Üzemel az OMV első magyarországi villámtöltője

Pontosan 4 hónappal a készülék telepítése után csütörtök este bekapcsolták az OMV olajtársaság első magyarországi villámtöltőjét a budapesti Szilágyi Erzsébet fasoron. Bár a töltés ingyenes, a folyamatot a terveknek megfelelően a kútkezelők indítják, és ők is tudják leállítani. A töltések maximális hossza 15 perc, aminek leteltével a töltő automatikusan leáll. A Siemens gyártmányú töltőn egyszerre egy AC és egy DC (CHAdeMO vagy CCS) töltés mehet maximum 43 illetve 50 kW teljesítménnyel.

(fotó: Kiss Tamás)
EZT OLVASTAD MÁR?  Elektromos autó töltő Egerben

Elektromos autót használsz?

  • Silver

    A MOL és ezek szerint az OMV is a Siemens villámtöltőit választotta. Lehet valamit tudni arról, hogy miért ezt a gyártmányt választották a talán elterjedtebb ABB vagy DBT töltői helyett? Olcsóbb? Megbízhatóbb minőségű?

  • PDA_FAN

    Gyanítom, ez nem az OMV választása volt, hanem a Smatrics-é. Az OMV kutakon a villámtöltőket Ausztriában a Smatrics üzemelteti. Gondolom, itthon is ugyanez lesz a felállás.

  • Triberio

    Hello,
    A smatrics is az ABB toltoket használta Ausztriában, viszont váltott Siemensre. Mivel profitorientált cég, nem gondolom, hogy ez a minőség rovására ment volna, azaz ha nem lenne megbízhatóbb, nem váltott volna. A mol pedig szintén egy megbízható, Magyarországon a szerviztamogatasaval is erősen jelenlevő céget szeretett volna maga mellé, így ez is érthető döntés. A Siemens tudtommal felépítésében is különbözik a piacon kapható berendezésektől, és habár egy teljesítmény modul hajtja, az 120kW teljesítményt tudna leadni dc-n, így a kivett 50 kW mellett lényegében fel sem melegszik. Emellett a többi gyartonál eddig tapasztalt teljesítmény csökkenés annak tudható be, hogy 1-1 teljesítmény modul (az 5-ből) kiesik, amit a felhasználó nem vesz lényegében észre, mert a kút működik tovább. Ha kicserelélnék ezeket a modulokat (gyorsan) akkor nem lenne néha lassabb ott s töltés. Ebből következően a garanciális dolgok is többször jöhetnek (gondolom) elő. A mol/OMV toltoi mar 920V dc-vel is képesek tölteni (ha az adott toltofej engedi), így készen állnak a jövőben kiadandó autok törlésére is. Dióhéjban.

  • Silver

    Szóval a Siemens villámtöltői megbízhatóbbak és akár később kis átalakítással megduplázható a teljesítményük is.
    Köszi a választ.

  • MOL: Nem merném azt állítani, hogy a MOL egyértelműen a Siemens töltőket választotta. Vettek néhányat kipróbálni, de a Kőbányai út – Könyves Kálmán körút kereszteződésében lévő kútra nem Siemens, hanem Efacec töltőt terveznek. Hogy mi áll a háttérben, azt nem tudom, de szerintem ott egyelőre még nincs egyértelmű elköteleződés. Persze lehet, hogy a SIemens lesz a végén a befutó.

    OMV: Az osztrák olajtársaság első töltője ha minden igaz, akkor Smatrics töltő. A Smatrics két tulajdonosa pedig az OMV és a Siemens. Ráadásul a Siemens töltőit Ausztriában szerelik össze, tehát minden amellett szól, hogy a cég ne egy svájci cég hollandiában tervezett és magyarországon összerakott töltőjét, hanem egy üzleti partner Ausztriában gyártott töltőjét vegye.

    Siemens töltők: Én is azt hallottam, hogy hihetetlen módon túl van méretezve a Siemens, ami miatt magasabb lehet a várható élettartama és stabilabb lehet a működése, mint a többinek. De ennek ellenére állítólag nem úgy vannak tervezve, hogy egy kábel és csatlakozócsere után 100 kW-tal is tudjanak tölteni. Pedig kézenfekvő lenne. Reméljük, rosszul tudom.

  • Triberio

    Hello,

    Nem írtam h el van kotelezodve:), ezt az Efacec-es sztorit én is hallottam, viszont a cég megbízhatóságát sugallja, hogy mar többször sem Jelent meg a kert/ígért dátumban Magyarországon, annak ellenére, hogy ők is esélyesek, többek között a mol-nal is (es nincs magyarországi képviseletük). Remelem, azert a termek megbízhatóbb a cégnél. Rendben is van ez így, legyen versenyhelyzet, es győzzön a jobb, megbízhatóbb!
    A Siemensnél az lehet a háttérben, hogy egyszerűen a termek portfolióban van a 120 kW-os DCPjük, így kézenfekvő volt azt alkalmazni a töltökben. A cél nem az volt, hogy egy továbbfejlesztheto töltőt csináljanak, arra ott lesz a hamarosan debütáló 150kW-os verzió, hiszen a benne levő leválasztott transzformátor 50 kW-os, így annak tulterhelhetosege szab korlátot a további teljesítmény növelésnek tartós üzem alatt. Ha nagobb Trafo kell, akkor nagyobb szekreny is…. ezért nagyobb, mint a többi gyártó, illetve ezért nehezebb is:). A 120 kW-ot csak a stabil üzem miatt említettem meg.
    Nem hivatalosan 80 kW körüli teljesítményt mar szedtek ki belőle, ha jók az infoim:). De nem ez lesz a köv. Lépés szerintem, hanem a 2×120 kW konvertert tartalmazó nagytestver, amely 2x 75 kW-ot tud majd első lépésként.a 150 kW-ra való áttérés nem lesz egyszerű téma senkinek sem, 200 amper felett szabvány szerint folyadék hűtés es kábeleket kell alkalmazni, amelyhez természetesen hűtő kor, keringtetes stb. Kell. Ez inkább hely igényes feladat, es persze költségvonzata is van. Innen mar érthetőbb, hogy miért maradnak paralell 80kw töltés alatt a gyártók egyelőre (amellett, hogy igény sem nagyon van még madár távlatban sem a 150 kW egyszeri kivételére.

    Btw, Magyarországon már nem gyártanak ABB toltoket.
    Ami pedig kézenfekvő, az nem biztos, hogy ugy is lesz, ha nem Érné meg a Smatricsnak, konzorcium ide vagy oda, nem vállalná be, hogy bukik rajta.

  • Istvan

    Sziasztok,

    csak annyit tennék hozzá, hogy az ABB még gyárt töltőket Magyarországon, ez 100% 🙂