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
auto
2024. 11. 24. vasárnap
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

Magyarországon a villanyautósok számára 2019 és 2020 az a két év, amikor véget ér az ingyenes töltés aranykora, annak minden előnyével és hátrányával. Sokan úgy gondolják, a fizetős töltés bevezetése nagyon hátrányos hatással lesz a villanyautók népszerűségére, mások szerint előnyös, hogy nem a helyiek töltenek nonstop, így a távolról érkezőknek nagyobb valószínűséggel jut szabad töltő, valamint ha az üzemeltető bevétele múlik rajta, akkor remélhetőleg gyorsabban reagálnak majd egy-egy meghibásodásra, így egyre bátrabban indulhatunk el hosszú útra is elektromos autóval, nem kell azon aggódnunk, hogy üres akkuval állunk egy fél napig foglalt töltő előtt.

Azt hiszem abban mindkét tábor egyetért, hogy a túlzó árak nagyon károsak, a 280 Ft/kWh díj még az elkötelezett villanyautóst is arra készteti, hogy hosszabb távra üljön vissza egy hagyományos autóba, a váltás gondolatával kacérkodókat pedig különösen visszaveti a döntés meghozásában. Személy szerint régen hangoztatom, hogy az ingyenes töltésben kapcsolt szolgáltatásként hiszek. Az OTÉK rendelet kötelezi a napi fogyasztási cikkeket árusító üzleteket a nagyobb városokban a töltőtelepítésre, amit gyakran egy kellemetlen kötelezettségként élnek meg, igyekeznek minél egyszerűbben letudni, az üzemeltetés gondját érthető módon nem szeretnék a nyakukba venni, ezért leszerződnek egy elektromobilitás szolgáltatóval, aki a saját rendszerébe, a saját árazásával integrálja az üzletek parkolóiban elhelyezkedő töltőket. Pedig előnyt is kovácsolhatnának az áruházak ebből a kötelességből: ha versenyképes teljesítményű szolgáltatást nyújtanak reális áron, azzal megnyerhetik maguknak a villanyautós közösséget, akiknek valószínűleg a vásárlóereje is átlagon felüli, hiszen a villanyautók vételára egyelőre átlagon felüli. Ha egy áruház, étterem, cukrászda, szálloda töltőt telepít, ahol a vásárlóinak ingyenesen vagy önköltségi áron biztosít töltést, azzal új vásárlókat, vendégeket érhet el.

Érdekes kérdés persze, hogyan érje el egy áruház, hogy valóban a vásárlók töltsenek a parkolójukban. Ha csak nyitvatartási időben tölthetünk, azzal csökken a drágán telepített töltő kihasználtsága, ésszerű lenne olyan megoldást találni, amelyben a töltési díj levásárolható az adott üzletben, vagy az üzlet vásárlói kapnak valamilyen töltési kedvezményt biztosító kupont. Azt hiszem nincs olyan ember, aki ne találkozott volna a számtalan törzsvásárlói- vagy pontgyűjtő kártyával, vásárlás utáni visszatérítést nyújtó hitelkártyával, stb. Ezek lényege, hogy a kibocsátónál vagy a szerződött partnereknél vásárolva pontokat gyűjthetünk, amit később kedvezményekre válthatunk vagy levásárolhatunk a megjelölt üzletekben.

Csak idő kérdése volt, hogy mikor kombinálja valaki a hűségprogramot az elektromos autó töltéssel. Németországban jelent meg az első pontgyűjtő kártyával kombinált villanyautó töltési szolgáltatás. Ha regisztrálunk az &Charge hűségprogramra, akkor a partnerüzletekben online vásárolva minden elköltött euró után kilométereket gyűjthetünk, amit később villanyautó töltésre válthatunk be. A rendszerben már több mint 140 pontgyűjtő partner található, így számos nagy áruházlánc üzleteiben és webáruházakban gyűjthetjük a kilométereket. Bútorvásárlás esetén például 3 eurónként 2 kilométert, a szállásfoglaláskor vagy autóbérléskor minden elköltött 2 euró után 1 kilométert kapunk, elektronikai berendezéseket vásárolva pedig 6 eurónként 1 kilométer a jutalmunk. Az összegyűjtött kilométereket egyelőre csak a Maingau nevű német szolgáltatónál vásárolhatjuk le, amely Európa számos elektromobilitás szolgáltatójával szerződésben áll (Magyarországon egyelőre csak az ELMÜ oszlopokat használhatják a Maingau ügyfelei), de az &Charge tervezi további elektromobilitás szolgáltatókkal is szerződést kötni. Egy kilométer 8 eurócent, azaz kb. 26 Ft árengedményt jelent a töltésből.

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.