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
auto
2024. 04. 16. kedd

Ilyen hangot szán a Nissan a jövő villanyautóinak

elektromos autó

Az elektromos autók egyik legkedveltebb tulajdonsága, hogy csendesek, így a zsúfolt belvárosok zajszennyezése jelentősen csökkenne a villanyautók elterjedésével. Ez a pozitívum azonban egyben egy jelentős biztonsági kockázat is a gyalogosan közlekedők számára. Sajnos manapság egyre inkább jellemző, hogy a járókelők tekintete a mobiltelefonra irányul, és az úton való átkelésnél sokkal inkább a fülükre hagyatkoznak. Ez viszont igencsak balesetveszélyes, ha éppen egy olyan autó közeledik, aminek nincs hangja.

A biztonsági kockázat csökkentése érdekében az Európai Unióban bevezetésre került egy rendelet, miszerint minden autógyártónak kötelező egy mesterséges hanggeneráló berendezést felszerelni valamennyi új elektromos és hibrid modellbe 2019-re, és két évvel később pedig az összes, piacon lévő teljesen, vagy részben árammal működő autónak rendelkeznie kell ilyen készülékkel.

A Nissan a Tokyo Motor Show-n mutatta be az elképzeléseit arról, hogy milyen hangjuk lesz majd a jövő villanyautóinak. A latin eredetű Canto elnevezés magyarul azt jelenti, hogy „énekelek”, és a kibocsátott hang valóban dallamos, habár erősebben érezhető egyfajta sci-fi behatás, mintha egy űrhajó közeledne felénk. A Nissan már korábban, 2010-ben is készített egy hangzást a gyalogosok védelmére, illetve a Mitsubishi Outlander plug-in hibrid is rendelkezik hasonlóval, de a most bemutatott technológia sokkal fejlettebb. A Canto ugyanis aszerint változik, hogy az autó éppen milyen mozgást végez: gyorsít, lassít, vagy tolat. Az, hogy a hangjelzést mikor kell használni, országonként változik. Az Egyesült Királyság területén 30 km/h-s sebességig, aktiválva kell lennie, más területeken elég, ha csak 20 km/h alatt használja a sofőr.

A dallam kialakításánál fontos szempont volt, hogy ne legyen túl idegesítő. Nem lennének túl népszerűek ugyanis az elektromos autók, ha olyan hangjuk lenne, mint egy bagzó macskának. S bár a mesterségesen gerjesztett zaj elsődleges célja a gyalogosok védelme, a gyártó arra is odafigyelt, hogy gazdagítani tudja egy tipikus városi utcán hallható hangok skáláját.

A Nissan IMx-ből is a Canto fog szólni

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.