Profi hackerek, vagy a világ legbénább Tesla-tolvajai?

Egy Teslát ellopni köztudottan nem egyszerű feladat, ám az elmúlt hónapokban elterjedt hackeléses módszerről készült felvételek mégis azt mutatják, hogy ha nem védekezünk ellene, akkor pillanatok alatt eltűnhet a több tízezer dolláros villanyautónk. Az úgynevezett relay attack során a tolvajok az elektronikus kulcs által kibocsátott jelet keresik meg és továbbítják az autóhoz, ami azt az érzetet kelti az autó számára, mintha a tulajdonosa közeledne a kulccsal, így kinyitja az ajtaját. Mivel az ilyen esetek már rendszeressé váltak Európában, és feltételezhető, hogy nem egymástól elszigetelt incidensekről van szó, hanem bűnszervezet által elkövetett bűncselekmény-sorozatról, a Tesla több intézkedést is tett a hackertámadások kivédésére. Ilyen például a kulcs közellétére reagáló automata ajtónyitás kikapcsolhatósága, illetve a PIN kódos indítás, de aki teljesen biztosra akar menni, annak érdemes a kulcsot jelblokkoló tasakban tartani. Sajnos egy angliai Tesla-tulajdonos egyik óvintézkedést sem alkalmazta, így egyik reggel arra ébredt, hogy a Model S villanyautója nincs a kocsifelhajtón. A kamerák azonban felvették a két tolvaj éjszakai produkcióját, és a videó nem csak tanulságos, rávilágítva az óvintézkedések fontosságára, de röhejes is, hiszen a trükkös tolvajoknál már csak a töltőcsatlakozó volt trükkösebb – legalábbis számukra.

Amikor arról beszélünk, hogy nehéz ellopni egy Teslát, akkor nem éppen arra gondolunk, hogy speciális tudást és bonyolult szerkezeteket igényel a töltőről való leválasztása, a két úriember mégis legalább egy percet bajlódott az autó feltörése után azzal, hogy a töltőkábelt kihúzza a járműből. Bármilyen erősen húzták, feszítették, az csak nem akarta megadni magát, aminek köszönhetően még több képet sikerült csinálni az elkövetőkről, ami segíthet a kézre kerítésükben. Sajnos a tolvajoknak elég idejük volt arra, hogy megoldják a nem túl bonyolult feladványt, így miután megtalálták az egyetlen gombot, amit meg kellett nyomniuk, rögtön el is hajtottak az autóval. A videót látva az internetezők el is kezdek ötletelgetni, hogyan lehetne kivédeni ezeket a támadásokat, hiszen úgy tűnik, a PIN kód használata és a Passive Entry kikapcsolása túl nagy kényelmetlenséget jelent a tulajdonosoknak. Egy javaslat szerint például a Passive Entry funkciónak automatikusan ki kellene kapcsolódnia este 10 órakor reggel 7-ig, azaz abban az időintervallumban, amikor a tulaj amúgy sem használja a járművet, a lopás valószínűsége pedig magas. Akárhogy is, valószínűleg egy szoftverfrissítés a jövőben hozni fog magával egy olyan megoldást, ami mindenkinek kényelmes lesz.

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.