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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Három elektromos autót is tervez a Dyson

elektromos autó

A leginkább porszívóiról ismert világhírű vállalat, a Dyson tavaly jelentette be, hogy építeni fog egy elektromos autót. Rögtön meg is indultak a találgatások, hogy mely szegmensbe kíván betörni a brit cég, és hogy egyáltalán képes lesz-e mindenféle korábbi tapasztalat nélkül belevágni az autógyártásba. Nemrég egy, a vezérigazgatóval folytatott interjún kiderült, hogy a villanyautón már közel 3 éve dolgoznak a mérnökök olyan szakértőkkel együttműködve, akik az Aston Martintól, BMW-től, vagy éppen a Teslától érkeztek. Sokak bánatára Sir James Dyson azt is elárulta, hogy az autó nem egy olcsó népautó lesz, ám nem is egy Tesla Roadster rivális sportautó. A 2020 előtt érkező tisztán elektromos autó a vezérigazgató korábbi állítása szerint szilárdtest akkumulátorral lenne felszerelve, a legújabb híresztelések alapján viszont erre még várnunk kell.

Az Autocar elképzelése az első Dyson villanyautóról, Forrás: Autocar

Több nem hivatalos forrásból is érkeztek hírek a Dyson villanyautókról, melyek közül a legfontosabb, hogy nem egyetlen modellre kell számítanunk, hanem háromra, legalábbis a vállalat autógyártó történetének első szakaszában. A Dyson ugyanis úgy döntött, hogy a legelső modellből csak kevesebb, mint 10 000 darab fog készülni, ez lesz ugyanis a brit csapat számára a tanulóautó, amin elsajátíthatják az autóépítés és a beszállítókkal való kapcsolatteremtés rejtelmeit. A második és harmadik autó viszont már nagyobb mennyiségben is kigurul a gyárból, ezek fogják ugyanis a Dyson márkanevet a villanyautó-gyártók nagyjai közé emelni. A későbbiekben, mikor már bizonyította alkalmasságát a feladatra a vállalat, még több tisztán elektromos meghajtású gépkocsi érkezhet.

Sokféleképpen lehet értelmezni a Dyson „gyökeresen más” jellemzését az autóról, Forrás: Dailymail

Egy másik forrás arról számolt be, hogy a legelső autó mégsem szilárdtest aksival érkezik, ami nem is annyira meglepő, hiszen a 2020-as megjelenéssel a Dyson lett volna az első, aki ilyen akkuval dobja piacra kocsiját, fej fej mellett haladva a Toyotával és Fiskerrel. Bár a vezérigazgató még nem erősítette meg, az évtized végén megjelenő villanyautó lítium-ion aksit fog kapni, s a szilárdtest technológia majd csak a következő két járműbe kerül bele.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.