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
auto

Megkezdődött az Opel Vivaro-e Hydrogen üzemanyagcellás kisteherautó sorozatgyártása a vállalat rüsselsheimi központjában. Az első példány egy német cég, a csúcskategóriás háztartási készülékek és kereskedelmi berendezések gyártására specializálódott Miele flottájában állt szolgálatba, ahol napi szinten fogják bevetni a Rajna-Majna régióban.

A zéró emissziós furgon a tisztán elektromos Opel Vivaro-e alapján készült, ám az üzemanyagcellás hajtáslánchoz mindössze 10,5 kWh kapacitású akkut hagytak bent a fejlesztők, amely magas teljesítménykivételkor, például gyorsulásoknál látja el energiával a hajtóművet, valamint a regeneratív fékezés energiáját tárolja el. A Stellantis cégcsoport üzemanyagcellás-akkumulátoros hibrid hajtásrendszerében az aksi külső forrásból is tölthető maximálisan 11 kW-os teljesítménnyel AC hálózaton, és akár 50 km-t meg lehet tenni vele egy feltöltéssel.

A rendszer üzemanyagcellás része 45 kW teljesítményű, és teli hidrogéntartályokkal 400 km-es hatótávot biztosít a WLTP szabvány szerint. Egy töltőállomáshoz érkezve körülbelül 3 perc alatt lehet megtankolni a tartályokat.

A belsőégésű motoros változathoz képest semmivel sem kisebb a raktér térfogata, változattól függően 5,3 vagy 6,1 köbméter hely van a csomagoknak. Az M hosszváltozat 4,95 m hosszú, az L 5,30, a maximális teherbírás pedig egy tonna.

Michael Lohscheller, az Opel vezetője korábban úgy nyilatkozott, hogy bár az elektromobilitás tekintetében továbbra is akkumulátoros energiatárolásban látja a jövőt, a hidrogénnel kapcsolatos fejlesztések sem álltak le, és a Vivaro-e Hydrogen kis sorozata alkalmas arra, hogy felmérje a piaci igényeket. Szerinte Németországban jó esélyekkel indul a jármű, mert sok olyan ügyféllel vannak kapcsolatban, akik vonzónak tartják a gyors tankolást és a pénzügyi hatékonyságot.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.