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
auto
2024. 04. 26. péntek

Levegő Munkacsoport: Már jövőre kezdjék el a dízelek budapesti kitiltását

egyéb

A Greenpeace nemrégiben egy 45.000 ember által aláírt petíció átadásával kérte Budapest főpolgármesterétől, hogy legkésőbb 2026. szeptember 1-jéig tiltsa ki a dízelautókat és más szennyező járműveket a főváros területéről, vonja ki a dízelüzemű BKV-buszokat, és fokozatosan segítse a fenntartható közlekedés terjedését, fejlődését Budapesten. Karácsony Gergely főpolgármester elmondta, hogy még az idén szeretné ezt az ügyet a Fővárosi Közgyűlés elé vinni, de a szennyező járművek valamilyen mértékű korlátozását csupán 2030 környékére látja reálisnak.

A Levegő Munkacsoport helyesli, hogy a főpolgármester még ebben az évben konkrét céldátumot terjeszt a Fővárosi Közgyűlés elé a dízelautók forgalmának tilalmáról Budapesten, mivel ez felelne meg a nemzetközi tendenciáknak, hiszen már csaknem 300 európai városban hoztak létre ún. alacsony kibocsátási övezeteket, ahol csak meghatározott környezetvédelmi követelményeket teljesítő járművekkel lehet közlekedni. Egy reprezentatív közvélemény-kutatás szerint az európai lakosság nagy többsége, ezen belül a magyarok 76 százaléka ért egyet egy ilyen intézkedéssel.

Döbbenetes nitrogén-dioxid értékeket mértek budapesti iskolák környékén

A Levegő Munkacsoport a főpolgármesternek írt levelében azt kérte, hogy már jövőre kezdjék el a szennyező járművek fokozatos kitiltását. Javaslatuk szerint 2022 júliusától először a védett övezetekben, majd a Nagykörút és a Budai körút által határolt területen kezdjék el a korlátozást, 2024-től a főváros területén már csak Euro 4-esnél, 2026-tól pedig csak Euro 5-ösnél jobb besorolású dízelautókkal lehessen közlekedni.

A gyakorlatban ez azt jelentené, hogy 2024-től a 15 évesnél idősebb, 2026-tól pedig már a 11 évnél idősebb dízel üzemű járművek sem közlekedhetnének Budapesten. A javaslat a helyi lakosoknak átmeneti mentességet adna, de csak a 2022. júliusig regisztrált autóikra.

A Bíróság kimondta: uniós jogot sértett Magyarország

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.