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
auto
2024. 04. 20. szombat

Gyakori aggodalom, hogy ha minden autót elektromosra cserélnénk, azt nem bírná ellátni az elektromos hálózat. Kétségtelen, hogy az új modellek egyre nagyobb akkuval és egyre nagyobb töltési teljesítménnyel rendelkeznek. A probléma mégsem olyan hatalmas, hiszen a többség nem fog távolabb költözni a munkahelyétől csak azért, mert nagyobb akkus villanyautóra vált, így éjjelenként ugyanúgy 20-30 kilométerre elegendő energiát kell majd visszatölteni a legtöbb autóba. A hosszú utazásokon azonban egy 350 kW teljesítményű ultragyors töltő már okozhat némi nehézséget az áramszolgáltatóknál, különösen, ha ezeket nem folyamatosan, egyenletes teljesítménnyel használják, hanem például épp csúcsidőben, a munkahelyről hazafelé teszik fel tölteni egy-egy autópályás töltőszigeten az emberek tömegesen a 270 kW töltésre képes Porsche Taycant. Nem véletlenül kerül sokba egy nagy teljesítményű töltősziget esetén az elektromos teljesítmény rendelkezésre tartása, amit végső soron a tölteni kívánó villanyautós kénytelen megfizetni.

Így tölt a Porsche Taycan

Ironikus módon épp ugyanaz jelenthet megoldást a problémára, amely miatt egyáltalán felmerül a probléma. Az akkuk árának rohamos csökkenése. Az akku árcsökkenése hozza el a villanyautók forradalmát, és az olcsóbb akkumulátornak köszönhetően sorra jelennek meg az akkumulátorral támogatott ultragyors töltők is. Ezúttal a FreeWire Technologies nevű cég (amely mögött befektetőként a BP és az ABB is ott áll) mutatta be a Freewire Boost Charger nevű rugalmas töltési megoldását. A berendezés 120 kW töltési teljesítményre képes, a CCS és CHAdeMO szabványt egyaránt támogatja, beépített akkumulátora pedig 160 kWh kapacitású. Az energiatárolónak köszönhetően a 120 kW töltési teljesítmény kiszolgálásához elegendő akár 20 kW-os egyfázisú tápellátás is (az Egyesült Államokban nem az Európában megszokott 3-fázisú rendszer terjedt el).

A Freewire Boost Charger első példányát a kaliforniai Lodi városában helyezték el egy benzinkút parkolójában. Arcady Sosinov, a FreeWire Technologies vezérigazgatója elmondta: „Az üzemanyagtöltő állomásokon és kisebb üzletek parkolóiban eddig nagyon kevés helyszínen volt elektromos autó töltési lehetőség. A Boost Charger segítségével a villanyautósok egy 10 perces töltéssel 100 mérföld hatótávot tölthetnek vissza, a vállalkozások pedig nagyobb bevételre tehetnek szert azzal, hogy egy új ügyfélkört vonzanak az üzletükbe – mindezt lényegesen alacsonyabb beruházási költségek mellett.”

Az akkumulátor árak csökkenése

A kis állandó energiaigény nem csak a beruházási költségeket csökkenti, de a telepítési időt is jelentős mértékben lerövidítheti. Egy akkumulátoros töltőberendezés akár áthidaló megoldásként is telepíthető, amíg az adott helyszínre az áramszolgáltató kiépíti a megrendelt teljes kapacitást, de ideiglenesen is elhelyezhető például olyan rendezvények helyszínén, ahol ritkán van szükség sok autó egyidejű töltésére. A Tesla a hálaadáskor jellemző sorakozást igyekszik csökkenteni akkumulátoros ideiglenes Supercharger megoldással.

Mobil Tesla Superchargerek gyorsítják a töltést

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.