-s pályázatok legutóbb kihirdetett, valamikor három év múlva záródó körében a fókusz már a teherfuvarozáshoz szükséges infrastruktúra kiépítésén lesz.

Ezúttal az áruszállítás zöldítésére jön az EU-s pénz

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.
Összehasonlítás