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
auto
2024. 10. 15. kedd
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

Amikor az egy töltéssel megtehető kilométerek számáról beszélünk az elektromos autóknál, rendszerint egy városi és autópályás kombinált ciklusú mérésre gondolunk, hiszen az ilyen jellegű utazások gyakoriságából fakadóan ez az információ jellemzi a hatótávolságot a legpraktikusabb módon. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az általában emlegetett hatótávolságnál nem tudnak nagyobb utat megtenni a villanyautók két feltöltés között – rendkívül energiatakarékos vezetéssel a pár száz kilométer akár ezer kilométerre is nőhet, ám ez az úgynevezett hypermiling már-már inkább extrém sportnak számít, hiszen a való életben nem így használjuk autónkat.

Már meg is döntötték a Tesla Model 3 830 kilométeres rekordját

A villanyautósok között leginkább a Tesla-tulajdonosok kedvelt időtöltése egymás hypermiling rekordjainak megdöntögetése, de most maga a Hyundai marketingcsapata is úgy döntött, beszáll a versenybe, és megmutatja, mennyire tudja hatékonyan felhasználni az akkujában lévő energiát a tisztán elektromos Kona. A dél-koreai autógyártó három darab 150 kW teljesítményű, a WLTP szabvány szerint 484 kilométeres hatótávú kompakt SUV-t vitt a kihívásra, melynek helyszíne a Lausitzring versenypálya volt. Ez a terep nemcsak jobb útviszonyokat és ezáltal alacsonyabb ellenállást biztosít az autók számára, de így a versenyzők más autósokat sem veszélyeztetnek a kis sebességükkel.

A Hyundai által meghatározott szabályok szerint a hatótáv-versenyt egy tipikus forgalmas belvárosi útra jellemző sebességgel kellett megtenni, így az átlagsebesség 29 és 31 km/h között alakult. A légkondi használata nem volt tiltva, ám a három csapat közül egyik sem élt az utastér hűtésének lehetőségével, annak ellenére, hogy a külső hőmérséklet 30°C közelében mozgott. Ehelyett az autó összes energiáját a meghajtásra fókuszálták, azt leszámítva, hogy a közúti követelményeknek megfelelve a nappali menetjelző fényeknek működniük kellett.

A csapatok a német Auto Bild magazin tesztpilótáiból, a Hyundai mérnökeiből, illetve az autógyártó marketingeseiből épültek fel, a tagok pedig bizonyos időközönként cserélgették egymást a volán mögött a majdnem 35 órán át tartó vezetés alatt. A verseny egészen addig tartott, amíg a 64 kWh-s akku teljesen le nem merült, és az autó meg nem adta magát.

Mire ez megtörtént, mindhárom csapat túl volt az 1000 kilométeren. A győztes pontosan 1026 kilométert tett meg, ami 320,6 körnek felel meg a pályán, míg a másik két Kona Electric 1018,7, illetve 1024,1 km-ig bírta. Így, hogy a fogyasztás visszafogása volt a verseny fő célja, a villanyautók 6,24-6,28 kWh-t használtak 100 kilométeren, azaz kevesebb mint felét a hivatalos WLTP-szerinti 14,7 kWh-s fogyasztásnak.

Sofőr nélkül utazott 1000 kilométert egy Model 3 egyetlen töltéssel

Jelenlegi ismereteink szerint az elektromos kategóriában egy Tesla Model S tartja a hypermiling rekordot 1100 feletti megtett kilométerrel, míg Tesla Model 3-ból eddig maximum körülbelül 1000 kilométert lehetett kicsikarni. Következtetéseket persze aligha lehet ebből levonni, hiszen a végeredményt számtalan tényező befolyásolja, kezdve az akku használható kapacitásával, az időjáráson, útviszonyokon és a sofőr vezetési stílusán keresztül egészen az autó tömegéig.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.