A Tesla letiltja a balesetes autók DC töltését

A használt autó piacon szinte természetes, hogy az autók műszerfalán kijelzett megtett kilométert gyanakvással kezeli minden vásárló, mert az nem feltétlenül fedi a valóságot. Üdítő kivételt jelentenek a Teslák, hiszen a járművek folyamatos online kapcsolatban állnak a gyártó szervereivel, így nincs értelme az óratekerésnek, a gyártó visszaállítja a valós értéket.

Talán kevésbé gyakori, de egyértelműen létező jelenség a totálkáros autók helyreállítása, majd újszerűként értékesítése. Hatalmas üzlet ez, amely ellen az autógyártók és a hatóságok évtizedek óta nem tudnak sikeresen fellépni.

A Tesla úgy döntött, az utóbbi problémát is a saját kezébe veszi. Már korábban is igyekeztek nehezíteni a sérült autók újjáépítését, például megnehezítették a nem hivatalos szervizek számára az alkatrész beszerzést vagy a járművek szoftverfrissítését. Most azonban ennél jóval tovább mennek: az amerikai gyártó megerősítette, hogy a korábban totálkárosra jelentett autókon távolról letiltja az egyenáramú töltést, írja az Electrek. Fontos, hogy nem csupán a Tesla saját Supercharger hálózatán nem lesznek tölthetők az autók, de a harmadik fél által üzemeltetett DC villámtöltőkön sem. Ezzel a gyártó jelentősen korlátozza az autók használhatóságát, így értéktelenné teszi a roncsokat, nem lesz érdemes azokat helyreállítani. Természetesen kétélű dologról van szó, mert nagyon nehéz azt eldönteni, hogy meddig teszi ezt a gyártó az autósok biztonsága és a jóhiszemű használt autó vásárlók védelme érdekében, és mikor billen át a dolog, és lesz kénytelen számos tulajdonos egy valójában még biztonságosan javítható autót a roncstelepre küldeni, majd új autót vásárolni.

EZT OLVASTAD MÁR?  A Tesla és a pénzégetés legendája

Az Electrek közzétette a körlevelet, amit a Tesla küldött a saját alkalmazottainak. A levél szerint a Tesla módosította a „Nem támogatott járművekre vonatkozó irányelv” című dokumentumot, amelybe bekerült a következő sor: „A sérült Tesla járművek töltése Supercharger vagy harmadik fél által üzemeltetett [DC] gyorstöltőn véglegesen letiltva.”

Annak ellenére került be ez a mondat az irányelvbe, hogy a Tesla vállal olyan ellenőrzést, amely során megvizsgálják, hogy egy balesetet szenvedett autó nagyfeszültségű rendszere biztonságos-e. A gyártó a következő megjegyzést fűzte hozzá: „A Tesla fenntartja a jogot, hogy bármely általa nem biztonságosnak ítélt járművet kitiltson a Supercharger hálózatról. Amennyiben egy járműről bebizonyosodik, hogy módosítással visszaállították a Superchargeren és/vagy harmadik fél által üzemeltetett gyorstöltőn a töltési lehetőséget, a Tesla jogi lépéseket tehet és kártérítést követelhet.”

A Tesla azzal is kiegészítette az új szabályozást, hogy ha egy járművet a „nem támogatott” kategóriába soroltak, azt a későbbiekben már nem lehet megváltoztatni.

Ez utóbbi megjegyzés egyrészt logikus a gyártó részéről, hiszen ha lenne lehetőség az autó visszaminősítésére, akkor személyi kockázat épülne a rendszerbe, nagy valószínűséggel lennének olyan szervizek, ahol a megfelelő összeg fejében olyan autók is újra használhatók lennének, amelyek valóban balesetveszélyesek. Ugyanakkor a szabályozás nagyon szigorúnak tűnik, kíváncsian várjuk hogyan alakul a későbbiekben a szabály gyakorlati végrehajtása. Amennyiben alig sérült, valóban javítható autók is megkapják a „nem támogatott” minősítést, akkor biztosan lesznek olyan tulajdonosok, akik ezt nem hagyják annyiban és pereskedni kezdenek a gyártóval.

EZT OLVASTAD MÁR?  Megérkezett a Mercedes elektromos furgona

Írjátok meg hozzászólásban, hogy mi a véleményetek! Szerintetek a jóhiszemű használt autó vásárlót és a közlekedés biztonságát védi a gyártó az új szabályozással, vagy ezúttal túlzásba esett és korlátozza a megvásárolt, kifizetett magántulajdonunk rendeltetésszerű használatát?

Elektromos autót használsz?