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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Az elektromos autózást ösztönzi a Bizottság új javaslata

Az elektromos autók gyártására jelentős serkentő hatással lehet az a javaslat, melyet a napokban nyújtott be az EU szabályozó szerve, az Európai Bizottság. Az indítvány szerint a gépkocsik szén-dioxid kibocsátását 30%-kal kell csökkenteni 2030-ra a 2021-es szinthez képest, a klímaváltozással szembeni fokozódó küzdelem részeként. Az egyre szigorodó előírások következtében remélhető, hogy az autógyártók inkább a tisztább, elektromos autók felé fordulnak. Ezt elősegítvén a Bizottság 800 millió eurót fordítana az európai töltőhálózat fejlesztésére.

Az előterjesztés a 2015-ös párizsi éghajlatvédelmi egyezmény alapjaira épül, melyet majdnem 200 ország írt alá, támogatva azt a célkitűzést, hogy az üvegházhatású gázok kibocsátását legalább 40%-kal csökkentsék 2030-ig, az 1990-es bázisévhez viszonyítva. Sajnos az új javaslatból hiányoznak a kötelező érvényű vállalások, mint például egy fix kvóta a gyártók számára, hogy a piacra dobott autók mekkora arányban legyenek elektromosak.

Az indítvány azonban nem kizárólag a klímaváltozás körüli aggodalmak következtében született meg, kiemelt célja a kínai piachoz történő felzárkózás is az elektromos autók terén. Európa és Kína között egy hatalmas technológiai szakadék tátong, melyet tovább mélyítenek a szabályozás módjának különbségei: míg Európa óvatos megközelítéssel próbálja rábírni a gyártókat a kibocsátásuk csökkentésére, melynek gyakran inkább az a következménye, hogy a belső égésű motorokat próbálják tisztábbá tenni, semmint, hogy elektromos járművekre váltsanak, addig Kína kemény szigorral lép fel a közúti szennyezés ellen. Ennek részeként 2019-re 10%-os, 2020-ra 12%-os kötelező villanyautó részarányt tűztek ki célul. Jelenleg az EU-ban ez alig másfél százalék. Bár már Európában is elindult az a technológiai forradalom, mely a jövőben távozásra kényszeríti a belső égésű motorokat, az itteni piacon csupán néhány elektromos modell érhető el, míg az ázsiai országban 400, ráadásul félő, hogy a kínai gyártmányok az európai kontinenst is meghódítják.

Kína toronymagasan vezeti az elektromos autózás versenyét, Forrás: Teslarati

A Bizottság által előterjesztett javaslatot még az EU kormányainak és a Parlamentnek is el kell fogadni, ami akár egy évet is igénybe vehet. Bár pozitív jelzéssel bír, hogy az európai döntéshozók aktívan fellépnek a klímaváltozás ellen, s ez ebben az esetben szorosan összefügg az elektromos autózás ösztönzésével és a Kínával való versengéssel, az inkább irányadó jellegű szabályozás és az erős kezű szankcionálás hiánya továbbra is a kiskapuk keresését fogja eredményezni, hátráltatva az innovációt, és növelve a lemaradást a kínai elektromos közlekedéshez képest.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.