PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 23. kedd

Mutatjuk a Tesla német és kínai béreit

elektromos autó

Amikor a Tesla Németországot választotta európai gyára helyszínéül, sokan megjegyezték, hogy meggyűlik majd a baja a szakszervezetekkel, no meg a magas német béreket is ki kell majd fizetni.

Most a Handelsblatt című német gazdasági lap egy március végi cikkét kapta fel valami miatt a közösségi média, ami ebben a témában idéz egy kutatásból – ezeket a számokat mi sem láttuk még, gondoltuk megosztjuk.

Nem minden a pénz, de fontos

Természetesen hiba lenne a szakszervezetek szerepét csak a bértárgyalásokra szűkíteni, számos más olyan a dolgozók jogait és juttatásait érintő témában van szerepük, amik fontosak lehetnek a munkavállalóknak. Németországban ráadásul, ha egy gyár dolgozói a szakszervezeti forma mellett döntenek, annak képviselői helyet kapnak a vezetőségben, a cég döntéseiben is. Mint arról korábban beszámoltunk, a VW vezér Herbert Diessnek komoly meccsei voltak például a vállalat szakszervezeti vezetőjével az e-mobilitás stratégia kapcsán.

2025-ig biztosan Herbert Diess marad a VW élén

Elég csábító lesz?

A Handelsblatt által leközölt, és a Cima Institut für Regionalwirtschaft által készített kutatás azt mutatja, hogy az amerikai autógyártó első európai gyára a régió béreinél magasabb átlagfizetéssel próbálja csábítani a munkaerőt, és valószínűleg szeretné elkerülni a szakszervezetekkel történő egyezkedést is.

A fenti grafikonon a kék szín a brandenburgi fém és elektronikai iparban tevékenykedő munkások átlagos, szakszervezettel letárgyalt bérét mutatja, a narancssárga a Tesla gyár termelésen kívüli, míg a bordó a termelésben dolgozók keresetét jelenti. A fokozatok pedig fentről lefelé az 1-3-as kategóriájú segédmunkás, a 4-8-as szakmunkás, a 9-10-es specialista, valamint a 11-13-as szakértő kategória.

Míg a segédmunkás szinten nagyságrendi különbség nincsen, a többi kategóriában 10-12%-kal többet fizet a Tesla, mint a tradicionális versenytársak. A tanulmány a lap által idézett részei erre nem térnek ki, de a Tesla tradicionálisan részvényopciókat is ad a fizetési csomag részeként, amelyek, a cég jó szereplése, és a hosszútávú munkavállalás esetén remekül jövedelmezhetnek.

Nem kis különbség

A Tesla kínai gyára is toborzási hullámba kezdett, és a helyi Webio nevű közösségi oldalon a kezdő béreket is kirakták. A sanghaji üzemben havi 820 dollárnál indulnak a fizetések, bónuszokkal együtt pedig éves szinten 17.008-18.554 dollár között lehet keresni. Ha a német kezdő, segédmunkás szintű fizetést átszámoljuk éves bérre, és dollárra, akkor nagyjából 35.000 zöldhasút kapunk, de szinte biztos, hogy Berlinben is vannak bónuszok, esetleg 13. havi bér. Így elmondható, hogy a német fizetés a duplája a kínainak, de nyilván ez így magában nem  árul el sokat a két város bér- és árszínvonalának ismerete nélkül. Az azért nem hangzik túl jól, hogy Kínában havi 36 óra túlóra is a munkaszerződés része, de gyanítjuk ott ezt kicsit máshogyan kezelik, mint nálunk Európában, és inkább a norma a helyi gyárakban.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.