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
auto
2024. 04. 19. péntek

Az Egyesült Királyságban villanyautó kapta az ezüstérmet tavaly

elektromos autó

Bár olyan részletes adatokkal nem rendelkezünk, mint a német eladások kapcsán, ami elérhető az nagyon hasonló képet mutat.

A villanyosok menetelnek előre, a benzines látványosan esik, a dízel pedig szabadesésben van.

Másik csatatér, ismerős kép

A brit autógyártók és kereskedők szövetsége (SMMT) nemrég publikálta az Egyesült Királyság autópiacának főbb adatait, így már van képünk róla, hogy miként alakult 2021 a szigetországban.

A német adatokkal ellentétben, a briteknél megállt az autópiac visszaesése a tavalyi évben, és szerény, 1%-os növekedést mutatott. Túlzottan nagy csodára azért itt sem számíthatunk, hiszen míg a koronavírus előtt, 2019-ben 2,3 millió személyautót adtak el, most 1.647.181-nél állt meg a mutató. Ami a különböző meghajtási formák részesedését illeti azonban nagyon hasonló a trend, mint Németországban. Benzinesek aránya közel 16%-ot esett, a dízelek eladásai pedig gyakorlatilag a felére zsugorodtak, miközben a villanymotorral szerelt autók száma növekedett. A teljesen elektromos kocsik részaránya immár 11,6%.

Cinikusan persze mondhatnánk azt, hogy ez csak optikai csal(ód)ás, mivel a mild hibridek torzítják a képet, igazából ide vándoroltak a vásárlók, a CO2 kvótákkal küzdő gyártók ezeket a majdnem hibrideket tolták. A számok azonban nem ezt mutatják.

Míg 2020-ban a mild hibrid és hagyományos benzines autók összesített darabszáma 1.020.000 volt, addig 2021-ben csak 960 ezer jött össze. A dízelnél még rosszabb a helyzet. Ha összevonjuk a mild hibrid és hagyományos dízeleket, akkor 320 ezerről 233 ezerre csökkent a szám. Eközben a tisztán elektromos autók eladásai 108 ezerről 190 ezerre, a konnektoros és hagyományos hibrideké pedig együttesen 167 ezerről 261 ezerre emelkedett. Villanymotor nélkül már csak az autók 54,5%-a került forgalomba, míg egy évvel korábban ez még 71,4% volt.

 

A legnépszerűbbek

A 10 legnépszerűbb személyautó között egy darab teljesen elektromosat találunk - a Tesla Model 3 az éves eladási lista másodikhelyéig jutott. Az SUV testvér Model Y-t tavaly még nem árultak az Egyesült Királyságban - a jobbkormányos változatok kiszállításai pár hét múlva kezdődnek. Ugyanakkor mind az első, mind a harmadik helyzett sikerében része volt annak, hogy létezik belőlük elektromos változat is. A Corsánál az eladások 13,7%-a, a Mininél pedig 20,8%-a volt villanyos.

A fentiek után talán már nem meglepő, hogy a tisztán elektromos modellek listáját is a Tesla Model 3 vezeti. A Tesla szedánjából többet adtak el, mint a második helyezett e-Niróból, a harmadik ID.3-ból és a negyedik Leafből együttesen.

Zuhan a dízel, hasít a villanyautó Németországban

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.