Horwin CR6 elektromos motorkerékpár teszt

A Sur-Ron Light Bee X Sport krosszmotor mellett néhány napig egy elektromos rendszámos nagymotort, a Horwin CR6-ot is alkalmam nyílt kipróbálni, amely egy 6,2 kW (10 Le) teljesítményű, A1 jogosítvánnyal vezethető, személyszállításra is alkalmas motorkerékpár. A teszt végére arra a következtetésre jutottam, hogy tavasztól őszig városi közlekedésre egyszerűen tökéletes.

A motort Tibor az általa tesztelt Peugeot e-Experttel hozta el Miskolcra. Budapestről idő hiányában lábon nem indultam volna vele útnak, bár ha rászánunk egy napot, akkor 2 db kb. 2 órás konnektoros töltéssel nem is lehetetlen feladat, feltéve, hogy a megfelelő helyeken találunk egy ismerőst, aki megengedi, hogy 100 forinttal megterheljük a villanyszámláját.

Első benyomások, paraméterek

Kicsit előreszaladtam, nézzük meg részletesen, mit tud, és milyen a Horwin CR6. A motort Kínában gyártják, amely egyre kevésbé ok az aggodalomra. A kisbuszból kivéve azonnal pozitív csalódásban volt részem. A motor nagyobb, mint amire a fotók alapján számítottam. Már az első üléspróba nagyon meggyőző volt, az első jelzők amelyek eszembe jutottak: minőségi, stabil, kényelmes. A kulcsot elfordítva hallható üdvözlő dallam azért gondoskodik arról, hogy legyen egy kís kínai hangulat. Ezt fokozza kikapcsolt állapotban a mozgásérzékelős riasztó, amely viszonylag halk szirénázással jelzi, hogy picit meglöktük a motort. Egy tolvajt elriasztani nem fog, ahhoz túlságosan diszkrét, a tulajdonost azonban idegesíti, ha csak picit odébb szeretné tolni a garázsban a Horwint.

A Horwin CR6 önsúlya 134 kg, gyári adatok szerint a végsebesség 92 km/h, amit teljesít is, a gyártó által megadott 100-150 km hatótáv azonban túlságosan optimista érték.

Nem csak érzésre, de ránézésre is kellemes, arányos járműről van szó. A stílusa a café racereket idézi, de a kor követelményeinek megfelelően nem csak a hajtásrendszer lett elektromos, de a távolsági fényszórótól az irányjelzőkig mindenhol LED világítótesteket kapunk, a klasszikus üzemanyagtartály helyén lévő csomagtérben USB aljzatról tölthetjük a mobiltelefonunkat és a műszerfal is digitális. Az ülés és az üléspozíció kifejezetten kényelmes, egyenes derékkal ülünk a motoron.

A műszerfal kellően informatív. A kétharmadát egy fordulatszám-mérő teszi ki, ami inkább látványos, mint hasznos. Az alatta lévő digitális kijelzőn a motor töltöttsége sávokkal és pontos százalékos értékkel, a sebességünk, a futott kilométerek száma és az is látható, hogy épp melyik fokozat van kiválasztva.

 

A töltőkábel és személyes tárgyaink (pénztárca, telefon, iratok) kényelmesen elférnek az előttünk lévő kesztyűtartóban, még egy esőruhát és a kesztyűt is be tudjuk préselni. Kormányzár van ugyan, de ha az utcán kell magára hagynunk a motort, akkor egy masszívabb láncot nem árt magunkkal vinni, ez pedig már szűkösen szuszakolható be a kis csomagtartóba, így érdemes elgondolkodni egy csomagtartó (doboz) felszerelésén.

Menet közben, hatótáv

A kulcsot elfordítva és a sztendert felhajtva az indítógombbal tudjuk READY állapotba helyezni a motort, majd a gázkar elfordításával azonnal indulunk is, nincs kuplung, sem sebességváltó. Az indítógomb felett egy fokozat kapcsoló (1 és 2 állás) található, amivel a motor maximális teljesítménye változtatható. Gyorsulásban minimális a különbség a két fokozat között, azonban 1-es fokozatban a végsebesség csak 60 km/h.

A villanymotor nyomatéka azonnal rendelkezésre áll, így a gyorsulás 60 km/h sebességig impozáns, felette azért már fogy az erő, 80 felett már komoly türelem és hosszú út szükséges a végsebesség eléréséhez. Sík úton a saját órája szerint a széltől függően 85-95 km/h között alakul a végsebesség, enyhe lejtőn vagy egy szélfogó busz vagy teherautó mögött a 100 is elérhető. Az óra csalása az autóknál manapság megszokott, azaz 10% alatt marad. A hagyományos motorokat ismerők egy 125 köbcentis 4 ütemű benzines jellemzőit várhatják. A kipufogó hiánya messziről nem feltűnő, így a többiek is egyértelműen motorosnak néznek, tehát köszönnek is.

A motor menet közben kifejezetten stabil, kezes, kellemes társ. Remekül irányítható, fordulékony, jól elfér a piros lámpáknál előretolakodva az autók között. Mivel 60-ig kifejezetten jól gyorsul, elmaradnak a hagyományos járműveken sebességváltáskor megjelenő apró megtorpanások, így induláskor sem fogjuk feltartani a forgalom többi résztvevőjét. Lakott területen kívül persze már elfogy az erő, az előzéseknél figyeljünk oda, hogy legyen elegendő helyünk. Aki rendszeresen használná városon kívül is, annak inkább a kicsivel erősebb Horwin CR6 Pro változatot ajánlom, országúton szükség lesz a plusz teljesítményére.

EZT OLVASTAD MÁR?  Villanyautó teszt: Peugeot e-2008

Az úthibákon egy picit pattogósnak éreztem, de aki nálam néhány kilóval nehezebb, az biztosan nem fog panaszkodni. Blokkolásgátló nincs, de CBS kombinált fékrendszert kapunk, azaz a fékkart használva az első és a hátsó fék is dolgozik. A hátsó fék motoros stílusban a jobb lábhoz került. Vészfékezésnél a nem létező kuplungot rendszeresen próbáltam behúzni, de hosszabb használattal erről biztosan leszoknék. Ha a sajátom lenne egyedül a tükröket cserélném eggyel nagyobbra, mert a stílusos, kerek tükrökben nem láttam elég jól a mögöttem lévő forgalmat.

A fékek ereje a motor tömegéhez viszonyítva megfelelő, azonban gázelvételkor a visszatöltés mértéke nagyon kevés. A városi hatótávnak biztosan jót tenne az erőteljesebb regeneratív fékezés, kevesebb mozgási energiát pazarolnánk el a fékeken. Például a Szinva-forrástól lefelé gurulva elektromos autóval megszoktam, hogy nem csökken, akár még növekszik is a töltöttség, a Horwin azonban két százalékot merült a Szinva-forrás és a Hámori-tó között annak ellenére, hogy 3 kilométeren több mint 100 métert ereszkedtünk lefelé.

A műszerfalon az akku töltöttség százalékos kijelzése meglepően pontos, a teljes tartományban lineáris, megbízható. Ezt talán az is elősegíti, hogy ahogy merül a motor, úgy kis mértékben a teljesítmény is csökken, amit a végsebesség csökkenésében tapasztalhatunk meg leginkább. 20% alatti töltöttségen már maximum 80 km/h érhető el, így valószínűleg a fogyasztásunk is csökken.

Sötétben a LED tompított és távolsági fényszóró remekül megvilágítja a környezetet, a motor végsebessége mellett is biztonságosan közlekedhetünk. A hátsó helyzetjelző, féklámpa és az irányjelzők szintén LED technológiával működnek, jól láthatók, a hatótávnak bizonyára jót tesz ezek alacsony fogyasztása is.

A Horwin CR6-ot utassal is kipróbáltam, de az ülést inkább 1,5 személyesnek mondanám. Aki nem nőtt nagyra rövidebb útra el tud vinni egy utast, de hosszabb utazásra inkább ne induljunk. Már csak azért sem javaslom ezt, mert a valós hatótáv a gyártó által megadott 100-150 km tartománnyal szemben inkább csak 60-70 km körül várható. 60 kilométer országúton, folyamatosan csúcsteljesítményen haladva is elérhető, ha nincs erős szembe szél. A gyári adat alsó határa, azaz a 100 km városban, nagyon óvatosan közlekedve talán teljesíthető, de komoly önfegyelemre lenne szükség hozzá.

KÜLÖNVÉLEMÉNY
(Nagy Attila Gábor)
A motort meglátva első gondolatom az volt, hogy ez nagyon felnőttesen néz ki. Jól áll neki a fekete-fehér színkombináció, rendben vannak az arányai, nincsen rajta semmi felesleges csicsa. Felülve persze érződik, hogy ez egy A1 kategóriának megfelelő gép, de itt sem kellemetlenül kicsi. 185 centimmel kényelmesen, egyenes háttal tudtam rajta ülni, a lábtartó is megfelelő, városias pozícióban van.Kezelése pofonegyszerű: kulcs, oldaltámasz, indítógomb és már mehetünk is. Elsőre nem éreztem olyan kirobbanónak a gyorsulást, de ez inkább a gázkar hangolása miatt lehetett: az első negyedben elég levegős, csak mérsékelten adagolja a teljesítményt. Cserébe lassú forgolódásoknál szépen lehet így a sebességet szabályozni, szép egyenletesen, rángatás mentesen lehet egészen alacsony sebességű manővereket végrehajtani. Rutin vizsgára készülők ezt a tulajdonságát értékelni fogják.

Jobban meghúzva már korrektül megindul. Egy kétállású fokozat kapcsolóval elvileg a teljesítményét állíthatjuk, a gyakorlatban választhatunk, hogy 60-nál leszabályozzon-e vagy sem, így ezt hamar kettesbe állítottam, és ott is maradt. Bár én nagyobb géphez vagyok szokva, de már pont elegendőnek találtam a teljesítményét városon belül. Korábban a blinkee robogójával jártam úgy, hogy megszokásból be akartam sorolni a belső sávba, csak éppen a gép nem akart felgyorsulni, én meg az ütközésig csavart gázkarral imádkoztam, hogy történjen már valami. A Horwinnal viszont semmi ilyesmibe nem keveredtem, pedig próbáltam a délutáni csúcsban megizzasztani. Még a többsávos körutakon sem voltam a lesajnált robogós, hanem nagymotorosan tudtam a forgalommal haladni. Lámpához érve kényelmesen elfér a sorok közül, itt talán egyedül a merev visszapillantó tükör zavart kicsit: jól jönne ha képes lenne behajolni amikor elmértünk pár centit.  A zöldnél bár nem rakéta módjára, de magabiztosan indul meg a sor elején, nem fogunk senkit feltartani.

A fékei viszont az én stílusomnak kicsit kevesek voltak, de talán jobb betétekkel ez orvosolható. Az adatlapot átböngészve vettem csak észre, hogy lassításnál állítólag visszatöltést is végez, nekem menet közben ez nem tűnt fel. A műszerfal sem ad róla visszajelzést és a gázt visszaengedve csak olyan enyhén lassulunk, hogy egy nagyobb lejtőn nem biztos, hogy ezzel megállnánk. Pedig a határozottabb rekuperáció nem csak az irányíthatóságon javítana, de valószínűleg a hatótávon is nyerhetnénk még. Az én tempóban ugyanis csak olyan 60-70 km hatótáv jött össze Budapesten belül.

EZT OLVASTAD MÁR?  Így birkóztak meg az autópályás önvezetéssel a kínai villanyautók

A beépített töltőnek köszönhetően bármilyen konnektorról egy egyszerű kábellel feltölthető úgy 3-4 óra alatt, így ez nem igényel semmilyen beruházást. A töltési folyamatba nem tudunk belenyúlni, automatikusan fix ~1,5 kW-tal tölt 80%-ig, utána leveszi a teljesítményt 0,5 kW-ra, majd 100%-nál lekapcsol. Aki tehát csak 80%-ig szeretné tölteni, annak vagy folyamatosan figyelnie kell, vagy valamilyen okos megoldást kell kitalálnia.

Vásárlás után pár tételt azért még beterveznék. A gyári bütykös gumikat hamar lecserélném, mert nem túl meggyőzőek. Az ülést is keménynek éreztem, egy ponton nyomta is a combomat, de ezen egy ügyes kárpitos tud segíteni, ráadásul még egyedivé is tehetjük a gépünket. A tank helyén találunk ugyan egy kis pakoló rekeszt, de ha egy nagyobb biztonsági láncot is magunkkal karunk vinni, akkor már legfeljebb az iratoknak marad benne hely. Ezért ha nem csak szórakozásra használjuk, akkor valamilyen további tároló megoldást biztosan kerítenünk kell majd.

Kipróbáltam az M0-son is, de itt már kevés volt az ereje. Bár hivatalosan 95 km/h a végsebessége, én hiába próbáltam rátapadni egy kamion hátára, lassan ugyan, de behozhatatlanul maradtam el tőle – miközben ugyanilyen kérlelhetetlenül közelített a mögöttem lévő másik kamion is. Mivel a napi ingázásom során megkerülhetetlen ez a pályaszakasz, így sajnos nálam a Horwin CR6 alapváltozata kiesik.

Aki viszont nem megy autópályára annak nyugodt szívvel tudom ajánlani. Nagyon jó érzés hangtalanul szaladni el külvárosi utcákon, és az is sokáig megunhatatlan marad, ahogy egy lámpánál megállva mindent hallunk ami körülöttünk zajlik.

Töltés, költségek, ár

Ha teljesen lemerült a 18650 Panasonic cellákból felépülő akkumulátor, akkor kb. 2,5 óra alatt elérhetjük a 80%-os töltöttséget, majd további kb. egy órás töltéssel a 100% is meg lesz. A töltőegységet beépítették a motorba, így a töltéshez csak egy egyszerű kábelre van szükség. A motoron az asztali számítógépekről ismert csatlakozó található, így ha otthon felejtettük a kábelt, jó eséllyel a legtöbb ismerősünknél találhatunk hasonlót. A hálózatból töltéskor 1200-1300 W közötti teljesítményt kér a motor, azaz 5-6 amperrel terheli a konnektort, majd a töltés végén – valószínűleg az akku élettartam meghosszabbítása érdekében – csökken a töltési teljesítmény.

Egy teljes töltéshez a konnektornál mérve 4 kWh energiát használunk fel, azaz a motor fogyasztása 5-6 kWh/100 km körül alakul a töltési veszteséget is beleszámolva. 100 kilométert tehát nagyjából 200 forintból tudunk megtenni. A motor vételára 2,3 millió Ft.

Kéne?

Néhány nap alatt nagyon megkedveltem a Horwint, fájó szívvel adtam vissza, örömmel elfogadtam volna őszig tartós használatra. Városi vagy város körüli szaladgálásra sokkal alkalmasabb, mint egy autó, gyorsabban odaérünk, és nem kell hosszasan parkolóhelyet keresnünk, általában le tudjuk támasztani az úti cél közelében. Persze ilyen használatra klasszikusan a robogókat találták ki, nekem mégis jobban fekszik egy motorkerékpár, nagyobb biztonságban érzem magam rajta. Kezdő motorosoknak rutint szerezni, városi és agglomerációs munkába járásra, futárkodásra is csak ajánlani tudom. Ha sokan járnának autó helyett (elektromos) motorral, akkor a városokban kevesebb parkolóhelyre lenne szükség, csökkenne a zsúfoltság, több zöld terület maradhatna.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.