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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Ahogy arról már beszámoltunk, a Tesla ismét, immár egymás után sorban negyedszer nyereséges lett, és ezzel megnyílt az út az S&P 500 tagság felé.

Ismét nyereséges a Tesla, irány az elit klub!

Ahogy ez ilyenkor lenni szokott, a pénzügyi jelentést egy 1 órás telekonferencia követte az elemzők és a cég vezérkara között. Az itt elhangzott érdekességekből csemegézünk most.

Gyárak itt, gyárak ott, gyárak mindenütt

Bár már egy ideje lehetett sejteni, hogy Texas az egyik legesélyesebb helyszín a következő Tesla gyár számára, tegnap éjszaka hivatalosan is bejelentették hol lesz majd az új üzem, és a hír érdekesebb mint elsőre gondolnánk. Ahogy sejteni lehetett az állam fővárosa, a műszaki egyeteméről is híres Austin közelében lesz a Giga Texas (Giga Austin?), sőt nem csak, hogy „lesz”, de már az elmúlt hétvégén megkezdődtek a munkálatok. A gyár a Colorado folyó partján áll majd és ne valami rideg ipari parkot képzeljünk el hanem inkább egy campust vizionálnak. Musk azt ígérte ez egy öko-paradicsom lesz, folyóparti sétánnyal, túralehetőségekkel, gyönyörű környezettel és az egész nyitva lesz a nagyközönség előtt.

Az austini törvényhozás épülete, Texas, USA.

Az új helyszín eredetileg a Cybertruck kapcsán merült fel, de Musk most tisztába tette pontosan hol és mit fognak gyártani. Ezek szerint Texasban nem csak Mad Max pick-upja készül majd az egész világ számára, de itt gyártják majd a Tesla Semit is, valamint lesz Model 3/Y gyártósor ami Észak Amerika keleti részét látja majd el.

Marad, sőt jelenleg is bővül a kaliforniai gyár is, hiszen továbbra is itt készül majd az S/X a világ összes vásárlója számára, de az új Roadster is Fremontban gördül majd le a gyártósorokról. Az itt található 3/Y gyártósorok is megmaradnak és Észak Amerika nyugati felét szolgálják majd ki.

Nem ez lesz a Tesla utolsó gyára, hiszen nyitva hagyták az ajtót egy későbbi tulsai (Oklahoma) üzemnek és jelenleg is készül a Giga Sanghaj második üteme, ahol már a Model Y gyártósorait telepítik. Bár itt hivatalosan jövő év elejére ígérik a gyártás megkezdését, nem hivatalos információk idén novemberi belső céldátumról szólnak. És természetesen épül Berlin is, ami 1 év múlva az Y-nal kezd de Model 3-at is fog gyártani.

Összességében a cég tervei szerint a következő 12-18 hónapban 3 új gyáruk nyílik (Sanghaj Phase 2A/2B, Berlin, Austin). Mint elmondták, számukra maga a gyár is egy termék és egyébként ezek megtervezése és fejlesztése sokkal nagyobb mérnöki erőfeszítés, mint az autóké, de mindegyik új üzemük olcsóbb és gyorsabban épül mint az előző. Nem mulasztották el, hogy a telekonferencián munkaerőt toborozzanak az összes gyárukba – mindenhol várják a tehetséges mérnököket és munkásokat.

Autók, autók, autók

Bár konkrétan új típust nem jelentettek be tegnap éjszaka, azért akadtak érdekességek ezen a téren is.

Szintén régóta tudni véljük, hogy Kínában új aksit kaphat a Model 3 SR+ verziója ezt most meg is erősítették. Hamarosan a CATL-től vásárolt vas-foszfát cellák lesznek a kocsik alatt, aminek ugyan kisebb az energiasűrűsége, de a Tesla úgy gondolja ebből is ki tud préselni az amerikai szabvány szerinti közel 300 mérföldes, azaz majd 500 kilométeres hatótávot. Akik figyelnek, felkaphatták most a fejüket, ugyanis ez nem az SR+, hanem a nagyobb hatótávú Long Range paramétereit idézi, így nem kizárt, hogy ezeknél a modelleknél is váltás lesz a kínai piacon.

Aki nem érti a Tesla részvények árfolyamát, nézze meg ezt a grafikont. Ilyen amikor a világvége közepén is van kereslet a termékeidre.

Apropó Model 3… Muskék elhintették azt is, hogy a berlini üzemben készül majd az autó eddigi legfejlettebb verziója. Bár külsőre ugyanolyan lesz mint a mostani amerikai modell, a felszín alatt át fogják ültetni a Model Y egyszerűsített szerkezeti és gyártási megoldásait az európai gyártású változatokra is. Ez utóbbi típus kapcsán pedig ismét beszéltek az egyben kiöntött hátsó szerkezeti elemről is, amely a 3-as esetében 70 külön darabból áll, az Y-nál pedig egyelőre 2 részből kerül összeillesztésre. Jelenleg már telepítik Fremontban az új gépeket, hogy ezt egyetlen darabra cserélhessék.

Megemlítették a Tesla Semit is, melynek gyártása jövőre indul és részben a fenti Model 3 változások kellenek hozzá. Jelenleg ugyanis a 3/Y felszívja az összes nikkel alapú aksijukat, de ha itt részben vas-foszfátra váltanak, akkor a felszabadult kapacitást és a nagyobb energiasűrűségű cellákat fel tudják használni a kamionhoz. (Egyébként ha valakinek van nikkel bányája, a Tesla nagyon sok szeretettel és egy nagy volumenű szerződéssel várja a hívását).

Forrás: Twitter/Derek Rasina

Szintén belsős infók szerint egyébként már idén megkezdődhet a Semi gyártása és jelenleg épül az első „pilot” gyártósor ehhez. Ezt talán úgy lehet összeegyeztetni a hivatalos információkkal, hogy a tényleges nagy volumenű gyártás majd csak Texasban kezdődik. Mint a program vezetője, Jerome Guillen tegnap megerősítette, az első próbagyártás darabjait belső használatra készítik majd, de kap belőlük pár kiemelt ügyfél is. Ezek a végső dizájn validálására, a tényleges teljesítmény, megbízhatóság és hatótáv megerősítésére szolgálnak majd és lesz bennük pár igen izgalmas technikai megoldás amit most még nem árulnak el.

És ha már autók, egy kérdésre válaszolva Musk ugyan kitért a konkrétumok elöl, de annyit megerősítette, hogy fognak egy kisebb, európai 5 ajtós modellt (~ Golf osztály) és egy nagyobb kapacitású személyszállítót (busz?) is gyártani, de elsődlegesen most a 3/Y, illetve a Semi és a Cybertruck van fókuszban. Azon is dolgoznak, hogy tovább csökkentsék a jelenleg kapható két kisebb autó árát is. Musk legnagyobb baja, hogy sokak számára még a legolcsóbb Tesla is túl drága – hiába térül meg az autó felára a jövőben, ha nincs elég pénzed, hogy megvedd, mondta. Ezért a maximális profittal szemben azon vannak, hogy ezek az autók is olcsóbbak lehessenek.

A cég nemrég azt is bejelentette, hogy nem lesz kis aksis (SR+) változat a Model Y-ból és az S/X esetén ez az opció már régebben kivezetésre került. Kérdésre válaszul Musk kifejtette, hogy a jövőben a 300 mérföld/500km hatótáv lesz az emberek alap elvárása, mivel ezzel már van annyi tartalék az autóban, hogy rossz idő, vagy nehezebb domborzati viszonyok mellett is tisztességes távolságra legyenek képesek. Így ők nem a kisebb, hanem az olcsóbb aksikban látják a jövőt.

Energia /akkumulátorok

A Tesla energia üzletága is szépen fejlődik.

A napelemek terén kiemelték, hogy az előző negyedévhez képest megháromszorozták a Solar Roof telepítések számát, ami pedig a hagyományosabb megoldást illeti, most már övék Amerika legolcsóbb (1, 48 dollár/W) ajánlata.

Az energiatároló rendszerekben a Megapackot emelték ki – az új, akár több MWh kapacitású, integrált, egyben telepíthető energiatároló már nyereséget termelt az előző negyedévben és több  a megrendelésük mint a gyártókapacitásuk.

Tesla Autobidder. Magától termeli a pénzt.

A legfontosabb újítás itt egyébként az Autobidder névre keretszelet automatikus energiakereskedő szoftver, amely a csomag része. Nemrég Európában is kiváltották az energiakereskedői engedélyt, az alkalmazás pedig ezt kihasználva automatikusan képes az energiapiac igényeire licitálva kielégíteni a pillanatnyi megnövekedett keresletet és ezzel pénzt termel a szolgáltatónak.

Volt még egy fontos félmondat az akkumulátorok kapcsán amikor arról beszéltek, hogy az energia üzletág még mindig csak az autógyártástól elcsaklizott „maradékokból” él. Musk megerősítette, hogy meghosszabbították és kibővítettek a Panasoniccal kötött megállapodást így a saját fremonti Roadrunner üzem nem jelenti a Giga Nevada kooperáció végét, sőt. Arról is szó volt, hogy a Panasonic, a CATL és az LG mellett, további cellagyártó partnerek bevonását is fontolgatják. Minden kapacitásra szükségük van.

A legutolsó betelefonáló egyébként konkrétan rákérdezett arra is, amin mi is morfondíroztunk már a berlini gyár kapcsán. A legfrissebb tervekről ugyanis eltűnt a cellagyártásra kijelölt épület. Muskék erre kicsit sejtelmesen annyit mondtak, hogy lesz helyi cellagyártás a Giga Berlin részére, de erről még többet nem mondhatnak. Ebből mi arra következtünk, hogy egy külső, németországi partner fogja gyártani nekik a cellákat, de a szerződés még nem publikus, nem akarnak beszélni róla.

Autopilot, szoftver, szolgáltatások

Érdekes beszélgetés zajlott a Teslák szoftvere és az Autopilot körül is.

Musk szerint a legfontosabb következő mérföldkő a közlekedési lámpák és stop táblák felismerése után az önálló városi navigáció, amit ő már tesztel a saját autóján és szinte beavatkozás nélkül elviszi őt a gyárból haza. Amikor magabiztosan nyilatkozik az ütemtervükről ezt azért teszi, mert napról napra a saját autóján látja a fejlődést és az a célja, hogy még idén megkapják a vásárlók is ezt a frissítést.

 

A jelenlegi legnagyobb falat az FSD szoftver átírása, ami a minden eddiginél nagyobb pontosságot fog eredményezni. Most, hogy már tömegesen telepítik autóikba a saját gyártású nagy teljesítményű számítógépüket át fognak térin a 2,5 D-ről a 4D-s képfeldolgozásra. Musk ezt úgy magyarázta el, hogy az autókban lévő hardver eddig 2 dimenziós állóképekkel dolgozott, amelyeket időrendbe helyeztek – innen a 2,5 dimenzió elnevezés. Most viszont ténylegesen 3+1 (idő) dimenzióban dolgoznak majd, mivel az autó, valós időben, az összes kamera videojelét dolgozza majd fel egyszerre, ami nagyságrendi javulást jelent az Autopilot magabiztosságában, pontosságában. Az ő autójában már ez az alpha build fut és lenyűgözi a teljesítménye.

Ha ezen túl vannak, akkor elkezdenek majd újabb szórakoztató és játék szoftvereken dolgozni, mivel felmerül a kérdés, mivel tölti majd az idejét az utas egy önvezető autóban.

Tovább fejlesztik a Kaliforniában már elérhető biztosítási ajánlatukat is. Már majdnem teljesen kész a szoftver ami a vezető saját profiljára szabott ajánlatot fog adni, ami igazi áttörés lesz a biztosítási iparágban. Az autó rengeteg adattal rendelkezik a sofőrről, így mindenkinek ki tudják számolni a saját kockázati szorzóját és eszerint kap majd jobb vagy rosszabb ajánlatot. Bár külön eszköz beszerelésével már mások is kínálnak hasonló szolgáltatást Amerikában, de senkinek nincsen annyi adata és olyan integrált rendszere mint a Teslának.

Hamarosan Kalifornián kívül is elérhető lesz a Tesla Insurance, de egyenként, államonként kell a szoftvert jóváhagyatniuk és emiatt lassú a folyamat. Arról nem volt információ, hogy Európában is megjelenik-e majd a szolgáltatás.

Profit

Végül még egy érdekes téma volt a cég nyereségével kapcsolatban. A mostani remek pénzügyi eredmény kapcsán az egyedüli jogos kritika, hogy a profit jelentős része származik a kreditekből, azaz a más autógyártók által fizetett ingyen pénzből.  A CFO elmondta, hogy ők ezzel konkrétan soha nem számolnak a profit céljaik alapvetően enélkül értendőek és így szeretnének százalékosan piacvezető nyereséget felmutatni.

A jelenlegi helyzet a koronavírus miatt elég speciális volt, hiszen például Fremontban az időszak felében állt a gyár, így a fix költségek kevesebb autóra lettek visszaosztva, ráadásul Sanghaj sem üzemel még a teljes tervezett kapacitáson. Azonban ha a különböző könyveléstechnikai elemektől megtisztított non-GAAP profitot nézzük, akkor a kreditek nélkül is nyereségesek voltak és a helyzet csak javulni fog. A cég készpénzállománya majd 600 millió dollárral nőtt az elmúlt negyedév során. Sanghajban az év végére 80%-os helyi beszállítói aranyt akarnak elérni, ami jelentősen csökkenti majd a költségeket és az amerikai Model Y gyártósor is egyre hatékonyabb, egyre nagyobb az autón a haszonkulcs.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.