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
auto
2024. 04. 26. péntek

A 2021.24.12-es szoftverkiadással egy fontos ponton frissült a Teslák rendszere, de nem azért, amiért elsőre gondolnánk.

Hogyan nem veszi észre?!

Minden egyes alkalommal, amikor egy Tesla összeütközik egy, az út szélén álló, munkáját végző rendőr-, mentő-, vagy tűzoltóautóval, felmerül a kérdés, hogy a fenében nem vette észre az autó rendszere a kéken-pirosan villogó járművet.

Az eddigi legnagyobb vizsgálatba kezdett az amerikai közlekedési hatóság

Mint azt korábban mi is megírtuk, a probléma nem csak a Teslát érinti, és igazából semmi köze a megkülönböztetett jelzésű járművekhez. A radar alapú vezetéstámogató- és vészfékasszisztens rendszerek egyik Achilles-sarka, hogy nem mindig megbízhatóak, ha túl nagy a sebességkülönbség két jármű között – például ha az egyik áll, a másik pedig 100 feletti tempóval repeszt.

Tesla kontra tűzoltóautó, 2018. január 22., Culver City. (Fotó: Facebook / Culver City Firefighters)

A Tesla új szoftverfrissítésének leírása szerint, mostantól sötétben, éjszakai viszonyok között, a rendszer felismeri a megkülönböztető jelzést használó járműveket, lassít, és a képernyőn figyelmezteti a sofőrt, hogy neki se kerülje el a figyelmét.

Könnyű lenne azt gondolni, hogy ez az elmúlt időszak hasonló baleseteire, esetleg az NHTSA jelenleg folyó vizsgálatára válasz, de ez kevéssé valószínű. Egyrészt a közlekedési hatóság vizsgálata nagyon friss, ennyi idő alatt nem lehet szoftverfejlesztéssel reagálni, másrészt a valós probléma sokkal nagyobb, mintsem hogy csak a rendőrök, tűzoltók, mentők, vagy közterületes munkagépek kapcsán kelljen orvosolni. Az út szélén, a sávba belógó, vagy éppen a sáv közepén álló tárgyba nem szabad belerohannia a kocsinak, legyen az bármi, és álljon ott bármilyen okból. Csak a villogók fényére hagyatkozni, és azt is csak este figyelni, egy meglehetősen elégtelen részmegoldás lenne.

Sokkal valószínűbb, hogy itt egy általánosabb közlekedésbiztonsági fejlesztésről van szó, amin már régebb óta dolgoznak, és azt hivatott elérni, hogy, ha a közelünkben ilyen jármű van bevetésen, akkor nagyobb körültekintéssel haladjunk. Valószínű, hogy éjszaka könnyebb a működő fényhíd észlelése, a nappali fényviszonyok közötti segítség még további fejlesztést igényel.

Az autópályán parkoló járművek kapcsán ennél összetettebb megoldás kell, a válasz pedig valószínűleg a mesterséges intelligencia fejlesztése, a kamerák képének okosabb értelmezése lesz.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.