Hogyan lehet villanyautós-barát egy szálláshely?

Gyakran még a (kezdő) villanyautósok is elvesznek a különböző töltési lehetőségek tengerében, így a villanyautózással aktívan nem foglalkozóktól nem várhatjuk, hogy tisztában legyenek az igényeinkkel. Van azonban egy olyan réteg, akiknek ezek megismerése egyre nagyobb versenyelőnyt jelenthet: a szálloda, panzió, apartman stb. tulajdonosok. A villanyautót tölteni akkor komfortos, amikor az autó egyébként is parkolna, mert mi pl. alszunk. Ha reggel tele akkuval indulhatunk, azzal megspórolhatunk egy út közbeni hosszabb-rövidebb kényszerpihenőt. Otthon ez evidens, de egy szálláshely is egyre több vendéget foghat meg azzal, ha hazafelé is tele akkuval indulhat a vendég.

Az elektromos autó töltéssel kapcsolatos kérdések két csoportra oszthatók, a műszaki, technikai problémák, valamint az elektromobilitás szolgáltatókra vonatkozó díjbeszedési, számlázási, adózási, jogi kérdéskör. Ebben a cikkben technikai oldalról közelítjük meg a kérdést és próbálunk egy rövid gyorstalpalót adni a szálláshely tulajdonosoknak arról, hogy milyen beruházásokba érdemes belevágni.

Sokat utazó villanyautósként gyakran tettem fel a kérdést az elmúlt években panzió tulajdonosoknak még szállásfoglalás előtt, hogy tudnak-e biztosítani autó töltési lehetőséget. A szállásadók általában nem tudják mire van ehhez szükség és gyakran a hagyományos autók tankolási költségéből indulnak ki, tehát megijednek, hogy a teljes általam fizetett szállásdíj elmegy majd a villanyszámlára.  Ezért kialakítottam egy sablont, amiben röviden leírom, hogy számomra egy hétköznapi konnektor is elegendő, és azt is, hogy mindössze 1-2000 Ft-os villanyszámlát jelent az autó feltöltése, amit természetesen ki is fizetek a szállásdíjon felül.

AC vagy DC, gyorstöltő vagy villámtöltő?

Először is kénytelenek vagyunk tisztázni néhány alapfogalmat. (Töltőtípusok részletesebben.)
Az autók akkumulátora egyenáramot (DC) tárol, de az elektromos hálózatban váltakozó áramot (AC) kapunk. Szükség van tehát egy AC-DC átalakításra. Ez történhet az oszlopban is, de az autókba is beépítenek egy (általában lényegesen kisebb teljesítményű) AC-DC átalakítót, ún. fedélzeti töltőt. Amennyiben az oszlopban lévő nagy teljesítményű átalakítót használjuk, akkor beszélünk egyenáramú töltőről. Ezek többsége jelenleg 50 kW teljesítményre képes villámtöltő, de léteznek ennél kisebb 22-25 kW teljesítményű DC gyorstöltők és egyre gyakoribbak a 75-100-150 vagy akár 350 kW teljesítményre képes ultragyors töltők is. A szálláshelyek többségén ilyenek szóba sem kerülnek, esetleg nagy forgalmú szállodák telepítenek kapcsolt szolgáltatásként DC villámtöltőket. Ezek nem arra valók, hogy reggelre tele legyen az akku, inkább arra, hogy az úton lévők egy rövid pihenő (pl. ebéd vagy vacsora) után újra tele akkuval indulhassanak tovább. Egy villámtöltő leginkább egy autópályához, főutakhoz közeli hotelnél lehet hasznos beruházás, az étterem forgalmának növelésére.

DC villámtöltő kiépítése egyelőre csak nagyobb hoteleknél, elsősorban autópályák közelében lehet indokolt

A kisebb szálláshelyeknél tehát az AC töltéssel érdemes foglalkozni. Ilyenkor a töltést az  autóba beépített fedélzeti töltő végzi, így a legegyszerűbb megoldás egy szakszerűen bekötött, jó minőségű konnektor. Természetesen ennél gyorsabb, nagyobb teljesítményű és biztonságosabb fali töltőket vagy töltőoszlopokat is érdemes lehet telepíteni, ezzel növelve az autó töltési szolgáltatás hozzáadott értékét.

Mit vegyek a panziómba, mennyibe kerül és mennyi lesz a villanyszámla?

Ha egy szálláshely tulajdonos a lehető legolcsóbban, de mégis biztonságosan szeretne elektromos autó töltési lehetőséget biztosítani, azt már nagyságrendileg tízezer forintos költséggel megteheti. Ehhez egy jó minőségű konnektor felszerelése elegendő, természetesen megfelelő kábelezéssel, védelmi berendezésekkel ellátva.

A következő lépés már 100 000 – 500 000 Ft nagyságrendű beruházás, egy fali töltő vagy töltőoszlop kialakítása lehet. Ez nem csak profibb, biztonságosabb megoldás, de a töltési idő egy hétköznapi konnektorhoz képest átlagosan negyedére rövidülhet. Persze a rendelkezésre álló elektromos tápellátástól és az autó típusától függően ennek előnye lehet minimális és jelentős is.

De nézzük meg részletesebben is az egyes megoldások előnyeit, nehézségeit és költségeit.

 

Jó minőségű konnektor

Egy kisebb akkus, régebbi elektromos autó egy éjszaka alatt akár teljesen feltölthető egy konnektorból is. Egy elektromos autó számára egy konnektor óránként 10-20 km hatótáv visszatöltésére alkalmas. Az autókhoz gyárilag mellékelt töltésvezérlők jellemzően 8-12 Amper áramerősséggel, azaz 1,6-2,4 kW teljesítménnyel töltik az autót. A konnektorok maximális terhelhetősége 16 Amper, ami 3,6 kW teljesítményt jelent.

EZT OLVASTAD MÁR?  Német-kínai együttműködés született a világ legnagyobb töltőhálózatáért

Ez nem több, mint sok háztartási berendezés, például porszívó, mikrohullámú sütő, hajszárító stb. áramigénye. Van azonban egy fontos különbség: a hajszárítás általában nem tart tovább 5-10 percnél, az autó töltés viszont 8-12 órán keresztül folyamatosan terheli a hálózatot ezzel a teljesítménnyel. A lényeg tehát, hogy nem a teljesítmény magas, hanem az igénybe vétel ideje hosszú. Egy régi, nem ellenőrzött elektromos hálózattal rendelkező épület esetén a kötések vagy egy gyenge minőségű, elöregedett konnektor melegedése jelenthet problémát.

Gyakran már egy hagyományos konnektor is nagy segítség, a kiépítése nem kerül sokba, de legyen jó minőségű és ellenőriztessük az elektromos hálózatot is szakemberrel

Ha tehát egy kisebb apartman tulajdonosa minimális költséggel szeretne villanyautós vendégeket magához csalogatni, akkor keressen egy megbízható villanyszerelőt, és szereltessen fel vele a parkolóhely közelébe egy valóban jó minőségű, esetleg ipari használatra szánt konnektort, lássa el azt a berendezést védő megfelelően méretezett kismegszakítóval és életvédelmi relével. A kábelezésnél érdemes a szabvány előírásainál 1-2 fokkal nagyobb keresztmetszetű vezetékeket használni, ezzel is csökken a melegedés így a veszteség is. Természetesen a megfelelő kábelezés és kötések nem csak közvetlenül a konnektor előtt, hanem a fogyasztásmérő és a konnektor közötti teljes szakaszon létfontosságúak. A villanyóra és a konnektor távolságától, valamint az eredeti elektromos hálózat elavultságától függően ez általában 10-20 ezer forintos beruházással biztonságosan megoldható.

Fontos költségelem a villanyszámla is. Lakossági fogyasztóként az áram ára ma kb. 37 Ft/kWh, cégként valamivel magasabb. Azaz a maximális 3,6 kW teljesítményt feltételezve egy elektromos autó töltése óránként 133 Ft-tal növelheti a villanyszámlát. Az autók többségéhez használt töltők ennek felét, kétharmadát veszik csak fel, így közelebb állunk a valósághoz, ha kerek 100 Ft/óra költséggel számolunk. Az, hogy egész éjjel vagy csupán 5-6 órán keresztül töltődik az autó, már az autó típusától, pontosabban az akku méretétől, illetve annak kezdeti töltöttségétől is függ. Ezt természetesen a konkrét vendéggel lehet egyeztetni, de a legdrágább esetet feltételezve, ha egy nagy akkus autóval érkezik a vendégünk és délutántól másnap délelőttig (vagy hosszabb tartózkodás esetén többször, több napig tölt), akkor is csak napi 1-2000 Ft költséggel számolhatunk.

CEE 32A falra szerelhető, 5 pólusú ipari áramcsatlakozó + ipari minőségű schuko (konnektor) csatlakozó

Ipari csatlakozó (1 vagy 3 fázisú)

Átmenetet képez az egyszerű konnektor és a következő, fali töltő kategória között. Nevéből egyértelmű, hogy nagyobb teljesítmény átvitelére alkalmas, mint egy konnektor. Kiépítése alig kerül többe, mint egy jó minőségű konnektor kialakítása. Azonban kevés autós számára nyújt extrát, mivel a villanyautósoknak viszonylag kis része hord magával ehhez alkalmas töltésvezérlőt. Az egy fázisú változat (általában kék) 16 vagy 32 A (azaz 3,6 vagy 7,2 kW teljesítmény) átvitelére alkalmas, a három fázisú pedig ezek háromszorosát 3×16 A (11 kW) vagy 3×32 A (22 kW) teljesítményt nyújt. Véleményem szerint nem jelent akkora előnyt, hogy ezért érdemes lenne az áramszolgáltatótól teljesítmény bővítést igényelni, de amennyiben a házban már rendelkezésre áll megfelelően nagy elektromos teljesítmény, akkor érdemes lehet a konnektorral párhuzamosan 1 és/vagy 3 fázisú ipari csatlakozót is elhelyezni a parkolóhely közelében. Villanyszámla tekintetében elméletben a konnektorhoz képest 1 fázis esetén duplázódhat, 3 fázis esetén maximum hatszoros lehet a felmerülő költség. A gyakorlatban azért ettől sem kell megijedni, mivel ez sokszor inkább csak rövidebb töltési időt jelent, ugyanis a legtöbb mai villanyautó akkumulátora előbb lesz tele, mintsem hatalmas villanyszámlát generálna. A legnagyobb akkumulátorok pl. egyes Tesla modellekben jelenleg 90-100 kWh kapacitással rendelkeznek, némi töltési veszteséget is számolva lakossági áramár mellett ezek teljes feltöltése, teljesen üres állapotból mindössze 4000 Ft-tal növelik a számlát.

Fali töltő lengőkábellel. A Type2 aljzattal ellátott kivitel univerzálisabb megoldás.

Fali töltő vagy töltőoszlop

A fali töltők és töltőoszlopok lehetnek Type2 aljzattal szereltek (ami konyhanyelven gyakorlatilag egy speciális konnektornak felel meg), valamint rendelkezhetnek saját kábellel is, amely Type1 vagy Type2 csatlakozóban végződik. A kábeles megoldás előnye, hogy az autósnak nem kell a saját kábelét magával hozni, hátránya, hogy másféle csatlakozó szükséges a régebbi és az újabb autókhoz, így vagy kétfélét szerelünk fel, vagy csak bizonyos típusok számára tudunk töltési lehetőséget biztosítani. A Type2 aljzatos kialakítás előnye, hogy univerzális, azokról bármilyen elektromos autó feltölthető, de ha az autós esetleg nem rendelkezik saját kábellel, akkor nem fog tudni tölteni (a hosszabb útra induló autósnak szinte mindig van kábele). Ha végképp biztosra akarunk menni, akkor a Type2 aljzatos töltő mellé vásárolhatunk 1-1 Type1 és Type2 szabványos töltőkábelt is, de jó esély van rá, hogy ezekre sosem lesz szükség.

EZT OLVASTAD MÁR?  Kötelező lesz bankkártyát elfogadnia a kaliforniai villanyautó töltőknek

Aki úgy dönt, hogy ezt a gyorsabb, biztonságosabb, elegánsabb szolgáltatást kínálja a vendégeinek, annak valamivel mélyebben a zsebébe kell nyúlni. Az egyszerűbb, kisebb teljesítményű fali töltők általában már 100 000 forinttól megvásárolhatók. A megfelelő elektromos bekötéssel, védelmi berendezésekkel, a villanyszerelő munkadíjával is megúszható a beruházás 150 000 Ft alatt.

Ezekkel a töltés még nem feltétlenül lesz gyorsabb, mint egy jó minőségű konnektorral, de ezek általában kültéri elhelyezésre tervezett, biztonságos megoldást nyújtanak, így egy nagyobb forgalmú panzió esetén már érdemes megfontolni ezek telepítését. Természetesen ha kiépítünk egy fali töltőt, mellé nem jelent komoly beruházást 1-2 konnektor vagy ipari aljzat felszerelése sem, így érdemes lehet ezt is megvalósítani, figyelve természetesen a párhuzamos használat mellett megnövekedő áramigényre is!

Elektromos autó töltőoszlop 2 db Type2 aljzattal és egy ipari minőségű konnektorral

Bírja majd az elektromos hálózat vagy bővítésre lesz szükség?

Amennyiben gyorsabb töltést szeretnénk kínálni, ami főleg a nagy akkuval rendelkező, drágább, modernebb autók tulajdonosa számára lehet vonzó, a töltőoszlopok és fali töltők teljesítménye 22 kW-ig növelhető, ugyanakkor a mai elektromos autók túlnyomó többsége csak egy fázisról tölthető, tehát éjszakai töltés esetén nem feltétlenül érdemes 3 fázisú csatlakozást kiépíteni. Természetesen az aljzatok száma is többszörözhető, gyakran hasznosabb lehet több kisebb, mint kevesebb nagy teljesítményű töltési lehetőség kialakítása. A legtöbb szálláshelyen itt szokott felmerülni a teljesítmény bővítés igénye is. Ennek költsége az áramszolgáltató felé Amperenként 3600 Ft+áfa. Ha valaki egy több szobás panzióban egyszerre több vendég számára szeretne nagy teljesítményű gyorstöltőt kiépíteni, ott már nem csak a töltőberendezések árának többszörözésével kell tehát számolni, hanem a hálózatfejlesztés akár több százezer forintot elérő költségével is.

Okos töltők, árammegosztó

Okos megoldásokkal sokat meg lehet takarítani a hálózatfejlesztésből. Léteznek okos töltők, amelyek képesek egymással kommunikálva a rendelkezésre álló teljesítmény megosztására. Így pl. egy 8 szobás panzió felszerelhet két (vagy több) töltőt, amelyek bármelyike a maximális teljesítményt biztosítja, amíg csak egy autót töltenek, de több autó esetén már lassul a töltés. Így ha véletlenül 2-3 villanyautós vendég érkezik, egyiküknek sem kell azt mondani, hogy sajnos a töltő foglalt, csupán nem éjfélre, csak reggel 6-ra lesznek teljesen feltöltve az autók.

Hasonlóan praktikus és okos megoldás lehet a panzió egyéb fogyasztóinak teljesítményét folyamatosan figyelő, és az autó töltőnek csak a mindenkori felesleget odaadó árammegosztó megoldások. Ilyenkor nem kell a töltőhöz dedikáltan kiépíteni az elvárt teljesítményt, mégsem csapja le a kismegszakítót, ha egy vendég elkezd hajat szárítani. Amikor a ház fogyasztása rövid időre megugrik, akkor a töltés átmenetileg lelassul, majd automatikusan újra felgyorsul.

Amennyiben nem csak konnektort vagy ipari csatlakozót, hanem fali töltőt, teljesítmény megosztót stb. szeretnénk vásárolni, mindenképp érdemes egy megbízható villanyszerelő mellett (vagy helyett) szakértőkkel, töltő forgalmazókkal is felvenni a kapcsolatot. Érdemes lehet több helyről árajánlatot kérni, esetleg a villanyautós ismerősök, villanyautós közösség véleményét kikérni, hiszen ahogy az élet minden területén, töltő telepítésnél is előfordulhat, hogy egy forgalmazó azt a megoldást javasolja, amely számára a legnagyobb profitot jelenti és nem azt, amely az ügyfél számára a legkedvezőbb megoldás.

Elektromos autót használsz?