5 helyen építkezik a Tesla és piszok gyorsan haladnak
Utoljára március végén tekintettük át, hol és hogyan épít új gyárat, vagy bővít kapacitást a Tesla (bár a legutóbbi Villanyóra podcastban megkapirgáltuk a témát), azóta pedig sok minden történt a cég beruházásai körül.
Először is, a kínai második ütem, a Giga Berlin és az új fremonti Model Y gyártósor mellé kaptunk egy épülő aksi gyárat a központi telephelytől pár utcányira. Másodszor pedig nemcsak, hogy bejelentették, de már meg is kezdték a texasi Cybertruck / Semi / Model 3 & Y üzem építését is.
Nézzük hogyan haladnak a munkálatok.
Giga Sanghaj – szinte kész a második ütem
A Tesla kínai gyárának első üteme azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy mindössze 11 hónap alatt jutottak el az első kapavágásoktól az autók gyártásáig. A kínai piacra szánt Model 3-ak gyártásának villámgyors felfuttatása a lehető legjobbkor jött a cégnek, hiszen míg a nyugati világ még éppen csak lábadozik a koronavírus járvány első hullámából, Ázsiában már újra pörög fel a gazdaság és tízezer számra veszik a Teslákat.

A második ütemet idén január-február környékén kezdték építeni és úgy néz ki nem akar lemaradni a korábbi projekt sebességétől, mivel mostanra már gyakorlatilag készen vannak az épületek, sőt, a gyártósorok telepítése is zajlik.

Emellett folyik a 2B ütem építése is, van ahol már kész az épület váza, akad, ahol még csak alapoznak. Akárhogy is, a projekt második fázisa szemre jóval nagyobbnak tűnik, mint az eredeti. Azt tudjuk, hogy a most elkészült épületek elsősorban a Model Y helyi gyártását szolgálják majd ki, de a jóval több és összességében nagyobb épületegyüttes miatt felmerül a gyanú, hogy más is készül majd itt.

A kínai Model Y gyártása elvileg jövő év elején indul, de a készültségi szintet látva nem lepődnénk meg, ha most is altatnának picit és már év végén beindulna a termelés.
Giga Berlin – Fogd meg a söröm Sanghaj
Sokáig hihetetlennek tűnt, hogy egy európai, pláne német gyárépítési projekt lépést tudjon tartani egy rekordgyanús Kínaival. Szigorú környezetvédelmi és munkaügyi előírások, lakossági véleményezés és borítékolható tiltakozások, a híres/hírhedt bürokrácia, no meg az aggódó bajor környezetvédők – volt itt minden.

Jómagam is sokáig szkeptikus voltam, de mivel a szövetségi és helyi német politika szinte egy emberként állt a projekt mögé, hihetetlen sebességgel repkedtek az ideiglenes engedélyek és mozdítottak el mindent akadályt a Tesla gyárának építése elől.

Így aztán már talán nem akkora meglepetés, hogy a februári kezdés után most augusztusra már áll az első épületek falainak egy része és gombamód nőnek ki a csarnokok a földből.

A projekt első üteme a Model Y gyártósorát foglalja majd magába és Elon Musk legutóbb elég egyértelműen utalt rá, hogy itt debütálhat majd az a gépszörny, amely a tervek szerint egy darabban önti majd ki az autó teljes vázát. Ez és az EU-s vámok, illetve amerikai szállítási költségek hiánya valószínűleg jótékony hatással lesz majd a német gyártású Model Y-ok árára.

Legutóbb még azt találgattuk, hogy vajon miért került ki a tervekből a cellagyártó üzem, de Musk a közelmúltban arra is utalásokat tett Twitteren, hogy Berlinben a legújabb generációs (Roadrunner) cellák gyártása is tervben van.

A termelés elméletben egy év múlva indul és most már kezdjük el is hinni. Emlékeztetőül, a kínai első ütem épületei tavaly májusra már álltak, a gyártás pedig 6 hónappal később indult.
Giga Austin – egy percet sem vesztegettek
Bár még egy hónapja sincs, hogy hivatalosan is megerősítették a Tesla második amerikai autógyárának helyszínét, úgy néz ki Texas is be akarja bizonyítani, hogy tudnak ők olyan gyorsak lenni mint Kína és Németország.


Az óriási terület nem lesz teljesen beépítve, mivel a cég ezt egy fajta turista látványosságnak, a természethez közeli campus szerű munkakörnyezetnek szánja, amivel vonzó munkáltató kíván lenni a pezsgő austini tech szektorban.

Az első ütem földmunkálatai már javában folynak, a terület meg lett tisztítva a növényzettől és a munkagépek készítik elő a terepet. Az alábbi képen szürkés-fehéres színű területen már cölöpverőket is látunk dolgozni – ezzel a technológiával dolgoztak Sanghajban és Berlinben is.

A texasi gyár elméletileg jövő év vége felé kezd el termelni, és itt készül majd a Cybertruck, a kamion (Semi), illetve az amerikai kontinens keleti partjára a Model 3 és Y is.
Fremont – jön a gépszörny
A cég központi gyárában már május közepe óta újra folyik a termelés, de nem csak a gyártósorokat, az építkezést is újraindították.
A Model Y gyártása idén márciusban kezdődött és a gépsorok több ponton közösek a Model 3-mal. Ez logikus is, hiszen a két típus alkatrészei – állítólag – 75%-ban megegyeznek és a vevőkör között is van átfedés. Így nem csak a kezdeti beruházás volt kisebb, de a termelést is viszonylag rugalmasan lehet eltolni egyik vagy másik modell irányába.

Ez azonban sokáig nem lesz elég, ezért már épül egy új végszerelő sor (GA 4.5) illetve az egyik épület mellett elkezdték összeszerelni az új öntőgépet is. A cég egyik legnagyobb mellényúlása az volt a Model 3 kapcsán, hogy az autó hátsó fele több mint 70 különböző elemből és megannyi más-más anyagból kerül összeszerelésre. A megoldás elérte a célját az autó biztonsága terén de költségessé, lassúvá és komplikálttá teszi a gyártást.

A Model Y hatalmas ugrás volt a karosszéria konstrukciójában, mivel a 70-ből 2 főelemre és pár összekötőre egyszerűsödött a konstrukció – ezt pedig javarészt úgy érték el, hogy ezeket a darabokat nem préselik és hegesztik, hanem kiöntik. Most tovább egyszerűsödik és gyorsul majd a gyártás, mivel az építés alatt álló hatalmas gép ezt az egész hátsó részt egyetlen elemben önti majd formára. Beszállítói információk szerint a Tesla két ilyen gépszörnyet rendelt és a második Sanghajban kerül beüzemelésre, ahol az év végén indul majd az Y gyártása. Ha minden igaz Berlinben még nagyobb dobásra készülnék és akár az egész karosszériát egy darabból önthetik majd ki – erre már szabadalmuk is van.
Fremont 2, Kato Road – bip, bip, szeptember 22
Bár a fenti projektek mind nagyon fontosak a cég jövője szempontjából, tálán a legnagyobb jelentőséggel mégis egy kis 3 hónapos felújítás/bővítés bír, mégpedig a központi gyártól pár sarokra a Kato Road melletti épületegyüttesben.
A Tesla már eddig is üzemeltetett itt egy akkumulátor fejlesztő központot, azonban most itt fogják megkezdeni a következő generációs Roadrunner, azaz Gyalogkakukk kódnéven futó cellák gyártását – erről részletesebben a fenti írás szól.

A projekt kivitelezése a COVID korlátozások feloldása után májusban indult, és ha maradt az eredeti ütemterv, akkor valamikor a napokban érhet véget. A fenti fotó június végén készült és itt már látszott a készülő harmadik emelet váza. Ha minden igaz, akkor a szeptember 22-én esedékes Battery Day keretében Elon Musk már egy működő gyártósort is meg fog mutatni, és a várakozások szerint bejelenthetik az első autókat, amelyek az új aksikat kapják. Ha tippelnünk kellene, akkor mi az új 3 motoros Plaid hajtásláncú, Palladium kódnéven futó Model S/X frissítésre fogadnánk.
