PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
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

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) MTI-hez eljuttatott közleményéből megtudhattuk, hogy a mai naptól a tisztán elektromos motorkerékpárok is kaphatnak világoszöld alapszínű rendszámot.

Az elektromos autóknál a látványos megkülönböztetés legfontosabb előnye az ingyenes parkolás, amely az elektromos kétkerekűeknél első pillantásra feleslegesnek tűnik, ugyanis a motorkerékpárok a meghajtó motor típusától függetlenül a legtöbb nagyvárosban, sőt gyakran parkolóházakban is ingyenesen parkolhatnak.

Fotó: Lévai Gábor

Van azonban a zöld rendszámnak további, nagyon fontos, igaz egyelőre ritkábban érvényesülő előnye is. Szmogriadó esetén eddig egyetlen motorkerékpár sem közlekedhetett, ugyanis ezekre a járművekre nem osztanak az autókhoz hasonló környezetvédelmi besorolást. A zöld alapszínű rendszámmal végre megkülönböztethetők lesznek a tiszta üzemű robogók és motorkerékpárok.

Ezen kívül motorkerékpárnak  minősül néhány 3 és 4-kerekű típus is, például a Renault Twizzy. Ezt a kategóriát eddig mostohán kezelte a hazai szabályozás, az autók és a motorkerékpárok között őrlődve inkább mindkét kategória hátrányait, mintsem azok előnyeit élvezhették. Ezen a gyakorlaton is változtat az elektromos motorkerékpárok zöld rendszámozása, így mostantól a quadok és mopedautók is mentesülnek a regisztrációs adó, a visszterhes vagyonátruházási illeték, a parkolási díj, a szmogriadós közlekedési korlátozás, valamint jövő év elejétől a gépjárműadó megfizetése alól, amely több tízezer forintos megtakarítást jelent a tulajdonosok számára.

Horwin CR6 elektromos motorkerékpár teszt

Az ITM tájékoztatása szerint jelenleg Magyarországon mintegy 3-400 elektromos motorkerékpár közlekedik (a 3 és 4 kerekű járműveket is beleértve), melyekből körülbelül 150 darabot tesznek ki a hétköznapi értelemben motorkerékpárnak nevezett kétkerekű járművek.

A már használatban lévő járművek üzemben tartói az időszakos műszaki vizsgálaton vagy szemlén kérhetik a környezetkímélő besorolást, az új (vagy külföldről használtan hazánkba érkező) járművek pedig már az első forgalomba helyezés során világoszöld alapszínű rendszámot kapnak.

Címlapkép: Lévai Gábor

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.