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
auto
2024. 04. 20. szombat

A Mitsubishi bejelentette, hogy Japánban az Okazaki gyáregységben használt villanyautó akkumulátorokból épülő energiatároló egységet helyeznek el, amely a gyár épületének tetején lévő  napelemes erőmű által termelt energiát tárolja. A projekt célja a gyáregység széndioxid kibocsátásának csökkentése. A napelemek felszerelése 2019 októberben kezdődött, az erőmű – amely Japán egyik legnagyobb, épület tetejére telepített napelemes rendszere lesz – pedig 2020 májusában kezdi majd meg a termelést.

3 MW teljesítményű napelemes erőmű épül Japánban a Mitsubishi Okazaki gyár tetején (forrás: Mitsubishi)

A 3 MW teljesítményű naperőmű éves termelése 3 GWh lesz, a teljesítmény fokozatos növelése mellett. Az akkumulátoros energiatároló egység telepítésére a 2020-as üzleti évben kerül sor. A maximum 1 MWh kapacitásúra tervezett energiatároló használt Mitsubishi Outlander PHEV akkumulátorokból készül majd, így egy második életet adva az akkumulátoroknak, mielőtt azokat újrafeldolgoznák az értékes nyersanyagok kinyeréséhez.

A Mitsubishi Okazaki üzem napelemes erőmű és akkumulátoros energiatároló rendszerének felépítése (forrás: Mitsubishi)

A napelemes rendszer és az akkumulátoros energiatároló évente körülbelül 1600 tonnával csökkenti majd a gyár széndioxid kibocsátását, valamint segít csökkenteni az Okazaki gyáregység csúcs energiaigényét. Az akkutelepet a jövőben virtuális erőműként is tervezik használni a helyi energiaellátás stabilizálásához. Áramszünet vagy katasztrófák idején a rendszer képes biztosítani az Okazaki üzemben lévő tornaterem energiaellátását, amely egyben a város óvóhelyeként is szolgál. A rendszer tehát nem csupán csökkenti a gyár széndioxid kibocsátását, de létfontosságú fejlesztés Okazaki városa számára katasztrófavédelmi szempontból is.

Az utóbbi időben egyre gyakrabban fordulnak elő extrém időjárási események, ezért globálisan szükséges intézkedéseket tenni a klímaváltozás megelőzéséhez, azaz csökkenteni az üzleti tevékenységek széndioxid kibocsátását azáltal, hogy megújuló energiaforrásokra váltunk.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.