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
auto
2024. 12. 04. szerda
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

Vampire drain – mondja az angol, de van ahol Phantom drainnek hívják. Magyarul pedig ez nagyjából annyit tesz, hogy valami ami folyamatosan szívja az aksit, és amikor reggel visszamegyek a kocsihoz, kisebb a hatótáv mint este amikor otthagytam.

A városi legenda szerint ez a probléma a Teslákat különösen rosszul érinti. Nézzük, mi a helyzet nálam.

Ki ez a vámpír?

Mint az elektromos autók körül sok minden, a vámpír fogyasztók esete is a városi legendák és a valóság egyfajta keveréke. Sokan abból indulnak ki, hogy a villanyautók aksija pont úgy viselkedik majd ahogyan a távirányítóban felejtett ceruzaelem, vagy a laptopunk és mobilunk akkumulátora. Így aztán vannak olyan félelmek, amelyeknek valami valós alapja ugyan van, de a valóság nem igazolja a túlzó aggodalmakat.

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

A töltöttség használaton kívüli csökkenésének az egyik alapvető oka az akkumulátorok önkisülése lehet. Azt a jelenséget hívjuk így amikor az aksira nem kötünk semmilyen fogyasztót, mégis csökken a töltöttsége. Hogy ennek mekkora a valós mértéke, az függhet a hőmérséklettől, a tárolás körülményeitől, az aksi kémiai felépítésétől, de alapvetően havi 2% körülire szokták tenni ezt az értéket, úgyhogy egy teljesen feltöltött kocsinak 4 év kellene így a lemerüléséhez. Ez a tartalék még talán a zombi apokalipszis átvészelésére is elég.

Az őrszem figyel… és fogyaszt.

Nagyobb gond, hogy a mai autók tömve vannak olyan elektronikai eszközökkel, amelyek időről időre felnéznek a netre, vagy legalábbis egyfolytában egy olyan alacsony, de nem nulla fogyasztású készenléti üzemmódban vannak, amely lehetővé teszi, hogy távolról bármikor kapcsolatba lépjünk a kocsival. Ha az autó elektronikája teljesen ki lenne kapcsolva, akkor nem tudnánk a mobiltelefonnal beindítani a fűtést/hűtést, vagy ellenőrizni, elindítani, leállítani a töltést. Viszont ehhez egy állandó online adatkapcsolat és félig ébren szunyókáló elektronika kell, ami törvényszerűen fogyaszt is.

És természetesen vannak fejlettebb fedélzeti elektronikai eszközök is, mint például a Teslákban az őrszem, azaz a Sentry Mode. Négy kamera figyeli az autó környezetét, amelyek mozgásra be is kapcsolnak és rögzítenek, ami természetesen nem kevés energiát is igényel.

Valós számok

Anno sokszor hallottam, hogy a vámpírok csak a Teslákat tizedelik, más márkát ez nem érint, de van egy jó barátom, akinek az e-UP-ja ezzel komolyan vitatkozna. Ő már a szerviz segítségét fogja kérni, mert különösen télen, garázs nélkül, ha pár napig nem használja a kocsit, két számjegyű csökkenést tapasztal a töltöttségben. Az biztos nem normális.

Én valószínűnek tartom, hogy a jelenség nagy mértékben függ attól, hogy valaki egy fűtött, vagy legalábbis egy hőszigetelt garázsban tartja-e az autóját, illetve az sem lényegtelen, hogy mennyire okos az a kocsi. Ha még csak telefonos applikáció sincs a járműhöz, maximum az EU-ban kötelező SOS funkció miatt van benne SIM kártya és 3G/4G modem, akkor valószínűleg kevésbé, vagy akár csak észrevehetetlenül merül használaton kívül. De ha az autó aktív adatkapcsolattal, vagy fejlett vagyonvédelmi rendszerekkel rendelkezik, akkor mindig lesz valami fogyasztó. Csodák nincsenek.

Szerencsére a Tesláknál nem kell találgatni, az autó százalékos, vagy rovátkás kijelzőjének beosztásai alapján tippelgetni. December eleje óta használom a Teslafi szolgáltatást, ami elég sok adatot olvas ki a kocsiból, és szép grafikonokat is rajzol belőle. Az adatok megértéshez először tisztázzunk két alap fogalmat. Az autó használaton kívül alapvetően kétfajta üzemmódban lehet: alvó (sleep), illetve készenléti (idle) státuszokat különböztetünk meg. Utóbbi angol neve szó szerint üresjáratot jelent, de ennek a villanyautók kapcsán nincs sok értelme, ezért engedjék meg nekem a kicsit szabadabb fordítást.

Az első adatsor december 23-át mutatja, amikor gyakorlatilag egész nap állt az autó a -5, -6 fokos időben. A Model 3 összesen 23 óra 44 percig volt alvó üzemmódban, ezt két részletben abszolválta, mivel reggel ránéztem mobilon a kocsira, és ekkor készenléti állapotba kapcsolt negyed órára. Ez az első fontos megállapítás, ami valószínűleg márka és típus független is. Ha a mobilon ránézünk a kocsira, akkor felébresztjük és ilyenkor pár percre egy magasabb aktivitási szintre kapcsolnak a rendszerei, ami több áramot is fogyaszthat. Az én esetemben most gyakorlatilag a mérési hibahatáron kívül volt ez az extra fogyasztás. Aznap összesen 0,39 kWh-t veszített az autó a töltöttségéből, ami szerintem elhanyagolható.

A második ilyen nap december 28 volt. Ekkor is egész nap aludt az autó, csak egy 20 perces készenléti üzemmód volt, ami 0,2 kWh fogyasztást eredményezett. Itt gyanítom, hogy valamiért benyúlhattam a kocsiba, ami azt szokta eredményezni, hogy automatikusan elindul a légkondi/fűtés egy pillanatra, hiszen azt hiszi megyünk valahova, elkezdi felfűteni a kabint. Jól látszik, hogy 10:48-kor, amikor megszakadt az alvás, kívül fagypont körül, az autóban pedig 4 fokon volt a hőmérséklet, azonban ekkor az utastér hirtelen 13,3 fokig melegedett, aztán gyorsan vissza is hűlt. A nap mérlege 0,45 kWh veszteség volt, amiből 0,2 a hirtelen felfűtés számlájára írható.

Nézzünk azért valami kicsit izgalmasabbat is, mondjuk vegyük december 21-et. Aznap reggel dugtam fel a kocsit a töltőre, amivel megzavartam álmát, illetve 12:26-kor lejelentette, hogy feltöltött 100%-ra, és így 10 perceg készenléti üzemmódban maradt. Délután volt egy kis dolgom, ezért az út előtt előfűtöttem a 7 fokos kabint egy barátibb 20 fokosra. Ez a fűtés már elég volt ahhoz, hogy külön is feljegyezze a napló, összesen 9 percig tartott és 0,48 kWh energiába került. Ez ilyenkor egyébként nem csak az utastér fűtését jelenti, a kis piros akku ikon jelzi a táblázatban, hogy az aksi előmelegítése is bekapcsolt.

Miután megérkeztem a célomhoz, a kocsi 40 percig parkolt és ment a Senrty Mode is, ami 0,19 kWh-t emésztett fel – szintén nem tűnik elfogadhatatlan értéknek. Az utolsó adat a táblázatban a hazaérkezés után is 3 perces készenlétet mutatja, mielőtt az autó újból mély álomba szenderült volna. A teljes veszteség aznap 1,06 kWh volt, bár én se a fűtést, se az őrszemet nem tartom pazarlásnak, igazi veszteségnek.

Végül itt van december 25, amit azért választottam, mert több rövidebb-hosszabb készenléti állapot volt – ha jól emlékszem ekkor készítettem a képeket a karácsonyi frissítésről szóló cikkhez, és párszor visszamentem a kocsihoz, mert nem voltam elégedett. Illetve este kipróbáltam a Sentry Live üzemmódot is, amikor a kamerák élő képét lehet nézni a telefonon, így volt 5 perc őrszem üzemmód, illetve amikor bent ültem a kocsiban, 9 perc fűtés is. Összesen a nap folyamán 19,5 órát aludt a kocsi, 3 órát volt készenlétben. Tudom, ez nem adja ki a 24 órát, a Teslafi sem tökéletes, de akárhogy is, a nap folyamán 0,97 kWh fogyott, amiből 0,87 kWh alvás közben párolgott el. Igen ilyen is van, gyanítom a kocsi is néha felkukkant a netre frissítés után nézve, vagy a státuszát kommunikálva, illetve a sok ki-be szállás, és többszöri rövid de gyors felfűtés tette meg a hatását.

A fentiekből mindenki vonja le a saját következtetéseit, de szerintem ennyi vámpírság belefér. Az igazi teszt persze az lenne, ha mondjuk egy vagy két hétig hozzá se nyúlnék a kocsihoz, de egyelőre nem nagyon lesz ilyen élethelyzet. Ha mégis, akkor beszámolok róla mit tapasztaltam.

De mi a helyzet más Teslákkal, vagy más márkák más típusaival? Várjuk a sztorikat a kommentekbe!

A címlapfotóhoz felhasználtuk  Balaram Mahalder, The Moonlit Night című, Creative Commons licensz alatt elérhető képét.

Tesla karácsonyi frissítés: új főverziót kaptunk a Jézuskától

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.