HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Megkezdték a Megafactory építését

A Tesla gigafactorykat már annyira megszoktuk, hogy más gyártók is elkezdték átvenni ezt az elnevezést az akkugyáraikra. Bár gondolhatnánk, hogy csak simán egy hangzatos marketingtrükkről van szó, a giga valójában a gyár éves teljesítményére utal, azt jelöli, hogy ott évente több gigawattórányi kapacitású akkumulátor készül majd.

De mi a fene az a Megafactory?

Kihasználatlan lehetőség

A Tesla ipari és otthoni energiatárolóiról évek óta azt mondják, hogy a jövőben legalább akkora árbevételt fognak generálni a vállalatnak, mint az autós üzletág. Bár egyre több, és egyre nagyobb ilyen projektről szoktunk beszámolni, a szűk keresztmetszet továbbra is az elérhető cellák száma. Az autógyártás olyan mértékben nőtt, hogy a cég energia-üzletága tulajdonképpen a maradékból gazdálkodhatott csak.

Az ipari tárolók a PowerPack sorozattal indultak. Ezek a két méter magas és egy méter széles szekrények a maximális konfigurációban egyenként 232 kWh tárolására képesek, ami elegendő a kisebb projektekhez, egy-egy irodaház, vagy közintézmény, egyetem, kórház szükségleteinek kielégítéséhez, de ha komplett fosszilis erőművek kiváltásában gondolkozunk, nagyságrendet kell lépnünk. Itt jön be a képbe a Tesla Megapack.

A 2019-ben bemutatott újdonság szekrényenként 3 MWh kapacitással rendelkezik, és szinte tetszőleges számban lehet összekapcsolni ezeket, így 1 GWh feletti projektek kialakítása is lehetséges. A Tesla weboldalán lévő adatok azt mutatják, hogy a nagyobb kapacitású szekrényekkel jelentős helymegtakarítás érhető el, 40%-kal kisebb helyen lehet ugyanannyi elektromos áramot tárolni. Ráadásul mindehhez 2080 doboz helyett csak 160 kell, így a telepítés is jóval egyszerűbb.

Dömpingre készülnek?

A Megapack eddig a cég nevadai üzemében készült, és alapvetően az autókhoz egészen hasonló NMC (nikkel-mangán-kobalt) kémiájú cellák mentek bele. A Tesla azonban már a tavaly őszi Battery Day alkalmával felfedte, hogy a kisebb hatótávú autóihoz használt LFP (lítium-vasfoszfát) kémia hamarosan az energiatárolókban is megjelenik. Az ötlet nem új, a Huawei otthoni akkuja is ilyen cellákat használ, hiszen ezek legnagyobb hátránya a kisebb energiasűrűség, azonban ha nem 4 keréken kell vinni az aksit, akkor nem nagy kompromisszum kicsit több helyet szánni erre. Főleg, hogy az LFP cella árban sokkal kedvezőbb, gyakorlatilag szabadon gyilkolható akár napi merítéssel és teletöltéssel, és tűz esetén nem táplálja saját magát oxigénnel.

Megapack gyár, alapkőletétel. Forrás: Sonny Dhaliwal, Lathrop polgármestere, Facebook.

Most úgy néz ki, a Teslánál is megindul ez az átállás, mivel megkezdődött a kaliforniai Megapack gyár építése. A cég fremonti bázisától nem messze Lathrop városában már eddig is volt egy logisztikai központjuk, de most megvolt az ünnepélyes alapkőletétele az új akkugyárnak. Fontos megjegyezni, hogy itt nem cellák gyártása folyik majd, hanem az akkupakkok és szekrények összeszerelése. Az interneten keringő pletykák szerint ide már a CATL LFP cellái érkeznek majd Kínából – ehhez a San Franciscó-i kikötő közelsége jól jön.

A kínai partner folyamatosan bővíti LFP gyártóbázisát, legutóbb arról számoltunk be, hogy a Tesla sanghaji gyára mellé készül a következő CATL csarnok. Úgy néz ki, a két vállalat partneri viszonya hosszú évekre biztosított.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.