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
auto

Zuhan a dízel, hasít a villanyautó Németországban

elektromos autó
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

Szép lassan érkeznek a statisztikai adatok a 2021-es európai autópiacról, és az irány mindenütt azonos. Nem csak darabszámukban, de piaci részesedésükben is két számjegyű növekedést mutatnak az elektromos autók. A hagyományos, kizárólag benzinnel, vagy dízelolajjal hajtott autók együttes részaránya pedig az 50% felé közelít.

Igen, már Németországban is.

Nem csak relatíve

Németországban 2021-ben 2.622.132 új személyautó talált gazdára, ami 10,1%-kal kevesebb mint 2020-ban. És ahogy mindannyian emlékszünk 2020 már eleve egy tragikus év volt az autóeladások szempontjából, hiszen 2019-hez képest 19,1%-kal estek az eladások. Így két év alatt 3,6 millióról 2,6 millióra csökkentek a számok, ami elég brutális visszaesés.

Könnyű lenne azt gondolni, hogy a villanyautók részaránya csak azért nőtt 13,1 százalékosra az újautó-piacon, mert a CO2 kvótákra figyelő gyártók erőltetése miatt eladásaik szinten maradtak, miközben a torta kisebb lett, így ez a szelet most nagyobbnak tűnik.

De a számok azt mutatják, hogy míg 2019-ben mindössze 63 ezer elektromos autót adtak el az országban, két évvel később ez a szám 356 ezer volt, azaz darabra is ötször annyi fogyott mint a koronavírus előtt. Ami talán még ennél is látványosabb, az a benzinesek és különösen a dízelek részesedésének zuhanása: két év alatt 91%-ról 57%-ra esett az arányuk.

Ahogy a többi ország adataiból is látni fogjuk majd, a dízel gyakorlatilag szabadesésben van, és a gödör alja majd valószínűleg az az 1 számjegyű részarány lesz, ahol már ezeket az autókat csak azok veszik, akiknek valami nagyon speciális felhasználási területük van, ahol még nem elérhető a versenyképes alternatív meghajtás. Ha most tippelnünk kellene, megkockáztatnánk, hogy idén a hibridek és elektromosok előretörése miatt 50% alá esik majd a részesedésük.

A legjobbak

Az elektromos autók ma már ott tartanak, hogy nem csak a házi versenyen, egy külön kategóriában beszélhetünk róluk, hanem beférnek a nagy eladási listákra is. Nézzük mik voltak tavaly a legnépszerűbb személyautók a német piacon.

A teljesen elektromos autók közül csak egy, a Tesla Model 3 fért be a top 20-ba, mégpedig a 12. helyen. Van több típus azonban, amely különböző hajtásláncokkal érhető el. Ezek közül a VW Up, és a Hyundai Kona eladásainak kétharmadát a tisztán elektromos változat tette ki. A Fiat 500-asok harmada, a Mini Cooperek negyede, az Opel Corsák ötöde, illetve minden tizedik Mercedes-Benz GLK/GLC is elektromos volt - ez utóbbi nem elírás, a német statisztika ide veszi az EQC-t is.

A villanyosok listáját a németeknél is a Tesla Model 3 vezeti - a típus közel 3 éve, 2019 februárja óta érhető el Európában, SUV testvére a Model Y viszont csak tavaly augusztusban érkezett, így a listán kívül, 4400 darabbal a 24. helyen zárt. A VW e-UP halálhírét már sokszor keltették, de a második helyre még mindig jó volt a kis városi cirkáló, míg az ID.3 elcsípte a harmadik helyet.

Az elektromos márkák versenyét természetesen a VW nyerte a hazai piacon. A második a Tesla, a harmadik a Renault lett.

Norvégiában már szinte senki nem vesz hagyományos autót

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.