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
auto
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

Az elmúlt fél évben számos hírben számoltunk be mi is a kigyulladó elektromos Hyundai Kona modellekről, valamint a Hyundai először csak Dél-Korára vonatkozó, később az egész világra kiterjesztett, összesen 77.000 autót érintő visszahívásáról. Bár a jelek az első perctől az LG Energy Solution (korábban LG Chem) által gyártott akkumulátor-cellákra utaltak, ennek bizonyításáról csak a múlt héten jelentek meg hírek a dél-koreai sajtóban, a hivatalos információt pedig a mai napra ígéri a helyi sajtó.

Megtalálták a Kona tüzek okát

Világszerte összesen 17 tűzeset került nyilvánosságra, amelyből 15 Dél-Koreában, egy Kanadában, egy pedig Ausztriában történt. A Konát LG és SKI akkumulátorokkal egyaránt gyártották, de SKI-akkus autó kigyulladásáról nem tudunk. A gyártó egy szoftverfrissítést telepített a visszahíváson átesett autókra, a legutolsó kigyulladó autó azonban már átesett a frissítésen, ezt követően sürgette meg Dél-Korea illetékes minisztériuma az eseményeket.

Az Electrek a helyi sajtó értesüléseire hivatkozva már tegnap beszámolt arról, hogy cserélni fogják a problémás akkumulátorokat, a cikkükben azonban több meglepő részlet található. Először is annak ellenére, hogy Dél-Koreában csak kb. 25.000 Konát hívtak vissza szoftverfrissítésre, most ennél jóval több jármű akkucsere miatti visszahívásáról számolt be a lap. Az Electrek adatai szerint mintegy 21.000 Ioniq és 32.854 Kona elektromos személyautó, valamint 236 busz lesz érintett a legújabb visszahívásban. Az adatokat alátámaszthatja, hogy a minap egy elektromos Hyundai busz is lángra kapott Dél-Koreában. Mivel először a busz teteje kezdett lángolni, jó esély van arra, hogy ezúttal is az akkumulátor lehetett a tűz kiindulópontja. Személyi sérülés szerencsére nem történt, a busz átvizsgálásról tartott a garázsba, ezért utasok nem, csak a vezető tartózkodott rajta, akinek sikerült idejében kiszállni.

Porig égett egy elektromos Hyundai busz

Az Electrek információi szerint csak Dél-Koreában meghaladhatják az 1,8 milliárd dollárt a visszahívás költségei, ez azonban túlzónak tűnik, mert így az egy járműre jutó költség közel 10 millió forint lenne, még akkor is, ha az érintett 236 db busz 128-256 kWh akkukapacitását is figyelembe vesszük. Reálisabb lehet a korábbi becslés, amelyben a 77.000 Kona esetében 540 millió dolláros költséggel számoltak, amely autónként kb. 2,1 millió forintot tesz ki.

A Hyundai Kona Electric hajtáslánca és akkumulátora

A hírek egyelőre csak a Hyundai hazai piacán eladott járművekről szólnak, így nem tudjuk, hogy az egész világra ki fogják-e terjeszteni a visszahívást. Tény, hogy Dél-Koreában jóval magasabb a tűzesetek aránya, 15 autó égett ki 25.000-ből, míg a világ többi részén csak két eset fordult elő 52.000 példány közül. Elképzelhető, hogy a hazai piacon magasabb az LG-cellákkal szerelt autók aránya.

A Hyundai Ioniq electric hajtáslánca és akkumulátora

A dél-koreai sajtó a mai napra várja a Hyundai és az LG Energy Solution hivatalos megerősítését, amennyiben ez megérkezik, frissítjük a hírt.

A közös akkumulátor-beszállító miatt ugyanezek a hibás cellák okozhatták a GM által gyártott Chevrolet Bolt és Opel Ampera-e modellek kigyulladását. A GM esetében szintén körülbelül 70.000 autó érintett, és eddig világszerte 5 tűz került nyilvánosságra. A GM ideiglenesen szintén szoftverfrissítéssel kezelte a problémát, azonban az amerikai cég bevállalta az autók hatótávjának kb. 5%-os csökkentését azáltal, hogy az autók akkumulátorának használható kapacitását a korábbi nettó érték 95%-ra csökkentette. A Hyundai ezzel szemben egy kb. 10 perces tesztet épített be, amelyet 90% körüli töltöttségnél futtat le az autó, de a maximális elérhető kapacitást nem változtatták.

Az Opel Ampera-e modellt is visszahívják a tűzveszélyes akkumulátor miatt

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.