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
auto

Extreme E: pattogtak a másfél tonnás autók a homokon

elektromos autó

Május utolsó hétvégéjén tartották az Extreme E elektromos versenysorozat második eseményét, amely Szenegálba, az Atlanti-óceán partvidékére kalauzolta el a nézőket. A klímaváltozás környezeti hatásainak bemutatásával egybekötött tereprali tengerparti homokdűnéken kialakított pályája jóval látványosabb összecsapásoknak adott otthont, mint amit az első felvonás során, a szaúd-arábiai Al’Ula régió sivatagjában láthattunk – ott a rossz látási viszonyok miatt az eredetileg megálmodott versenyformátumon biztonsági okokból módosítani kellett, és az összefoglaló videó is javarészt a versenyzők hatalmas baleseteivel volt tele. Most azonban már nem az életükért, hanem egymás ellen küzdhettek a pilóták, így végre előkerülhettek a taktikák, az ideális útvonalak keresése, és az ügyes manőverek is.

Videó: hatalmasat bukfenceztek villanyautóval a sivatagban

A terepviszonyok ezúttal sem könnyítették a versenyzők dolgát, de hát éppen ez adja a versenyszéria varázsát és egyediségét: nem sokan próbálkoztak eddig a tenger hullámaitól néhány méterre sprintversenyeket szervezni sokak által gyengének és unalmasnak tartott elektromos meghajtással. A homokos terep alaposan igénybe vette az Odyssey 400 kW-os (kb. 550 lóerős) hajtásláncát, a dűnéken pedig úgy ugráltak az 1650 kilós monstrumok, mint a gumilabdák az aszfalton.

A műszaki problémák azonban ezúttal sem kerülték el a futamokat, már a kvalifikáció során is volt olyan autó, amely nem tudta folytatni a hétvégét, a döntő futamon pedig a négy versenyzőből kettő már a futam elején a jármű meghibásodása miatt esett ki. Emiatt számos kritika érte az Extreme E-t, melynek szervezői úgy reklámozzák az autókat, mint „go anywhere” járgányok, azaz bármilyen tereppel megbirkóznak.

Forrás: Extreme E

A döntő futam piros zászlóját követően Molly Taylor, a Rosberg X Racing pilótája, valamint Stéphane Sarrazin, a Veloce Racing versenyzője között zajlott le a végső összecsapás, melyben Taylor diadalmaskodott, így a Desert Prix után az Ocean Prix-et is Nico Rosberg csapata nyerte. A Rosberg X Racing 71 ponttal vezeti a tabellát, a második helyen az X44 áll 57 ponttal, a dobogó harmadik fokát pedig Jenson Butonék kaparintották meg 44 ponttal.

Forrás: Extreme E

Nico Rosberg a verseny után arról beszélt egy interjúban, hogy habár a szenegáli futam hatalmas fejlődés a nyitó eseményhez képest, még mindig rengeteg javítani való vár a szervezőkre. „Ne feledjük, soha senki nem csinált még ilyet, nyitottnak kell lenni, és elfogadni, hogy tanulunk, és minden egyes alkalommal izgalmasabbá tesszük a versenyt.” Az Autocar magazin arról számolt be, hogy a második versenyhétvége nézettsége jelentősen visszaesett az elsőéhez képest, ami részben betudható annak, hogy számos más sporteseménnyel esett egy időbe, de valószínűleg a lendületet a két forduló között eltelt majdnem két hónapos szünet is megakasztotta. A harmadik eseményre pedig még ennél is többet kell majd várni, hiszen a grönlandi pályára augusztus 28-29-én gurulnak ki az elektromos Odyssey 21-esek.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.