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
auto
2024. 04. 27. szombat

Meglepő fordulóponthoz érkezett a Dyson autóipari karrierjének története, miután a porszívóiról és hajszárítóiról ismert angliai központú vállalat nem az Egyesült Királyságot választotta elektromos autó-gyárának helyszínéül. Ehelyett a 2021-ben érkező legelső tisztán villanyos meghajtású autómodellje egy Szingapúrban épített létesítményben fog elkészülni, azaz abban a közel 6 millió fős lakosságú városállamban, ahol a Ford gyárának 1980-as bezárása óta egyetlen autógyártó sem épít gépjárműveket. Szingapúr ráadásul a világ egyik legdrágább autópiacának számít, köszönhetően a gigadugók enyhítését szolgáló szigorú szabályozásnak, ami mind nehezen megszerezhető autóvásárlási engedélyeket, mind irtózatosan magas adókat varr a vásárló nyakába, aki autóval szeretne közlekedni. Minden járulékos költséget összevetve az állam egyik legnépszerűbb modellje, a Toyota Corolla Altis több, mint 80 000 dollárba kerül, azaz az amerikai ár közel négyszeresébe. A Dyson nemrég mutatta be egy repülőtér átalakításáról szóló terveit, amely amellett, hogy tesztpályaként funkcionál majd az első villanyautó számára, egyben egy globális kutatás és fejlesztéssel foglalkozó intézetként is szolgálna, ami megalapozza a vállalat helyét az autóiparban. A fejlett brit autóipar és az eddig tervek tekintetében tehát az Egyesült Királyság tűnt a leglogikusabb lépésnek a Dyson számára, ám a vállalat több angliai és ázsiai helyszín közül végül mégiscsak Szingapúr mellett döntött, ami mellett olyan érveket sorakoztatott fel, mint a magas fokú mérnöki tudás, és a regionális beszállítói hálózat megléte, valamint a megcélzott piacok közelsége.

A szingapúri gyár látványterve, Forrás: Dyson

A délkelet-ázsiai jelenlét már nem lesz újdonság a Dyson számára: Szingapúrban működik egy a vállalat által digitális motorként emlegetett kefe nélküli egyenáramú motorra szakosodott gyártási centrum, és a régióban körülbelül 1100 embert foglalkoztat a cég. A döntésben persze jóval több tényező is közrejátszhatott, mint például az, hogy Szingapúr a napokban kötött szabadkereskedelmi egyezményt az Európai Unióval,  valamint a legnagyobb villanyautó-piacot magáénak tudó Kínával való kereskedelmet is segíti egy ilyen megállapodás. Ellenben a brit gazdaság egyelőre pengeélen táncol, ugyanis amennyiben nem sikerül kölcsönösen előnyös feltételek mellett kilépnie az Egyesült Királyságnak az EU-ból, az az autóipari szereplők számára is óriási csapás lesz. Az már csak a sors iróniája, hogy a Dyson vezérigazgatója hírhedt Brexit-támogató. A szingapúri gyár építésének kezdetét még ez év végére ígéri a vállalat, a munkálatok végére pedig a tervek szerint 2020-ban számíthatunk.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.