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
auto
2024. 04. 19. péntek

Elon Musk még 2006-ban osztotta meg a Tesla honlapján első mestertervét:

  1. Sportautót építeni
  2. Az ezzel keresett pénzből egy elérhetőbb autót építeni
  3. Az utóbbival keresett pénzből egy több ember számára elérhető autót építeni
  4. Közben nulla káros anyag kibocsátású energiatermelési lehetőséget nyújtani

A tervet hiánytalanul teljesítette, igaz néha voltak kisebb-nagyobb csúszások az ígéretekhez képest, de a Roadster után megjelent a Model S, ezt követően a Model 3, és közben a Tesla kínálatában megjelentek a napelemek is.

Tíz évvel később, 2016 nyarán elérkezett az idő a Tesla második mesterterv kihirdetésére:

  1. A napelemes háztetőkhöz integrált akkumulátoros tárolórendszer megvalósítása
  2. Az elektromos járművek kiterjesztése minden fontosabb járműkategóriára
  3. Az emberi sofőrökhöz viszonyítva 10-szer biztonságosabb önvezető képesség kifejlesztése, a flotta autónak tanulási képességeit kihasználva
  4. Lehetővé tenni, hogy az autó pénzt keressen a tulajdonosának, amikor nem használja

A második terv első pontja egyértelműen megvalósult, hiszen a háztartási méretekhez ajánlott Powerwall mellett ipari méretű energiatárolók is készülnek már.

A második pont egyelőre számos kérdést vet fel, ezért alaposabban át kell olvasnunk a terv erre vonatkozó részleteit (aki kattintott a fenti linkekre látta, hogy a négypontos rövid összefoglaló mellett hosszabban is kifejti Musk az egyes pontokat). Nézzük mit ért Elon Musk a „fontosabb járműkategóriák” alatt.

A terv írásakor, 2016-ban a Model S és Model X csak a piaci kereslet nagyon szűk részét fedte le, a prémium szedán és a prémium SUV kategóriákat. Azóta megjelent a Model 3, hamarosan az európai utakon is találkozhatunk Model Y-nal, melyek már jóval szélesebb vásárlói kör számára készülnek. Nemrégiben bemutatkozott a Cybertruck, ami nagyon megosztóra sikerült, de kétségtelenül belép vele a Tesla az Egyesült Államokban nagyon népszerű pickup piacra.

Autóbusz végállomás a jövőből (forrás: The Boring Company)

Sokak véleménye, hogy szükség lenne egy apró városi autóra is. Az ő vágyaikat egyelőre nem valószínű, hogy a Tesla kielégíti, először is, amerikai szemmel nézve a Model 3 már egy kis autó, ezért egyelőre nem gondolkoznak az olasz és francia nagyvárosokban népszerű miniautók kategóriájában. Másrészt Elon Musk a 3 évvel ezelőtt meghirdetett tervben egyértelműen kijelentette, hogy a terv 3. pontjának, azaz a teljes önvezetés megvalósulása miatt valószínűleg nem lesz szükség a Model 3-nál olcsóbb autóra.

A személygépkocsik piacán kívül azonban két egyéb modell megjelenését is megígérte a terv. Az egyiket már ismerjük, ez a Tesla Semi, ami Musk szerint forradalmasítja az áruszállítást, mivel jelentősen csökkenti majd a szállítmányozás költségeit, miközben növeli a biztonságot, ráadásul élmény a vezetése.

Tesla minibusz (forrás: The Boring Company)

A Cybertruck bemutatóján Musk elmondta, hogy „egy ideig” nem várható újabb típus leleplezése. A mestertervből azonban tudjuk mi várható a későbbiekben: Musk a jelenleginél kisebb méretű buszok piacra dobását ígérte, melyeknél a buszvezető szerepét átveszi a flottakezelő. Ezek alapján a Tesla buszokra valószínűleg a teljes önvezetés kifejlesztését követően számíthatunk. A mesterterv buszokkal kapcsolatos része azt ígérte, hogy a több utas szállítására alkalmas járművek gyorsítása és lassítása össze lenne hangolva a forgalom többi résztvevőjével, így a forgalom egyenletesen haladhatna, ezzel jelentősen növelve az egyes útvonalak áteresztő képességét. Bár ez nincs leírva, pusztán spekuláció, de logikus lépésnek tűnik, ha a Musk alagutak fúrásával foglalkozó cége által épített föld alatti járatokban jelennének meg először a Tesla buszok.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.