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
auto
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

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) MTI-hez eljuttatott közleményéből megtudhattuk, hogy a mai naptól a tisztán elektromos motorkerékpárok is kaphatnak világoszöld alapszínű rendszámot.

Az elektromos autóknál a látványos megkülönböztetés legfontosabb előnye az ingyenes parkolás, amely az elektromos kétkerekűeknél első pillantásra feleslegesnek tűnik, ugyanis a motorkerékpárok a meghajtó motor típusától függetlenül a legtöbb nagyvárosban, sőt gyakran parkolóházakban is ingyenesen parkolhatnak.

Fotó: Lévai Gábor

Van azonban a zöld rendszámnak további, nagyon fontos, igaz egyelőre ritkábban érvényesülő előnye is. Szmogriadó esetén eddig egyetlen motorkerékpár sem közlekedhetett, ugyanis ezekre a járművekre nem osztanak az autókhoz hasonló környezetvédelmi besorolást. A zöld alapszínű rendszámmal végre megkülönböztethetők lesznek a tiszta üzemű robogók és motorkerékpárok.

Ezen kívül motorkerékpárnak  minősül néhány 3 és 4-kerekű típus is, például a Renault Twizzy. Ezt a kategóriát eddig mostohán kezelte a hazai szabályozás, az autók és a motorkerékpárok között őrlődve inkább mindkét kategória hátrányait, mintsem azok előnyeit élvezhették. Ezen a gyakorlaton is változtat az elektromos motorkerékpárok zöld rendszámozása, így mostantól a quadok és mopedautók is mentesülnek a regisztrációs adó, a visszterhes vagyonátruházási illeték, a parkolási díj, a szmogriadós közlekedési korlátozás, valamint jövő év elejétől a gépjárműadó megfizetése alól, amely több tízezer forintos megtakarítást jelent a tulajdonosok számára.

Horwin CR6 elektromos motorkerékpár teszt

Az ITM tájékoztatása szerint jelenleg Magyarországon mintegy 3-400 elektromos motorkerékpár közlekedik (a 3 és 4 kerekű járműveket is beleértve), melyekből körülbelül 150 darabot tesznek ki a hétköznapi értelemben motorkerékpárnak nevezett kétkerekű járművek.

A már használatban lévő járművek üzemben tartói az időszakos műszaki vizsgálaton vagy szemlén kérhetik a környezetkímélő besorolást, az új (vagy külföldről használtan hazánkba érkező) járművek pedig már az első forgalomba helyezés során világoszöld alapszínű rendszámot kapnak.

Címlapkép: Lévai Gábor

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás