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
auto
2024. 04. 19. péntek

Múlt vasárnapi cikkünkben összeszedtük azokat az út közbeni töltéssel kapcsolatos tényezőket, melyek szerintünk nehezítik az elektromos autóra váltást. A részletes cikket egy 18 lehetőségből álló szavazás egészítette ki a Facebook csoportunkban, és arra is megkértünk benneteket, hogy hozzászólásokban egészítsétek ki a listát. Egy hét után megnéztük a szavazás eredményét, és összefoglaltuk az észrevételeiteket.

Ezek miatt tényleg szívás a villanyautó

Szerintetek ez a legnagyobb gond

A szavazás eredménye számunkra is meglepő volt. Nem csak a legtöbb szavazatot kapott probléma volt meglepő számunkra, de például az is, hogy senkit nem zavar, ha sorakozni kell a töltőknél, ugyanakkor – ennek ellentmondva – 4. helyen végzett az a válasz (41 szavazó, 7%), hogy több töltőoszlop kellene egy helyszínre, hogy ne kelljen máshová autóznunk, ha az oszlop foglalt vagy elromlott. Az ügyfélszolgálattal sem elégedetlen senki, és applikációt sem szeretnétek az olyan szolgáltatóknál, akik jelenleg nem kínálnak ilyet. A sok kis összegű, egyenként kiállított számla, a bankkártyán töltésindítás előtt zárolt összeg sem zavarja a többséget, ezek a válaszok mindössze 1-1 szavazatot kaptak. A villanyautósok empátiáját (pontosabban annak teljes hiányát) jellemzi, hogy a töltők akadálymentesítésére mindössze egy szavazó szerint lenne szükség. A felfestést, kitáblázását, mosdót, kávézót, tetőt is csupán 2-3 szavazó hiányolja.

Az eredmények legfontosabb tanulsága egyértelműen az, hogy a töltésindítást kellene egyszerűbbé tenni. A szavazatok 42%-a (236 fő) szerint bankkártyás fizetési lehetőséget kellene biztosítani az üzemeltetőknek.

Ezt az eredményt némiképp árnyalja, hogy ugyanebben a Facebook csoportban a szavazás részeredményeit látva az egyik elektromobilitás szolgáltató szintén elindított egy kérdést, hogy mekkora felárat lennétek hajlandók fizetni a bankkártyás fizetésért. Ez a szavazás egyértelművé tette, hogy ha felára lenne a bankkártyás fizetésnek, akkor a túlnyomó többség már mégsem szeretne bankkártyával fizetni, inkább átmenne egy másik töltőhöz, ahol applikációval kell a töltést indítani, de kedvezőbb az ár. Márpedig azt egyértelművé kell tenni, hogy a bankkártyás töltésindítás biztosan nem lenne ingyen, ráadásul nem is lenne olyan gyors, ahogy azt sokan remélik.

Azt ugyanis a magyar elektromobilitás törvény nem teszi lehetővé, hogy egy kóla-automatához hasonlóan a kártya csippantása után már töltődjön is az autó. A töltésről kötelező számlát vagy nyugtát adni. A számlához billentyűzettel kell felszerelni a töltőket, ahol a töltés elindulása előtt meg kell adnunk a számlázási nevet, címet, adószámot. A nyugtaadáshoz nyomtatóval kellene felszerelni az oszlopokat, amelynek nem is az egyszeri költsége lenne magas, inkább a rendszeres karbantartás. Ne feledjük, hogy míg egy kóla-automatához mindenképp rendszeresen jár a személyzet feltölteni a készletet, addig egy töltőhöz kizárólag azért kellene rendszeresen odautazni valakinek, akár az ország másik végéről, hogy papírral feltöltse.

Visszatérve a szavazáshoz, nem csak a toronymagasan első bankkártyás indítás jelzi,  hogy nem szeretitek az alkalmazások használatát. Az első hét helyen végzett problémák közül öt az applikációs töltésindítás nehézségeire utal. 53 válaszadó (9,5%) a Tesla Supercharger rendszeréhez hasonló, a kábel csatlakoztatása után azonnal, automatikusan elinduló töltést szeretne. 19-en (3,4%) mondtátok azt, hogy az applikációk használata nehézkes. 14 szavazó (2,5%) szerint roaming szerződésekre lenne szükség a szolgáltatók között, hogy ne kelljen a mobilunkra minden szolgáltató alkalmazását telepíteni. Heten (1,25%) pedig RFID kártyás töltésindítást szeretnétek az applikáció helyett.

Fontos észrevenni, hogy az utóbbi 7 szavazó által preferált RFID kártyás/kulcstartós töltésindítás valósítaná meg azt a komfortot, amit a többség a paypasstól vár. A szolgáltató által kibocsátott RFID ugyanis épp annyival több, mint a bankkártya, hogy a rendszer a számlázási adatainkat is azonnal megkapja, így nincs szükség azok minden egyes alkalommal az oszlop billentyűzetén történő bepötyögésére. Kártya közelít, töltő csippan, és már megy is a töltés. Természetesen ez a megoldás roaming szerződésekkel együtt lenne igazán gördülékeny, hogy ne kelljen egy teljes kártyapaklival autóznunk.

Mivel a fenti 5 válasz gyakorlatilag az applikációs töltésindítást kritizálta, eddig nem esett szó a szavazás második helyezettjéről: 175 szavazó (31%) szerint nem fair a percdíjas töltés, helyette kWh alapú elszámolást szeretnétek. A percdíj kétségtelen előnye, hogy mindenki csak addig foglalja a töltőt, amíg feltétlenül szükséges, ha már lassan tölt az autója, akkor mielőbb tovább fog indulni és átadja a töltőt a következő villanyautósnak. Gyakorlati hátránya viszont, hogy rengeteg új autó is csak 30-35 kW maximális töltésre képes, így hiába 50 kW egy töltőoszlop teljesítménye, ezekkel az autókkal az ideális tartományban töltve is lényegesen drágábban kapjuk az áramot, mint az 50 kW teljesítményt felvenni képes típusokkal. Ennél is komolyabb probléma, hogy egyes töltőoszlopok nem képesek az elméleti 50 kW teljesítmény kiadására. Hiába tudná az autóm felvenni a maximális teljesítményt, ha valamiért az oszlop nem képes ezt kiszolgálni. Ebben az esetben az autós fizet felárat azért, mert a szolgáltató nem nyújtja az ígért teljesítményt.

Mi az, amire mi nem gondoltunk?

A szavazás eredménye után nézzük meg mi az, amire mi nem gondoltunk. Több hozzászóló szerint manapság már kevés az 50 kW töltési teljesítmény, legalább 150 kW teljesítményű töltőket kellene telepíteni. Akad, aki nem csak a bankkártyás, de a készpénzes fizetési lehetőséget is hiányolja. Kicsit talán utópisztikus elvárás, hogy legyen ingyenes a töltés, akkor a fenti problémák többsége nem jelentkezne. Egyébként ennek pont az ellenkezője is előfordult: van aki kerüli az ingyenes töltőket a megbízhatatlanságuk és a sorakozás miatt.

Felmerült az elhibázott magyar elektromobilitás törvény, amely a szolgáltatókat arra kötelezte, hogy leszereljék a tökéletesen működő, de csak CHAdeMO csatlakozóval rendelkező töltőoszlopokat, vagy applikációra kötelezi azokat a töltőket is, melyeket csak egy korlátozott kör (pl. egy hotel vendégei) használhatnak, ráadásul ingyenesen.

Elbúcsúztatták a siófoki villámtöltőt

Címlapkép: Hordaland Fylkeskommune, Morten Wanvik

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.