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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Ahogy azt már ma reggel jeleztük, ezen a hétvégén is nekivág a villanyautós közösség néhány lelkes tagja a január végén megrendezett ágyúgolyó futam útvonalának. Az eredmények sajnos nem lesznek összehasonlíthatók a korábbiakkal, mivel mai naptól az M7 autópályán Balatonkeresztúr mellett a Keresztúri Pihenő északi oldalán is működik, ráadásul ingyenesen használható az Ionity negyedik magyar töltőállomása, ami természetesen nagyon jó hír a villanyautósoknak, azonban ez a CCS csatlakozós autóval induló versenyzőknek akár 30 perces előnyt is jelenthet.

Sajnos nem tud minden résztvevő azonos helyről és időpontban rajtolni, aminek előnye, hogy kisebb eséllyel akadályozzák egymást a töltőknél, hátránya, hogy nehezebb lesz a versenyt követni.

Versenyzők:

(félkövérrel az éppen úton lévők kiemelve, dőlten az eredmények)

  • Péntek 21:00, Budaörs: Tesla Model S 85 D (Norcy)
    6:12 teljes idő, ebből 18 perc töltés, 8 perc ellenőrzőpont, 2 perc egyéb állásidő
  • Szombat 4:00, Budaörs, Renault Zoe 41 kWh (Tajti Krisztián)
    9:05 teljes idő, 2:40 töltés, 5 perc ellenőrzőpont, 0 perc egyéb állásidő
  • Szombat 6:00, Budaörs: Hyundai Kona 64 kWh (Likavcsán Ferenc)
    7:08 tejes idő, 1:10 töltési idő, 9 perc ellenőrzőpont, 0 perc egyéb állásidő
  • Szombat 6:00, Keszthely: Nissan Leaf 40 kWh (Szabó András)
    8:29 teljes idő, 1:49 töltési idő, 8 perc ellenőrzőpont, 20 perc egyéb állásidő
  • Szombat 6:00, Győr: Kia Soul 27 kWh (Németh Ági)
    9:32 teljes idő, 2:08 töltési idő, 32 perc ellenőrzőpont, 7 perc egyéb állásidő
  • Szombat 6:14, Budaörs: Nissan Leaf 30 kWh (Szita Bálint)
    8:23 teljes idő, 1:23 töltési idő, 10 perc ellenőrzőpont, 9 perc egyéb állásidő
  • Szombat 6:17, Budaörs: Renault Zoe (41 kWh) Kiss Tamás
    8:24 teljes idő, 2:51 töltési idő, 0 perc ellenőrzőpont, 0 perc egyéb állásidő
  • Szombat 6:30, Kajászó: Audi e-tron 55 (Fekete Gyula)
    feladta
  • Szombat 10:00, Győr: Tesla Model 3 Performance (Szilvási Péter)
    7:16 teljes idő, 22 perc töltési idő, 42 perc ellenőrzőpont, 14 perc egyéb állásidő
  • Szombat 10:00, Szombathely: Tesla Model 3 Performance (Kőnig László)
    6:09 teljes idő, 31 perc töltési idő, 11 perc ellenőrzőpont, 0 perc egyéb állásidő
  • Szombat 12:00, Balatonlelle: Hyundai Kona 64 kWh (Tóth Ervin)
    6:23 teljes idő, 48 perc töltési idő, 0 perc ellenőrzőpont, 0 perc egyéb állásidő

Ellenőrzőpontok:

  • Budaörs, IKEA töltősor
  • Keszthely, Fő tér
  • Szombathely, Felszabadulási emlékmű (Kárpáti Kelemen – Bartók Béla sarok)
  • Győr, Decathlon, Mobiliti töltőállomás
  • Tatabánya, Turul emlékmű

Szabályok:

  • fűtés 20 fokon (az első csapat 0 fokban és ködben teljesítette a távot, a többiekhez úgy tűnik kegyesebb az időjárás),
  • keréknyomás a gyári értéken,
  • a KRESZ előírásait be kell tartani, a gyorshajtás tilos (az 5:00 alatti nettó menetidő érvénytelen, mert a tapasztalatok alapján ehhez komoly gyorshajtás kellene).

A résztvevők helyzetét és a verseny állását a villanyautosok.hu címlapon térképen, valamint péntek este 10 órától ezen az oldalon frissülő információ- és fotóáradatban követhetitek.

21:18 – Elindult a harmadik villanyautós ágyúgolyó futam

Norcy az első, aki ezen a hétvégén nekivág a távnak a budaörsi Ikeától egy 2015-ös Tesla Model S 85D-vel. A külső hőmérséklet 4 °C, és ez várhatóan nem is fog sokat változni az út során. Az eredeti úthoz képest ez ~3-4 °C előny. Az első állomás Keszthely.

21:48 – Útban Keszthely felé

Az indulás óta kiderült, hogy az autón nincs CCS upgrade (Ioity töltők kiesnek), és CHAdeMO adapter sincs Norcynál, így csak a Superchargereken és az AC töltőkön tud tölteni (ez utóbbin 11 kW-tal). Ez nagyjából meghatározza a stratégiát, vagyis hogy egy mérsékeltebb sebességgel alacsonyabb fogyasztás mellett megspórolnak egy töltést és megpróbálnak eljutni a győri Superchargerig az induláskor magukkal vitt energiával. Ehhez mindössze arra lesz szükségük, hogy az átlagos fogyasztást 21 kWh/100 km-es szint alatt tartsák. A Velencei-tóig 110 km/h körüli tempóval haladtak, de most felemelték a tempót 130-ra. Így fél óra alatt Székesfehérvárig (M7 és 62-es út kereszteződése, Albapark pihenő) jutottak.

Lassulnak. Néhány perccel később már újra csak 110-zel mentek.

23:06 – Keszthely, Fő tér

1 óra 48 perccel az indulás után töltés nélkül elérték az első ellenőrzőpont helyszínét (fotó hamarosan). Illetve majdnem elérték, mert  GPS-be valahogy a forgalom elől egyébként lezárt tér egy másik sarkát sikerülhetett beütni, így a fél belvárost megkerülve érték el a célt, kb. 5 percet veszítve. Mivel hajnalban András, a helyi „állomásparancsnok” is indul a futamon, ezen a hétvégén nem fogadja senki a főtérre érkező autósokat. Az Audi e-tron múlthéten egy Balatonkeresztúr déli Ionity töltés után (csak maga a töltő elérése félóra kerülő, ráadásul Gyula az északi oldalon is megállt fotózni) 2 óra 27 perc alatt ért Keszthelyre.

23:21 – Eltévedni Keszthelyen

Bár a várt fotó nem érkezett meg (majd Szombathelyen kérjük újra), de a térképen megjelent útvonal alapján valami azt súgja, hogy nem ez volt a legoptimálisabb út Keszthely központjából Szombathely felé. Itt 5-6 percet biztosan lehetett volna spórolni. Reméljük nem ezek a km-ek fognak hiányozni Győrnél a Supercharger előtt.

23:49 – Zalaegerszeg??

Eddig senki sem választotta a Zalaegerszeg felé vezető utat. A domborzat miatt lehet, hogy kicsit jobban fogyasztja az akkut, cserébe jobb egy kicsit az út minősége.

00:15 – Amikor a Tesla kikap egy Romettől

Nem hiszem el, hogy Olivér hajnali fél 1-re kimegy a szombathelyi ellenőrző pontra, hogy fogadja Norcyt. Márpedig kimegy, hiszen fent is van a térképen a Romettel. Ez a Villanyautósok Közössége! Olivér előnye egyébként akkora, amit a Tesla biztosan nem fog tudni behozni, garantált, hogy Olivér ér előbb a parkolóba :D.

00:33 – Szombathely, ellenőrzőpont

3 óra 15 perccel az indulás után, továbbra is töltési megálló nélkül (bár itt ott furcsa útvonalon) megérkezett a Tesla Model S Szombathelyre, ahol két fős fogadóbizottság várta már a versenyzőket. Egy hete az e-tron egy töltéssel 3 óra 42 perc alatt jutott el az útvonalnak erre a pontjára.

Az akkumulátor 28%-os töltöttségen áll. A csapat 6 perc pihenő után 0 óra 39 perckor folytatta az útját a győri ellenőrzőpont, illetve az annak a közelében lévő Tesla Supercharger állomás felé. Ez utóbbi eléréséhez még kb. 107 km-t kell megtenni. Meglesz vajon töltés nélkül?

01:39 – Lehet, hogy nem lesz meg?

Győr felé haladva kívülről úgy tűnik, mintha elkezdtek volna spórolni az energiával. A sebességük 80 km/h körül alakul, miközben azon az útszakaszon akár 110-zel is lehetne menni. Persze ha ez kell, hogy közbülső AC töltés nélkül elérjék a Superchargert, akkor valószínűleg megéri.

01:50 – oh-oh

Már csak alig 70-es tempót tartanak. Elérnek vajon a Decathlonig?

01:56 – Győr, Decathlon, ellenőrzőpont

4 óra 38 perccel az indulás után a Tesla Model S túl van már 380 km-en, és megérkezett Győrbe a Decathlon áruházhoz. A legbámulatosabb azonban, hogy még mindig nem töltött, de az utolsó szakaszon látott sebesség alapján biztosan nincs már sok az akkuban. Az eddigi két ellenőrzőponton eltöltött időt is beleszámolva az átlagsebességük ugyan csak ~83 km/h, de figyelembe véve a mellékutakat, a városokat és a megállókat is, ez nagyon nem rossz. Az első villanyautós ágyúgolyó futamon a 120 Ah-s BMW i3 ért a leghamarabb ide (lemerült akkuval) 6 óra 12 perc alatt, míg az Audi e-tron 4 óra 50 perc alatt ért Győrbe (szintén csak Bábolnáig elég energiával). A győri Supercharger innen még 5 km, reméljük van még elég energia az akkuban, hogy odáig elérjenek.

2 percre álltak meg, és már mennek is tovább a következő autópálya pihenőnél lévő Superchargerhez.

02:02 – Győrújbarát, Tesla Supercharger állomás

A Tesla Model S első és egyetlen töltése az 500 km-es út során. Lehet, hogy mégsem volt annyira lemerülve az akku, mert most simán jöttek 90-nel is. Úgy számolok, hogy 20-21 perc elég lesz, attól függően, hogy mennyire akarják meghajtani a gépet az utolsó szakaszon. Ez egyben az út első mosdó és kávészünete is. Bő 4 és fél óra után ez már épp időszerű is.

Pontosan 385 km-t tett meg az autó eddig. Budaörsről 99%-os töltöttséggel indult, 385 km után még 7% energia volt az akkuban. A töltés egyből felfutott 120 kW-ra, úgyhogy akár még 20 percnél rövidebb töltéssel is megúszhatják.

02:20 – 20 perc töltés

Mindössze 20 perc után indultak is tovább (az effektív töltés kb. 18 perc lehetett). Ezalatt az autó töltöttsége 39%-ra kúszott fel, ami kényelmesen elég 150 km-re is. De ennyi már nincs hátra, a Turul szobor érintésével sem kell többet menniük ma, mint 120 km. Nem is spórolnak, indulás után azonnal 130 km/h-s tempót lőttek be az Autopilotnak.

02:58 – Turul emlékmű, utolsó ellenőrzőpont

5 óra 40 perccel az indulás után a Model S megérkezett az út utolsó ellenőrzési pontjára. Az első futamon a 62 kWh-s Nissan Leaf ért ide legelőször 7 óra 5 perccel az indulás után. Az Audi e-tronnak viszont már elég volt 5 óra 54 perc is az út eddigi szakaszára. A Tesla Model S ebből faragott még egy nagyon picit. Valószínűleg Norcy már fárad, mert alig 1 perc után indult is tovább.

03:30 – Budaörs, befutó

Hiába volt időben rövidebb a Tesla Model S 85D útja ma éjjel, a késői időpont miatt fárasztóbbnak érződött, mint bármelyik korábbi. És ez az autóban valószínűleg hatványozottabban igaz lehetett. Norcy egyetlen 18 perces töltéssel (20 perc kiálló) 6 óra 12 perc alatt teljesítette a számára 504 km-es távot (6% maradt az akkuban), amivel a következő néhány órában ő a futam koronázatlan királya. Figyelemre méltó, hogy a Tesla 17,7 kWh/100 km átlagfogyasztással futotta a kört a remek időeredmény ellenére. Ez alá eddig egyedül a 38-as Ioniq (16,5) és a BMW i3 (15) fért be, a legtorkosabbnak az Audi e-tron (30,3) bizonyult.

Gratulálunk! Külön köszönet, hogy az úton mindenütt precízen betartotta a sebességhatárokat!

A mai nap során azonban Gyula újra elindul az e-tronnal, ezúttal induláskor 100%-ra töltve az autót, levéve a tetőcsomagtartót és kihasználva a múlt hét óta átadott Ionity töltőt. Úgy gondoljuk, hogy ezekkel legalább fél órát tud majd faragni a múltheti 6 óra 25 perces időből. Bár az e-tront konzervatívan, ráhagyásokkal töltötte, ahogy látható volt ez a Model S esetén sem volt másképp. Ezen mindkét autó esetén lehetne még faragni.

De nem az Audi az egyetlen vetélytárs, hiszen délelőtt 10-től két Tesla Model 3 is elindul: az egyik Győrből, a másik Szombathelyről. Azok az autók az e-tronhoz hasonlóan ki tudják használni az Ionity töltők előnyeit (Norcy a Model S-t az út során csak a Tesla Superchargeren tudta tölteni értelmezhető teljesítménnyel), ráadásul sokkal kisebb a légellenállásuk és a fogyasztásuk. Vajon elég lesz-e ez ahhoz, hogy elvegyék a trónt az e-trontól?

4:01 – újabb rajt, Renault Zoe 41 kWh (Tajti Krisztián)

A villanyautós ágyúgolyó futam versenysorozat ma hajnalban váltóversennyé alakult, alig fél órája érkezett be a budaörsi célba Norcy és a Tesla Model S 85D, máris újabb versenyző a rajtvonalnál, Tajti Krisztián egy Renault Zoe 41 kWh volánjánál. Akku kapacitásban a Zoe körülbelül felével gazdálkodhat, mint a Tesla S 85D, és töltési sebességben is jóval elmarad, azonban a 22 kW AC töltőhálózat sűrűsége miatt szinte bárhol tölteni tud, akár a keszthelyi ellenőrzőpont közvetlen közelében is, így a töltés miatt külön megállással nem feltétlenül kell számolni az első szakaszon. Természetesen a stratégia is az autó jellemzőinek megfelelő, a Zoe 90 km/h sebességgel indult el Keszthely felé.

 

5:01 – a Zoe elérte a Balatont

Kerek 1 órája van úton Krisztián a 41-es Zoeval, fix 90 km/h sebességgel halad a szombat hajnalban kihalt M7 autópályán. Körülbelül 95 km-re van az első ellenőrző ponttól (Keszthely, Fő tér), ahonnan épp 6:00-kor rajtol Szabó András egy 40 kWh-ás Nissan Leaffel, így egy kis szerencsével még sok sikert is kívánhat egymásnak a két versenyző. Egyelőre nincs információnk a Zoe fogyasztásáról, így nem tudjuk azt sem, hogy mikor tervezi az első töltést.

6:00 – elrajtolt két további versenyző

Hirtelen benépesült a térkép, elrajtolt két olyan csapat, akik az előző ágyúgolyó futamok ellenőrző pontjain fogadták a versenyzőket: Keszthelyről egy 40 kWh-ás Nissan Leaf, Szabó Andrással a fedélzeten, Győrből pedig egy Kia Soul 27 kWh Németh Ágival a volánnál.

A többi csapat sajnos lekéste a 6:00-ra tervezett rajtot, Gyula ugyan odaért volna időben, de az Audit elfelejtette este töltőre tenni, így elment Kajászóra tölteni.

6:03 – úton a Kona

Budaörsről néhány perc késéssel elrajtolt a Hyundai Kona is Likavcsan Ferenccel a volán mögött.

6:10 – Keszthelyen az első Zoe

2 óra és 9 perc alatt teljesítette a 41 kWh-ás Renault Zoe a Budaörs-Keszthely kb. 185 km hosszú távot, igaz a Keszthelyi ellenőrzőpont megközelítéséhez tett egy kis kerülőt, úgy tűnik ma hajnalban Keszthelyen minden versenyző eltéved. Az ellenőrzőpont érintése után (ahol épp váltották egymást a 40-es Leaffel), Krisztián töltőre tette a Zoe-t a közeli Sopron utcai AC töltőn.

6:14, 6:17 – Budaörsről újabb rajtok

Negyed órás késéssel sikerült elindulni Budaörsről a 30-as Nissan Leaffel rajtoló Szita házaspárnak, majd 6:17-kor Kiss Tamás is útnak indult a kék Zoeval.

6:25 – stratégiák???

András a 40-es Leaffel az egyetlen, aki nem autópályás szakaszon kezdte meg a versenyt, így az ő 50-60 km/h körüli sebességéből még nem tudunk stratégiára következtetni. A Kona beállt a megengedett 130 km/h sebességre, Bálint a 30-as Leaffel úgy tűnik hasonló taktikát választott, mint az első alkalommal, amikor a BMW i3 sofőrjeként ment végig a versenyen, ezúttal is óvatosan, 90 km/h körül halad, közvetlenül mögötte hasonló sebességgel a kék Zoe Tamással a fedélzeten. Ági már lassan fél órája úton, stabil 90 km/h sebességgel, tehát ő szintén a lassan járj, tovább érsz elv szerint szeretne célba érkezni.

6:27 elindult az Audi

Majdnem fél órával később, azonban 25 km-rel a tervezett budaörsi helyszíntől távolabb, a Kajászó közelében lévő Ionity töltőoszloptól indult útnak a távot a múlt héten is teljesítő Audi e-tronnal Fekete Gyula. Az esélyei rengeteget nőttek, ezúttal tele akkuval indul, tetőcsomagtartó nélkül, és egy hét alatt „kinőtt a földből” egy Ionity töltősziget az Audi számára tökéletes helyszínen, így nem kell 20 km kerülőt tennie az M7 autópálya másik oldalára Balatonkeresztúrnál csak azért, hogy tölteni tudjon. Vajon mennyit tud javítani a múlt heti 6 óra 25 perces idején? Mindent megtesz azt rögtön a rajt utáni percekben tapasztaltuk, ugyanis 150 km/h sebességgel eredt a Hyundai Kona nyomába, úgy tűnik arra játszik, hogy gyorshajtással 5 óránál előbb körbeérjen, akkor azonban a fix 5:00 menetidőt rendeljük hozzá, mert nem szeretnénk, ha a KRESZ szabályait megszegve próbálná bárki megnyerni a versenyt. Valószínűleg csak be kellett sorolni a megfelelő helyre, mert a rövid száguldást követően az Audi beállt a megengedett sebesség alá.

6:55 – Kia a Turulnál

A Győrből pontosan 6:00-kor startoló Kia Soul – Németh Ági csapat 2 fokban és rengeteg kamion között az autópályán kitartóan 90 km/h-val haladva elérte az első ellenőrzőpontot, amely számukra Tatabányán a Turul emlékmű.

A többiek 100-130 km/h közötti sebességgel haladnak az M7 autópályán a Balaton déli partján Keszthely felé, végre felkelt a Nap is.


7:15 – Zoe indul Keszthelyről

Kb. 1 órás töltés után a fehér Renault Zoe tovább indult Keszthelyről Szombathely felé. A többiek hamarosan elérik a következő ellenőrzőpontot, ami a Soul számára már a második lesz, Budaörsnél, a 40-es Leafnek Szombathely, a többieknek Keszthely. A mezőny kissé szétcsúszott az M7 autópályán, de ha a Kona és az Audi kiáll tölteni Balatonkeresztúrnál, akkor a 30-as Leaf és a kék Zoe utolérheti őket, kivéve, ha Bálint Siófokon lemegy tölteni. Esetleg a Kona vagy az Audi eljut Bábolnáig töltés nélkül?

7:25 megállók, kerülők

A Nissan LEAF 40 kWh Szombathelyen elérte az első ellenőrzőpontot, a Kona Balatonkeresztúrnál megállt tölteni az Ionity töltőnél, az M1-en Herceghalomnál a Kia Soul lezárás (baleset?) miatt letért az autópályáról. A 30-as Leaf Siófokon tölt, az Audi hamarosan utoléri a Konát a Keresztúri pihenő északi oldalán tegnaptól használható ultragyors töltőállomáson, a kék Zoe pedig remélhetőleg eljut töltés nélkül Keszthelyig.

 

 

7:35 – az Audi is tölt

Az e-tron utolérte a Konát a balatonkeresztúri töltőnél, most láthatjuk, hogy mennyire jó, ha nem kell egymásra órákig várni, ahogy a január végi futamon, mert egymás mellett 4 nagy teljesítményű töltőoszlop várja a villanyautósokat.

7:45 Zoe Balatonfenyvesen tölt

A fehér Zoe 90-es tempóval 2 óra 10 perc alatt Keszthelyre ért, a kék 120 körül haladt, így azonban nem ért el Keszthelyig, Balatonfenyvesnél lehajtott az M7 autópályáról tölteni. Délutánra kiderül, melyik a jobb taktika.

7:48 – Soul már a 2. ellenőrzőponton és dráma az Ionity töltőnél

A Kia Soul elérte a második ellenőrzőpontot, Budaörsön. Persze ennek nem az őrült gyors tempó, hanem az ezen a szakaszon sűrűn elhelyezkedő pontok az oka. Közben szomorú hírt kaptunk a Balatonkeresztúrnál töltő csapatoktól: csak 32-36 kW közötti teljesítményen tölti a tegnaptól működő töltőoszlopok az autókat. Igen, az Audit is.

08:20 – Mindenki újra úton, kivéve a Kia Soul EV

Mindkét Ionity töltős autó elindult a déli oldali pihenőből, de mivel itt nincs átjáró az autópálya felett/alatt ezen a helyen, kénytelenek voltak egy 10+10 km-es kört menni a következő lehajtóig. A Kona egy darabig követte az e-tront, majd Balatonkeresztúrnál letért a balatonberényen átmenő útra. Mire ezt megírtam a később induló Zoe (Tamás) Fenyvesen töltőre tette az autóját. A másik Zoe Szombathelyhez közelít, a 40-es Leaf Győr felé, a 30-as pedig még az M7-esen Balatonfenyves előtt jár.

Egyelőre az e-tron útvonala tűnik jobbnak.

08:35 – Keszthelyi érkezések

08:25-kor a Soul EV újra úton van, a leghosszabb etap áll előtte. Gyanítom, hogy valahol töltenie kell majd útközben. A Kona egy picit lemaradt az e-tron mögött az alternatív útvonallal, de nem vészes a lemaradás. Perceken belül beérnek Keszthelyre. Gyula már tudja az utat a főtérig. A hajnalban indult Zoe beért ugyan Szombathelyre, de úgy tűnik, hogy az ellenőrző pont helyett előbb tölteni ment. Az Audi 2 óra 6 perc alatt ért be, ami a töltőhöz való kerülő ellenére alig marad el Model S reggeli 1 óra 48 perces töltés nélkül teljesített idejétől. (Az Audi és a Tesla ideje nem hasonlítható össze, mert az Audi Kajászóról indult, nem Budaörsről!) Szédületes tempót diktál! Mire ezeket a gondolatokat megírom a Kona is befut 2 óra 32 perces menetidővel, ami a balul elsült töltést is figyelembe véve nagyon jó idő. Gyula az e-tronnal a téren bevárta. Vajon lesz csoportkép? Gyula 08:33-kor, Ferencék 08:36-kor indultak tovább Szombathelyre. Keszthelynél a Kona 200 km-en volt túl, 67%-nál állt a töltése, amivel akár 247 km-t is meg tudnak tenni. A Bábolnánál lévő Ionity töltőt szinte biztosan ki fogják még ma próbálni.

08:55 – 30-as Leaf Keszthelyen

Közben 08:52-kor Bálinték is befutottak Keszthelyre az ellenőrzési pontra. Nekik Siófokon volt egy töltésük, de Keszthelyen szinte biztos, hogy újra tölteniük kell majd. Az eddigi menetidejük 2 óra 35 perc, ami csak egy perccel rosszabb a több mint kétszer akkora akkus Konánál, ami persze nem fair összehasonlítás, hiszen a Kona a következő ~250 km-re fel volt töltve, a Leaf meg valószínűleg közel üres akkuval érkezett (frissítés: nem is volt annyira nagyon lemerülve: 24%), majd 1 perc állás után tovább is indult. Eközben Ágnes a Soullal elérte a Velencei-tavat, és stabil 85 km/h-s tempóval próbál spórolni. A két Zoe továbbra is 22 kW-os AC töltőn lóg Szombathelyen illetve Balatonfenyvesen.

A 40-es Leafről (András) 08:49-kor érkezett ez a kép, de nem tudjuk, hogy hol készült, mert 49 perce megszakadt a GPS nyomkövetésük. Vagy Csornához vagy Győrhöz araszolnak az utolsó százalékokkal.


Frissítés: És mire beküldtem a változás meg is jöttek a további képek Andráséktól. Már Győrben töltenek a Decathlonnál. A nem Budaörsről indulók állomásokig mért idejét nem számoljuk ki, mert nem összehasonlítható a többiek idejével.

09:15 – Kék Zoe indul Balatonfenyvesről

Ha jól számoljuk akkor kb. 50-55 percnyi AC töltés után, 09:10-kor a Tamás által vezetett kék Zoe is elindult Keszthely felé. Bálinték a 30-as Leaffel és Krisztiánék a másik Zoeval még mindig töltenek. Gyula és Ferenc az e-tronnal illetve a Konával félúton járnak járnak Keszthely és Szombathely között Bérbaltavár és Zalabér marasságában. Néhány km csak a különbség köztük. Ági a Soullal az M7-esen gyűri a km-eket, valószínűleg egy siófoki megállóval fogja elérni a keszthelyi Fő teret. A Keszthelyről rajtoló 40-es Leaf még mindig Győrben, a második ellenőrzőponton tölt.

09:20 – A másik Zoe is elindult

Nem tudjuk, hogy szervezői unszolás kellett hozzá, vagy már tele lett az akku, de néhány perce Krisztián is elindult a szombathelyi ellenőrzőpont felé. Olivér, a helyi „főellenőr” kíséri, hogy ne tévedjen el.

Frissítés: 09:22-kor be is fut a Zoe a Szombathelyen a találkozóra kijelölt parkolóba. Eddigi menetideje 5 óra 21 perc (04:01-kor indult Budaörsről), az ellenőrzőponton 58%-os voltatöltöttsége. Alig 2 perc után 09:24-kor már megy is tovább.

09:30 – A Leaf-ek újra úton

A 30-as Leaf 21 perc töltés után 85%-kal 9:26-kor indult tovább. A 40-es Leaf 34 percet töltött Győrben.

09:32 – Indul az első Tesla Model 3 LR (Long Rance) Performance

Na mostantól kezd igazán izgalmassá válni a verseny. Elindult ugyanis az első Tesla Model 3 performance Kőnig Lászlóval a volánnál, ami majdnem a teljes távot teljesíteni tudja töltés nélkül. Ettől függetlenül egy töltés biztosan lesz az úton, hiszen az akku csak  92%-ra volt töltve induláskor, a tippelőóra pedig 472 km-t ír. Egy max. 10-15 perces Ionity töltéssel valószínű meg tudja csinálni. Közben felállt a startvonalhoz a másik Model 3 is, amely a győri Superchargertől vág neki az útnak, ha jól látjuk.

09:36 – A második Zoe is elérte a keszthelyi Fő teret

9:45 Kia Siófokon tölt, másik Model 3 Győrben rajtra kész

Ágiék a Kia Soul-t Siófokon töltik, Győrben pedig felkészült az indulásra Szilvási Péter a másik Tesla Model 3 Performance volánjánál. Szombathely határába először az Audi érkezett meg, néhány perccel lemaradva követi a Kona.

9:50 – Audi Szombathelyen

Befutott az Audi e-tron is a Szombathelyi ellenőrzőpontra, az ideje 3 óra 33 perc. A legnagyobb versenytárs, az éjszaka futott Model S 3 óra 42 perc alatt ért ide. A Tesla ezt követően még 18 percet töltött és végig tempósan haladt. Elképzelhető, hogy a töltőnél fog eldőlni a verseny, de azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az Audinak Budaörsről még tovább kell menni Kajászóra, hiszen reggel onnan indult.

Olivérnek úgy tűnik sikerül a teljes mezőnyt fogadni és fotózni. Az e-tron töltöttsége 63%, 9:56-kor már tovább is indult Győr felé.

10:00 – Megérkezett a Kona Szombathelyre

Csupán 10 perccel van lemaradva a Kona az Auditól azonban a Hyundainak Budaörs, az e-tronnak pedig Kajászó, így ez a 10 perc hátrány a valóságban inkább 15 perc előnyt jelent. 10:05-kor tovább is indult Ferencék csapata Győr felé.

Bálintéknak (30-as Leaf) egy sorompó állta útját a Szombathely felé vezető úton.

 

10:20 – Andrásék Tatabányán

Szabó András és a Nissan Leaf 40 kWh megérkezett Tatabányára a Turul emlékműnél lévő ellenőrzőpontra

10:32 – Útra kelt a második Model 3

Győrből elindult Szilvási Péter csapata is a Tesla Model 3 Performance volánjánál.

 

10:37 – Újra egy Model 3 Győrben

Csupán 5 percen múlt, hogy a két Model 3 nem tudott együtt rajtolni Győrből, alig, hogy Szilvási Petiék útra keltek, megérkezett König Laci a másik Teslával az ellenőrzőpontra.

10:38 – Befutott az első Zoe is Győrbe

Egy perccel a Tesla után megérkezett Krisztián is a Renault Zoe-val. 10:41-kor mindkét autó tovább indult.

10:45 – Két versenyző összefutott egy körforgalomban

Bálinték a kék 30-as Leaffel és Tamás a Zoeval különböző útvonalon érkezett Szombathelyre, mégis összetalálkoztak egy körforgalomban.

10:48 – Leaf 30 Szombathelyen

A kék Leaf 4 óra 47 perc alatt érkezett Szombathelyre, az első futamon, igaz nedves úton Tibor a 40 kWh-ás változattal 4 óra 25 perc alatt teljesítette ezt a szakaszt. A két autó töltöttsége hasonló volt. Bálinték 10:55-kor tovább is indultak.

11:00 Audi Győrben

Pontosan 11 órakor futott be Győrbe az e-tron, ahol egy márkatárs fogadta a Decathlon parkolóban lévő Mobiliti töltőnél. 11:06-kor tovább is indult, a következő megálló nagy valószínűséggel a Bábolna melletti Ionity töltő.

11:09 Leaf 40 Budaörsön, Leaf 30 Szombathelyen tölt, Zoe Szombathelyen, fehér Model 3 a Turulnál

Andrásék egyenesen a Decathlon parkolóban lévő Mobiliti töltőhöz hajtottak. A Győrből startolt Model 3 épp most megy fel a Turulhoz Tatabányán, amíg ezt megírtam a Kona be is futott Győrbe 11:12-kor. Bálinték Szombathelyen töltenek a Decathlonnál. Ha 20 perc töltés nem elég a Leafnek, akkor Tamás a kék Zoe-val megelőzheti, ugyanis ő éppen befutott a Szombathelyi ellenőrzőpontra.

!!!BREAKING NEWS!!! Újabb versenyző a pályán!

Kiszabadult a szellem a palackból és a villanyautósok nem tudnak leállni. Most jött a hír, hogy egy újabb Hyundai Kona Electric száll be a versenybe, 12:00-kor a mezőny után indult Tóth Ervin Balatonlelléről.

11:22 – Ismét egy Tesla a Turulnál

Laci is letudta a Tatabányai ellenőrzőpontot, az Audi pedig töltött egy rövidet Bábolnán és már száguld is tovább Budaörs felé.

11:27 – Kia Soul Keszthelyen

Ágiék a Kiával megérkeztek a Keszthely Fő terén lévő ellenőrzőpontra, ezt követően nekik már csak Szombathelyen kell megállni, hiszen nekik Győrben van a kör vége.

11:37 – Leaf 30 elindult Győr felé a kék Zoe nyomában

Bálinték 80%-ig töltöttek, azaz nem várták meg, amíg a töltés lassulni kezd, azonnal elindultak Szombathelyből Győr felé. A hatótávot kímélő és az akkut sem melegítő tempóban haladnak épp.

11:45 – az Audi feladta

Gyula a nagy kapkodásban elszámolta magát, Bábolnán elfelejtette, hogy neki nem Budaörs, hanem Kajászó a cél, így nem töltött eleget. Budaörsön persze rátölthetne, de az 50 kW-os töltés és a 30 kWh/100 km feletti fogyasztással nem túlságosan hatékony, ezért úgy döntött, a Turulhoz már fel sem kanyarodik, mert nem tudna javítani a múlt heti idején. Persze, ha a Teslával lenne, akkor ott lenne egy Supercharger Törökbálinton…

Közben Szilvási Péter a fehér Model 3-mal megérkezett Budaörsre, ahonnan Andrásék épp továbbindultak a 40-es Leaffel. Közben Feriék a Konát töltik Bábolnánál az Ionity töltőn 280 Ft/kWh áron. Háborúban pénz nem számít.

12:00 – fehér Zoe elindult a Turulhoz

Krisztián a fehér Zoéval végzett az utolsó töltésével, 52%-on, 118 km-re becsült hatótávval vágott neki a Tatabánya Turul emlékmű érintésével a Budaörsi célig hátralévő távnak. Németh Ági is elindult a Kiával Keszthelyről Szombathely felé. A két Tesla Model 3 érintette a budaörsi ellenőrzőpontot, innen töltés nélkül indultak tovább, de Szilvási Petiék töltenek egyet a törökbálinti Superchargeren.

12:06 – versenyben az utolsó nevező, a másik piros Kona

Ervinék elindultak Balatonlelléről Keszthely felé a 95%-ra töltött 64 kWh-ás Hyundai Konával.

12:10 – Model 3 Törökbálinton

Laci Szombathelyről 92%-on indult és 37%-on tette a Superchargerre a Teslát.

12:20 – Kona és kék Zoe töltések

A Kona Bábolnán végzett a töltéssel, a Zoe pedig épp most kezdi Győrben, 3%-kal esett be Tamás a töltőre. Bálint számára felcsillant a remény, hogy megelőzze…

12:41 – Leaf 30 Győrben

Bálinték 25%-kal érkeztek Győrbe és beálltak tölteni a Zoe mellé. Nagy előny, ha nem két olyan autó érkezik egyszerre, amelyeknek egyaránt DC töltésre van szüksége. Érdekesség, hogy a nettó 28 kWh akku kapacitású Leaf és a 41 kWh kapacitású kék Zoe gyakorlatilag egyszerre indult reggel negyed 7-kor Budaörsről és most, majdnem 400 km-rel később Győrben is egymás mellett töltenek.

A Zoe 20 perccel előbb érkezett, 3%-on, és 22 kW-tal tölt, a Leaf 25%-kal érkezett, de 40 kW feletti teljesítménnyel tölt, ha még nem túl meleg az akkumulátor. Az utolsó szakaszon dőlhet el közöttük a verseny, vajon mikor hozza be a Leaf a gyorsabb DC töltéssel a Zoe nagyobb „otthonról” hozott kapacitását?

12:44 – Ervin és a Kona Keszthelyen

Ervinék megérkeztek az első ellenőrző pontra, Keszthelyre. Ahogy szinte mindenki, ők sem a legrövidebb utat választották Keszthelyen, úgy tűnik minden GPS kerülő útra tereli az autóst.

12:44 – Ferenc és a Kona Tatabányán

A reggel 6-kor útnak induló Kona lassan körbeér, megérkezett a Turul emlékműhöz, innen már csak legurul és egy gyors autópályás szakasszal visszaérnek a célba.

13:05 – Krisztián és a Zoe a célban!!!

A reggel 4:00-kor rajtoló fehér Zoe 13:05-kor visszaérkezett a budaörsi célba. Perceken belül befut a 6:03-kor induló Kona is.

13:10 – a 30-as Leaf elindult Győrből

Bálintéknak nagy valószínűséggel nem lesz szükségük további töltésre, 93%-kal indultak Győrből Tatabányára. Kérdés, hogy a kék Zoe mikor indul utánuk, és melyiküknek milyen tempóra lesz elég a betöltött energia…

13:18 – Kona a célban, Soul Szombahelyen

Feriék a 6 óra 3 perces indulás után 13:20-kor célba értek Budaörsön. Ágiék a Kia Soullal éppen befutottak a szombathelyi ellenőrzőpontra.

13:22 – kék Zoe indul Győrből

12 perccel a Leaf30 után a Zoe is nekivágott az utolsó etapnak. Bálinték 12 perces előnye behozhatatlannak tűnik, főleg, hogy tudjuk, hogy majdnem tele akkuval indultak Budapest felé. Úgy tűnik a Zoe-Leaf párharcot ezúttal a gyorsabb töltés nyerte. 400 km-en még a Zoe lehetett volna a győztes, igaz akkor Bálinték is kevesebbet töltöttek volna Szombathelyen.

13:40 – Teslák és András a Balaton déli partján

A két Tesla 130 körül, András a 40-es Leaffel 100-110 között halad az M7 autópályán a Balaton déli partján. Ági Szombathelyen 35%-os töltöttséggel indult el az ellenőrzőpontról és átment a töltőhöz. Ervin közeledik Szombathelyhez, a két kék autó, azaz a 30-as Leaf, valamint Tamás a Zoéval Tatabányához közeledik.

14:00 – Kerülővel tölt a Tesla Model 3 is

13:54-kor befutott a balatonkeresztúri déli Ionity töltőhöz a Győrből indult Tesla Model 3 Performance (Peti). Érdekes, hogy nem Kajászónál töltött, hanem itt bevállalta a kb. 20 km-es kerülőt is. Nem tudjuk, hogy akkuval hogy áll, de a töltése 150 kW-tal indult. A Szombathelyről indult Tesla (Laci) 13:58-kor húzott el, és úgy néz ki, hogy a Superchargeren eleget töltött, hogy Szombathelyig már elég legyen.

A 40-es Leaf (András) Balatonboglár után lement az autópályáról a 7-es útra. Vagy tud valamit, amit mi nem, vagy fogytán van az energiával. Eközben a 30-as Leaf (Bálint) felért a Turulhoz, de a nyomában ott lohol a kék Zoe (Tamás). Ők együtt indultak Budaörsről (3 perc eltéréssel, de most sincs sokkal nagyobb különbség köztük). A még versenyben lévő Kona (Ervin) elvétette a parkolót Szombathelyen, de mindjárt befut az ellenőrzőpontra, a Soul (Ági) pedig pihen és tölt a szombathelyi Decathlonnál.

Frissítés: A Soulról azt hittük, hogy már tölt, de sajnos vesztett legalább 20 percet, mert épp foglalt volt a DC oszlop. Addig AC-n volt kénytelen tölteni. Ervin néhány perc után újra útnak indult, és most már Ági is tényleg tölt. A Leaf és a Zoe is végzett a Turulnál, 14:11-kor már újra mindketten az M1-esen tartanak a kiindulási pont felé.

Ellenfelek egymással szemben: Leaf a Turultól le, a Zoe oda fel.

14:28 – Szombathelyi Model 3 Keszthelyen

A Szombathelyről rajtoló 14:18-kor megérkezett a keszthelyi Fő térre, az utolsó ellenőrzési pontra. A Soul és a másik Model 3 még tölt, A 40-es Leaf percekre lehet a célnak számító keszthelyi Fő tértől, a Kona pedig Szombathelyet elhagyva már az M86-os és a 88-as út kereszteződésén is túl van.

A legnagyobb harc azonban a 30-as Leaf (és a kék Zoe (Tamás) között zajlik. Ők ugyanilyen sorrendben 3 perc különbséggel rajtoltak Budaörsről. Vajon mennyi lesz köztük a különbség, amikor befutnak?

14:26-kor a Model 3 (Peti) is elhagyta az Ionity töltőt, és kerülővel ugyan, de igyekszik visszatérni a helyes irányba.

14:35 – A 40-es Leaf is teljesítette a távot

Ma a 40-es Leaf Keszthelytől Keszthelyig futott. 06:00-kor indult, 14:30-kor ért be, vagyis 8 óra 30 perces menetidővel 10 perccel hamarabb ért körbe, mint az első futamon egy másik ugyanilyen Leaf (8 óra 40 perc).

14:37 – a 30-as Leaf is körbeért

Visszaért Budaörsre a 06:14-kor indult 30-as Leaf. A menetideje 8 óra 23 perc. Bámulatos. Jobb időt ment, mint a 40-es Leaf, és a végén még volt 10% energia az akkuban.

14:41 – a kék Zoe is befutott

Hihetetlen, hogy a két autó gyakorlatilag percre pontosan azonos időt futott (8 óra 24 perc), pedig ennél eltérőbbek nem is lehetnének az autók. A Leaf kisebb akkus, de gyorsan tölthető, a Zoe nagyobb akkus, de csak 22 kW-os töltőn lehet tölteni. 500 km megtételére azonos körülmények között azonban pont egyformán alkalmasak. A Zoe 1%-os töltöttséggel esett be a célba.

15:00 – Még 4 autó versenyben

14:55-kor a Model 3 (Péter) is befutott Keszthelyre a Fő térre, és egy gyors fotózkodás után már ment is tovább. A Soul (Ági) nagyjából 40-45 percre lehet a céltól. A Kona talán 25 perc múlva befut Győrbe, és a Szombathelyről indított Model 3 sincs már sokkal messzebb a céljától.

15:10 – Újabb Kona Győrben

A második, a délben Balatonlelléről indult Kona elérte a Győri ellenőrzőpontot. Vajon kell-e töltenie? Úgy tippelnénk, hogy kitart még az Ionity töltőig az energia. Frissítés. Alig 2 perc után a Kona újra úton van, úgyhogy tényleg elmegy a bábolnai Ionity töltőig. Ez egy nagyjából 280 km-es szakasz.

15:32 – Kia Soul a célban

Ági is visszaért a kiindulási ponthoz, ami az esetében a győri Decathlon áruház volt. Hajnali 6-kor indult, így a menetideje 9 óra 32 percre adódott.

Ezzel nagyjából azonos időben a Kona (Ervin) is megérkezett az Ionity töltőre, ahol valószínűleg 45-55 percet fognak tölteni, ha a fennmaradó távot további töltés nélkül akarják megoldani. Ha egy kicsit a spórolni szeretnének (a pénzzel), akkor csak annyit töltenek itt, hogy Kajászóig eljussanak, mert a mai beszámolók szerint ott most épp ingyenes az Ionity töltés.

15:41 – Célba ért az első Tesla Model 3

Ettől a típustól vártuk messze a legjobb időt, de valahogy nem jött jól ki mindenütt a lépés, így „csak” 6 óra 9 perc alatt ért körbe. Ennek ellenére eddig ez a rekord, de csak néhány perccel tudta megdönteni a Model S 85D (Norcy) 6 óra 12 perces ma hajnali idejét. A kisebb forgalom Norcynak, a melegebb idő a Model 3-nak kedvezett. A Model 3 17%-kal ért célba, ami sok egyéb mellett megerősíti, hogy ebből az időből bőven majd még faragni. Lacit két remek navigátor fiú, Milán és Richárd segítették. Ha belőlük már egyből villanyautós lesz, akkor már megérte ez a verseny.

16:08 – A Kona továbbállt

A Bábolnai Ionity töltő 70-75 kW teljesítmény helyett csak 52-vel töltött, így ~34 perc töltés után elindultak a következő helyszín felé. A célig biztosan nem lesz elég, de még a kajászói Ionity töltő elérése is necces. Érdekes, mert a másik Kona néhány órával ezelőtt 72-73 kW-tal tudott ugyanezen a töltőn tölteni. Az első néhány pillanat alapján nem úgy tűnnek, mintha spórolnának. GPS szerint 130-131 a sebességük.

16:24 – Második Model 3 Szombathelyen, de neki ez ma még nem cél

Újabb Tesla Model 3 (Peti) érkezett be a legkitartóbb ellenőrzőpontra Szombathelyre (még ha elsőre Peti el is nézte a parkoló bejáratát). Neki még innen 102 km-t kell megtennie, ami nagyjából egy szűk óra lesz. Reméljük kellően jól áll akkumulátorral, hogy ne kelljen ezen spórolni. 5 óra 49 perce vannak úton.

16:30 – Kona a Turulnál

A Kona 16:30-kor felért a Turul emlékműhöz, ahonnan egy gyors fotózás után indultak tovább.

16:40 – Tesla Model 3: irány Győr, a cél

A Model 3 nagyjából elindult az utolsó ~100 km-es szakaszra, amire még 45%-nyi akkumulátort tartalékoltak. 110 km/h-s korlátozás mellett ez több, mint elég lesz.

17:03 – Egy Kona Budaörsön, ami előtt még hosszú út áll

A második Kona is befutott Budaörsre, de valószínűleg nem marad sokáig, mert még Balatonlellére kell visszaérjen. Ha Kajászón nem kellene töltenie, akkor a végén nagyon közel lehetne az ideje a Teslák idejéhez. Így viszont esélyes, hogy 20-30 perc hátrányban lesz. Budaörsön 1 percet sem álltak.

17:20 – Utolsó mai töltés a futamon

Kajászóra ért a délben Balatonlelléről induló Kona. Még bő 100 km-re kell energiát gyűjtsenek, ami kb. 35-40%. Ha a töltő jól működik, akkor ez legrosszabb esetben sem fog 20 percnél tovább tartani. 17:35-kor indultak tovább, ami alapján biztos nem volt 12-13 percnél hosszabb a töltésük.

17:48 – A második Model 3 is célba ér

Petiék is visszaértek Győrbe, ahonnan 10:32-kor elindultak. A menetidő így 7 óra 16 percre jött ki, de hogy ebből mennyi volt a valós töltéssel és haladással töltött idő, azt hamarosan összeszámoljuk. Talán egy csapat sem töltött ennyi időt az egyes ellenőrzőpontokon, mint ők, ami jelentősen megdobta az út megtételéhez szükséges teljes időt. Már csak a Kona van úton.

18:28 – A második Kona is célba ért

A második Kona (Ervin) is sikeresen teljesítette az első villanyautós ágyúgolyó futam útvonalát. Nem is akármilyen idővel. A hibás bábolnai Ionity töltő ellenére bő fél órával 6 óra 23 percre faragta le a Konák szintidejét. Ez kevesebb, mint amennyi legutóbb az Audinak kellett (hidegebb volt, nem volt feltöltve teljesen és tetőcsomagtartóval ment – de ma az e-tronnak nem sikerült javítania). Ráadásul csak 11 perccel marad el a Tesla Model S, 14 perccel a Tesla Model 3 idejétől. Jól mutatja, hogy a kisebb fogyasztás nem csak a kisebb akkut, de valamilyen szinten a lassabb töltést is képes kompenzálni. (A Kona idejét rontotta, hogy a 7-es főútról indult, ahova a többi autónak nem kellett lemennie.)

Összefoglalás

Reggelig lehetne elemezni a 2 csoportos és 2 egyéni futamon résztvevő összesen 17 csapat tapasztalatait és eredményeit. A legfontosabb, amit úgy gondolom sikeresen bebizonyítottuk: a mai magyar elektromos autó töltő hálózat már alkalmas a hosszabb távú utazásokra, de 1-1 töltő kiesése vagy egy másik autós általi hosszabb elfoglalása esetén azonnal kellemetlenségekkel szembesülünk.

A nagy teljesítményű töltőhálózat félelmetes módon meggyorsítja az utazást, a Superchargerek és Ionity töltők remekül rávilágítottak arra, hogy a töltési időnél az egyéni szükségletek, félretervezések által felemésztett idő jelentősebb már egy 500 km hosszú távon is, mint a töltési idő. A 17 induló között csupán néhányan voltak, akiknél a töltési idő lassította az utazást egy hagyományos autó elméleti menetidejéhez képest. Erre a legjobb példa a távot ma hajnalban futó Tesla Model S 85 D, ami nem a mezőny legmodernebb, legnagyobb akkus, leghatékonyabb autója, mégis mindössze 18 perc töltésre volt szüksége a táv teljesítéséhez még úgy is, hogy szinte végig a megengedett sebességgel haladt. A legtöbb emberi hiba, például egy autópálya lehajtó elnézése, egy mosdó miatti megállás ennél jobban meghosszabbítja az utazást.

Végül az alábbi táblázatban összegyűjtöttük minden versenyző adatait, aki kedveli a statisztikát, elemezzen.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.