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
auto
2024. 05. 11. szombat
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

Sorozatunk jobb megértéséhez az olvasó figyelmébe ajánljuk 2017 novemberi nyitó cikkünket. Fontos továbbá megjegyezni, hogy mivel Ázsiából nincsenek havi adataink, így azt a régiót csak negyedévente tudjuk áttekinteni.

A hónap elején már megosztottuk a Tesla 2017 negyedik negyedévi és éves számait, ez amolyan rendkívüli kiadás volt, bréking nyúz. Aztán volt egy webcastunk is, ahol megbeszéltük a Model 3 számait, a tavalyi 100 ezer autó feletti mérföldkövet és autópilótáztunk kicsit. Most rendszeres sorozatunk keretében még egyszer visszatérünk, hogy megnézzük, hol helyezkedik el ez az év a Tesla eddigi történetében.

103 ezer lett. Maradhat?

A Model 3-ról szóló hírek mellett, talán a legfontosabb volt a cég gyorsjelentésében, hogy 2017-ben átlépték az éves 100 ezres darabszámot. Egészen pontosan 103,084 autót szállítottak le a vevőkhöz.

A Tesla éves globális értékesítésének alakulása. Az adatok forrása: Tesla, Tesla Motors Club, InsideEVs.

Természetesen a kaliforniai gyártó esetében minden a növekedésről szól, így a szép kerek számon kívül a folyamatos bővülésen van a hangsúly. Tavaly ez konkrétan 35% lett, 2018-ban pedig, a Model 3-nak köszönhetően, várhatóan 3 számjegyű lesz a változás. Megmosolyogtató visszaemlékezni azokra a kétkedő kritikusokra, akik a Model S bemutatásakor arról károgtak, vajon el lehet-e adni az autóból évente 20 ezret? Apropó a modellek megoszlása is sokat javult: kb 48% volt az X és 51% az S, míg a 3-as épp csak felkerült a radarra.

Ami a régiókat illeti, az USA visszaesett a valamivel egészségesebb 50% körüli részesedésre és bár Ázsia jelentősen növekedett, Európa még mindig a második legfontosabb piac. Ne felejtsük el, a Tesla még mindig csak egy maréknyi országban van jelen és mindössze 3 fajta autót gyárt egyetlen gyáregységben. A következő években mind földrajzilag, mind modellpalettában, mind gyártókapacitásban jelentős bővülés várható.

Az Örömódán innen

Nézzük a számunkra érdekesebb európai piacot egy kicsit részletesebben.

Így nőtt az európai értékesítés. Az adatok forrása: Tesla Motors Club.

Érdekes ismét megfigyelni, hogy az ilyen diagramokból, mint egy lázgörbéből, kiolvasható a cég múltja, minden problémája és sikere. A 2014-es 144%-os növekedés kicsit csalóka, hiszen 2013 nem volt egy teljes év. Bár Amerikában már 2012 végén megkezdődtek a Model S kiszállításai, a Tesla ekkor még csak egy nagyon kicsi, kezdő gyár volt és bizony 2013 második félévéig kellett várni, míg az öreg kontinensre is átértek az első autók. Így már érthetőbb a ’14-es nagy ugrás.

Hasonlóan a cég történetében kell keresni a 2016-os „megtorpanás” okát. A Model X körüli problémák elhúzódása vastagon rányomta a bélyegét az európai számokra. A gyártás csak az év második felére stabilizálódott és az európai évbe már csak viszonylag későn és viszonylag kevés, mindössze 3700 autó leszállítása fért bele. Ehhez képest 2017-ben már 15 ezer Model S mellett, 13 ezer X is érkezett hozzánk, így részben ennek is betudható az abszolút rekord 28 ezres darabszám. Érdekes adat, hogy ez a szám majdnem annyi, mint a Tesla teljes 2014-es globális eredménye volt.

Országról országra. Az adatok forrása: Tesla Motors Club

Ha megnézzük az egyes országokat, akkor 2 tendenciát figyelhetünk meg.

Egyrészt van egy nyilvánvaló anomália: Norvégia. Bár az ország hagyományosan is a Tesla legerősebb európai piaca, ebben az eredményben a politika is benn van. Az új kormány meglebegtette a villanyautós kedvezmények megnyirbálását és ennek hatására, sokan előrehozták a vásárlásukat. Ez így biztosan nem fenntartható növekedés, de ha időben elkezdik szállítani a Model 3-akat Európába, az autó borítékolható Skandináv sikere elfedheti az S és X modellek relatív visszaesését. Azért attól nem tartok, hogy a 2015-16-os Dán történet ismétlődne meg, amikor is a kedvezmények teljes eltörlésekor brutális felfutás, majd hatalmas zuhanás volt a piaci válasz. (Igen, ez az a fura szürke oszlop a Dán adatoknál)

Az európai átlag 74% lett. Az adatok forrása: Tesla Motors Club

Másrészt, az is látszik, hogy ha Norvégiát kivesszük az egyenletből, a legtöbb európai országban akkor is nagyon impresszív növekedés látható. A fenti diagramon Dániát nem szerepeltettem, mert a 42%-os visszaesés rontotta az ábra olvashatóságát, azonban a Norvég és Dán végletekkel együtt is 74%-kal növekedtek az európai eladások 2016-ról 2017-re. A britek, az olaszok, a finnek megduplázták a számaikat, de Németország is szépen fejlődik (a politikai ellenszéllel szemben).

2018, a Model 3 éve

Senki nem fog meglepődni azon, hogy 2018 a Model 3 éve lesz. Én konzervatív becsléssel 180-200 ezer autó leszállítását várom a legkisebb Teslából. Az első negyedévben 12-14 ezer Model 3 várható, majd a másodikban ez a szám meg fog duplázódni. Az év közepe felé beállnak majd az 5 ezres heti darabszámra és én csak 2018 vége felé várom a 10 ezres sprinteket. Akárhogy is, idén 3x annyi autót értékesít majd a Tesla mint a tavalyi évben.

Bár ezek a számok elmaradnak Musk eredeti terveitől, érdemes kicsit perspektívába helyezni ezeket az adatokat is. A Nissan Leaf minden idők legsikeresebb tisztán elektromos autója, ha az eladási darabszámokat nézzük. Hét év alatt 300 ezer készült belőle. A kicsit drágább Model 3 másfél-két év alatt megdöntheti a japán autó rekordját.

Ha minden jól megy, február elején a negyedéves pénzügyi jelentésben a Tesla is beavat minket idei célszámaiba. Beszámolunk róla.

Sokat beszélünk még róla az idén. Forrás: Tesla

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.