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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Közeleg végre a Nissan Ariya

elektromos autó

Norvégia után az Egyesült Királyságban is megnyílt a Nissan Ariya megrendelési lehetősége, így az eredetileg tervezettnél körülbelül egy évvel később, 2022 nyarán megérkezhet az autó az első vásárlókhoz.

Horvátországba érkezett a Nissan Ariya

A Nissan elektromos újdonsága két akkumérettel és kétféle hajtásrendszerrel készül, melyek kombinációjaként négyféle változat érkezik Európába, összkerékhajtást csak a nagyobb akkumulátorral kínálnak, elsőkerék-hajtással pedig mindkét akku méret elérhető. Az Egyesült Királyságban az egymotoros, elöl hajtó változat a kisebb, 63 kWh-s akkumulátorral Advance néven 41.845 fonttól (közel 18 millió Ft) megrendelhető. Az összkerekes változat csak a nagyobb 87 kWh-s akkut kapja, de két teljesítmény szinten lesz elérhető, e-4ORCE Evolve és e-4ORCE Performance néven. A legdrágább változat induló ára 58.440 font (25 millió Ft).

Az Evolve változat rendszerteljesítménye 225 kW, a Performance két villanymotorja pedig 290 kW-os csúcsteljesítményre képes. A forgatónyomaték mindkét változatnál 600 Nm. A 100 km/h sebesség elérésére az összkerekes modelleknek 5,1, illetve 5,7 másodperc szükséges. Az egymotoros modell villanymotorja a kisebb akkuval maximum 160 kW, a nagyobbal 178 kW teljesítményt képes leadni, 300 Nm nyomatékkal, így a 100-as sprint ideje 7,5, illetve 7,6 másodperc.

Az akkumulátor méreteknél fontos változás, hogy a Nissan átáll a nettó akku kapacitás megadására, így a 63 és a 87 kWh már a felhasználható kapacitást jelenti, az akkumulátorok bruttó kapacitása 66, illetve 91 kWh. A fogyasztásra jótékony hatással van, ha kétkerekes változatot választunk. Már a kis akkus Ariya hatótávjaként is 350 km feletti értéket ad meg a gyártó, legmesszebbre pedig a nagy akkus, egymotoros változat juthat, közel 500 km a gyári adat. Az összkerekes változatok hatótávolsága a két érték közé ékelődik, a kisebb rendszerteljesítménnyel meghaladja a 450 kilométert, a Performance változat pedig közelíti a 400 kilométert. A kisebb hatótávért nem csak jobb gyorsulás jár, az összkerekes autók ugyanis 1,5 tonnát vontathatnak, míg az egymotoros változatok vontatási képessége maximum 750 kg.

Advance 63kWh Evolve 87kWh e-4ORCE Evolve 87kWh e-4ORCE Performance 87kWh
Ár 41.845 font 51.090 font 53.790 font 58.440 font
Hajtásrendszer 1 motor,
elsőkerék hajtás
1 motor,
elsőkerék hajtás
2 motor,
összkerékhajtás
2 motor,
összkerékhajtás
Bruttó akkumulátor kapacitás 66 kWh 91 kWh 91 kWh 91 kWh
Nettó akkumulátor kapacitás 63 kWh 87 kWh 87 kWh 87 kWh
Teljesítmény 160 kW 178 kW 225 kW 290 kW
Forgatónyomaték 300 Nm 300 Nm 600 Nm 600 Nm
Gyorsulás 0-100 km/h 7,5 mp 7,6 mp 5,7 mp 5,1 mp
Végsebesség 158 km/h 158 km/h 198 km/h 198 km/h
Kombinált hatótáv (WLTP) akár 360 km akár 500 km akár 460 km akár 400 km
Vontatási kapacitás 750 kg 750 kg 1500 kg 1500 kg
AC fedélzeti töltő teljesítménye 7,4 kW (opcionálisan 22 kW) 22 kW 22 kW 22 kW
DC töltés csúcsteljesítménye 130 kW 130 kW 130 kW 130 kW
DC töltési idő (20-80%) 30 perc 30 perc 30 perc 30 perc

Az autó töltésével kapcsolatban szintén jelentős változásokról számolhatunk be, ugyanis Európában a Nissan is szakít a CHAdeMO csatlakozóval és az Ariya már CCS aljzattal készül. A fedélzeti töltő teljesítménye is nagyot nő, a LEAF és e-NV200 modellek maximum 6,6 kW-os AC töltési képessége helyett az Ariya 22 kW-os töltőt kap, amely az Advance alapváltozathoz 895 fontos (383.000 Ft) felárért kérhető, de az Evolve és a Performance modellekhez már felár nélkül jár. Hasonló a helyzet a panoráma napfénytetővel is, amely a legolcsóbb variáns esetén több mint félmillió forintos extra, de a nagy akkus variánsok alapára már tartalmazza.

Norvégiában már szeptembertől megrendelhető az Ariya, 409.900 koronás (14,6 millió Ft) induló árral, amely lényegesen kedvezőbb a brit áraknál. Japánban a maximum 800.000 jenes állami támogatást levonva egy 6,6 millió jenbe (18,8 millió Ft) kerülő limitált szériával indult meg az értékesítés, a legalacsonyabb árat pedig 5 millió jen körül (14,3 millió Ft) ígérik.

Az Ariya tavalyi leleplezésekor még 2021 közepére ígérték a piaci bevezetést, azonban az autóipart is sújtó koronavírus világjárvány, majd az ezt követő félvezető hiány több hónapos késést eredményezett, így Európában csak 2022 nyarára teszik az első átadásokat. Hazai piacán már júniustól rendelhető az Ariya és idén télre ígérték, hogy az első szerencsések átvehetik autóikat.

Így néz ki egyszemélyes versenyautóként a Nissan SUV-ja

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.