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
auto
2024. 05. 08. szerda

Több olcsóbb modellel készül a Tesla

üzlet
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

A vártnál gyengébb eladási számok már három hete ismertek voltak, mégsem örülhettek a részvényesek annak, hogy 1,1 milliárd dollárra esett a Tesla nyeresége.

A kereskedés utáni tőzsdei árfolyam mégis megugrott mert kiderült, Elon Musk mégsem őrült meg teljesen.

Meh

Ahogy azt a vállalat már április elején nyilvánosságra hozta, az idei első negyedévben a tavalyinál 36 ezerrel kevesebb, 386.810 autót adott el, miközben a gyártás számlálója 412.376 darabnál állt meg.

Ennek megfelelően a vállalat árbevétele 21,3 milliárd dollárra csökkent - bár ebben az autókon kívül a szépen muzsikáló energiatárolós üzletág is benne van. A cég átlagos eladási árai viszonylag stabilak maradtak, a negyedik negyedévben látott 44.500 dollár környékén voltak a Q1-ben is.

A Tesla bruttó nyeresége még így is közel 3,7 milliárd dollárt tett ki, míg az adózott nyereség 1,1 milliárd lett. (A grafikonon minden fölé tornyosuló tavaly év végi 8 milliárd körüli adatnak pusztán könyveléstechnikai oka van, akkor tudtak realizálni egy adózással kapcsolatos tételt.)

A gyenge eladási számok, a berlini gyár több heti leállása (a Szuezi-csatorna banditái; elektromos hálózatot ért támadás), a Cybertruck, illetve a fremonti Model 3 gyártásnak felpörgetése mind erős ellenszél volt a haszonkulcsok szempontjából a Q1-ben, ennek ellenére azok - a működési nyereség kivételével - viszonylag stabilak maradtak.

A Tesla a csökkenő bevételek mellett 1 milliárd dollárt költött a mesterséges intelligencia (FSD/Optimus) tanításához szükséges számítógéppark fejlesztésére, amelynek segítségével 130 százalékkal növelték számítási kapacitásukat. Többek között ez a fejlesztés, illetve egyéb beruházások csökkentették a készpénzállományt, de az még így is 27 milliárd körül volt, amellyel az iparág élvonalába tartoznak.

Az energia üzletág mutatói közül a napelemes rész annyira rosszra sikerülhetett, hogy inkább ki is vették a jelentésből - nem túl elegáns, eléggé kilóg a lóláb. Az energiatárolók viszont rekord 4 GWh telepítést könyvelhettek el és ezzel az energia üzletág 500 millió dollár körüli bruttó nyereséget realizált.

A lényeg

A fentiek ugyan nem tragikusak, mégsem tekinthetőek fáklyásmenetnek, még ha az adatok többsége nem is volt túl meglepő. Ami viszont elsőre nem logikus, hogy akkor ezek után a kereskedés utáni kereskedés során - mert persze ilyen is van - a cikk írásának pillanatában miért vannak közel 8 százalékos pluszban a részvények.

A megfejtés a jelentés prognózis részének pár kulcsfontosságú mondata. Az elmúlt hetekben a gyenge eladásoknál is nagyobb károkat okozott a TSLA árfolyamnak a Reuters állítása, miszerint Musk kidobta az olcsó kisautó tervét, és helyette mindent egy lapra, a robotaxikra tesz fel. Ezt a cég vezetője határozottan cáfolta, de sokan kételkedtek a szavaiban.

Most a pénzügyi jelentésben azonban meglepő, és egyben igen bíztató mondatok szerepelnek ezzel kapcsolatban.

A vállalat arról számolt be, hogy frissítette termékportfóliójának terveit, és gyakorlatilag kettéválasztotta a robotaxi és olcsó kisautó projektet.

Az önvezető modell továbbra is a tavaly márciusban bejelentett és igen ambiciózus unboxed metódussal készül majd amitől minden eddiginél olcsóbb gyártást várnak, de

az olcsó kisautó marad a hagyományos gyártósorokon, és előbb érkezik, mint tervezték.

Sőt, a cég már nem is egy olcsóbb modellről, hanem modellekről beszél, amelyek előbb érkeznek, mint azt a korábbi, 2025 végére vonatkozó terveikben jelezték.

A vállalat elismeri, hogy ezzel nem fog olyan mértékű költségcsökkentést elérni, mint remélték, de a jelenlegi, évi akár 3 millió autó előállítására is alkalmas gyártósoraik sokkal jobb kihasználtsággal fognak üzemelni, és az új modellek is hamarabb érkezhetnek.

Egyértelmű, hogy erről akar majd mindenki mindent megtudni a ma éjszaka esedékes szokásos konferenciahíváson, amelyről reggel mi is beszámolunk.

Tájékoztatás: a cikk szerzője TSLA részvényekkel rendelkezik.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.