PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Hivatalosan még nem jelentették be, de a héten már több a típus gyártását követő blog és számláló jelezte a mérföldkő közeledtét. Az Electrek információi szerint pedig tegnap, azaz október 13-án szombaton ténylegesen le is gördült a fremonti gyártósorról a százezredik Tesla Model 3.

A „küszködő Model 3”

A média nagy része még mindig odateszi minden Tesla hír alá a fenti jelzőt, nem elmulasztva megemlíteni, hogy Elon Musk cége bizony nem tud tömegtermelésben autót gyártani. Talán ha a Tesla majd hivatalos sajtközleményben is bejelenti a százezredik 3-as legyártását, változik a kialakult kép is.

Model 3 a végszerelő soron. Forrás: Twitter/Elon Musk

A perspektíva kedvéért idézzük fel, hogy olyan nagy múltú autógyártóknak mint a BMW, a Renault, vagy a Nissan is évekbe telt hasonló eredmények elérése. A Nissan Leafből 2014 januárjában, azaz 3 év 3 hónappal a gyártás megkezdése után fogyott ennyi, a BMW i3 pedig 4 év gyártás után, 2017 októberében ünnepelte a százezredik példányt. A Renault Zoenak pedig nagyjából 5 és fél évre volt szüksége a mérföldkő eléréséhez. És hogy ne menjünk ennyire messze, mind a Model S-nek, mind az X-nek kb. 3-3 év kellet a 100 ezres határ eléréséhez.

Néhány jelentős villanyautó gyártásának felfutása a 100 ezredik példányig. Forrás: a gyártók sajtóközleményei, Wikipedia, Electrek, TMC

A Tesla Model 3 hivatalosan 2017 július elsején debütált, bár ha őszinték akarunk lenni a tavaly 6 hónap alatt kiizzadott 2500 darabot inkább tekinthetjük elő szériának – az autók a 98%-a az elmúlt 10 hónapban készült el. Akármit is mutatnak majd az almanachok, egy ideig eltart majd mire valaki megdönti ezt a rekordot.

Normális esetben a gyártás kicsit az eladások előtt jár, de nem nehéz észrevenni, hogy 2018 Q2 végén szándékosan lettek visszatartva az autók a 200 ezres küszöb miatt. Ez egyben magyarázat a Q3-as értékesítési többletre is. Forrás: Tesla, Electrek.

Tovább szedik a skalpokat

A Tesla előző negyedévének sikeréről pár napja már írtunk és akkor azt is megemlítettük, hogy az Egyesült Államokban már a hagyományos nagy gyártókat szorongatja a Model 3. Azóta azonban újabb megdöbbentő számok kerültek napvilágra.

A Forbes magazin információi szerint a rekord számú S, 3, X eladások eredményeképpen az Egyesült Államok piacán a 3. negyedévben a Tesla több autót adott el mint a Mercedes-Benz teljes termékpalettája összesen (az SUV-kat is beleértve). Az USA-ban leszállított 69,925 Teslával szemben a stuttgartiak 66,542 személygépjárművet értékesítettek és a Tesla mindössze 1,700 autóra volt attól, hogy beelőzze a BMW-t is. Azt már én teszem hozzá, hogy az Audi USA adatai alapján ők kicsivel kevesebb mint 60 ezer autót adtak el, így szintén a Tesla mögött végeztek.

A nagy német prémium gyártók teljes modellpalettájának eredménye a Tesla 3 típusával szemben. Forrás: Forbes, Audi USA

És már nem csak az amerikai piac tekintetében mérhető a siker. Az InsideEVs összesítése szerint az elmúlt negyedév során a Jaguár globálisan 41,900 autót adott el, a Porsche pedig 66 ezret – szemben a Tesla 83,500 darabjával. Sőt, a Jaguárt már éves összehasonlításban is lehagyta az amerikai gyártó – mintegy 18 ezerrel több Tesla fogyott eddig idén a világon.

Persze attól még messze vagyunk, hogy világviszonyaltban is megszorongassa a nagy riválisokat a Tesla, de ne felejtsük el, mindössze 3 modelljük van jelenleg és ebből az első, a Model S forgalmazása alig 6 éve kezdődött.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.