Mikor érkezik a Tesla busz?
Elon Musk még 2006-ban osztotta meg a Tesla honlapján első mestertervét:
- Sportautót építeni
- Az ezzel keresett pénzből egy elérhetőbb autót építeni
- Az utóbbival keresett pénzből egy több ember számára elérhető autót építeni
- Közben nulla káros anyag kibocsátású energiatermelési lehetőséget nyújtani
A tervet hiánytalanul teljesítette, igaz néha voltak kisebb-nagyobb csúszások az ígéretekhez képest, de a Roadster után megjelent a Model S, ezt követően a Model 3, és közben a Tesla kínálatában megjelentek a napelemek is.
Tíz évvel később, 2016 nyarán elérkezett az idő a Tesla második mesterterv kihirdetésére:
- A napelemes háztetőkhöz integrált akkumulátoros tárolórendszer megvalósítása
- Az elektromos járművek kiterjesztése minden fontosabb járműkategóriára
- Az emberi sofőrökhöz viszonyítva 10-szer biztonságosabb önvezető képesség kifejlesztése, a flotta autónak tanulási képességeit kihasználva
- Lehetővé tenni, hogy az autó pénzt keressen a tulajdonosának, amikor nem használja
A második terv első pontja egyértelműen megvalósult, hiszen a háztartási méretekhez ajánlott Powerwall mellett ipari méretű energiatárolók is készülnek már.
A második pont egyelőre számos kérdést vet fel, ezért alaposabban át kell olvasnunk a terv erre vonatkozó részleteit (aki kattintott a fenti linkekre látta, hogy a négypontos rövid összefoglaló mellett hosszabban is kifejti Musk az egyes pontokat). Nézzük mit ért Elon Musk a „fontosabb járműkategóriák” alatt.
A terv írásakor, 2016-ban a Model S és Model X csak a piaci kereslet nagyon szűk részét fedte le, a prémium szedán és a prémium SUV kategóriákat. Azóta megjelent a Model 3, hamarosan az európai utakon is találkozhatunk Model Y-nal, melyek már jóval szélesebb vásárlói kör számára készülnek. Nemrégiben bemutatkozott a Cybertruck, ami nagyon megosztóra sikerült, de kétségtelenül belép vele a Tesla az Egyesült Államokban nagyon népszerű pickup piacra.

Sokak véleménye, hogy szükség lenne egy apró városi autóra is. Az ő vágyaikat egyelőre nem valószínű, hogy a Tesla kielégíti, először is, amerikai szemmel nézve a Model 3 már egy kis autó, ezért egyelőre nem gondolkoznak az olasz és francia nagyvárosokban népszerű miniautók kategóriájában. Másrészt Elon Musk a 3 évvel ezelőtt meghirdetett tervben egyértelműen kijelentette, hogy a terv 3. pontjának, azaz a teljes önvezetés megvalósulása miatt valószínűleg nem lesz szükség a Model 3-nál olcsóbb autóra.
A személygépkocsik piacán kívül azonban két egyéb modell megjelenését is megígérte a terv. Az egyiket már ismerjük, ez a Tesla Semi, ami Musk szerint forradalmasítja az áruszállítást, mivel jelentősen csökkenti majd a szállítmányozás költségeit, miközben növeli a biztonságot, ráadásul élmény a vezetése.

A Cybertruck bemutatóján Musk elmondta, hogy „egy ideig” nem várható újabb típus leleplezése. A mestertervből azonban tudjuk mi várható a későbbiekben: Musk a jelenleginél kisebb méretű buszok piacra dobását ígérte, melyeknél a buszvezető szerepét átveszi a flottakezelő. Ezek alapján a Tesla buszokra valószínűleg a teljes önvezetés kifejlesztését követően számíthatunk. A mesterterv buszokkal kapcsolatos része azt ígérte, hogy a több utas szállítására alkalmas járművek gyorsítása és lassítása össze lenne hangolva a forgalom többi résztvevőjével, így a forgalom egyenletesen haladhatna, ezzel jelentősen növelve az egyes útvonalak áteresztő képességét. Bár ez nincs leírva, pusztán spekuláció, de logikus lépésnek tűnik, ha a Musk alagutak fúrásával foglalkozó cége által épített föld alatti járatokban jelennének meg először a Tesla buszok.