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
auto
2024. 04. 20. szombat

A nikkel ára az egekben, a kobalthoz pedig gyerekek vére tapad, amiről a villanyautó gyártók tehetnek – harsogja számos média. A Tesla egyre kevésbé van kitéve ezeknek a hatásoknak és támadásoknak, ugyanis a 2022 első negyedévében gyártott Teslák közel fele már lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorral készült, melyek nem tartalmaznak nikkelt és kobaltot.

A Nagy Agymosás – így szennyeznek az elektromos autók

A Tesla 2020 nyarán kezdte el Kínában gyártani az LFP akkumulátorral szerelt Model 3 változatot. Az LFP akkumulátorokat korábban nem kedvelték az autógyártók az alacsonyabb energiasűrűség miatt, mivel azonos kapacitás beépítéséhez nagyobb tömeg társult. A technológia azonban fejlődött, és arról sem szabad megfeledkezni, hogy számos előnye van ennek a kémiának. Például tartósabb, így kisebb degradációval és/vagy magasabb ciklusszámmal tervezhetünk, valamint jobban tolerálja a 100%-ra töltést, azaz bátrabban kihasználhatjuk az autóba épített teljes kapacitást.

A Tesla számára további hatalmas előny, hogy a különböző akkumulátor-technológiák alkalmazásával diverzifikálni tudják az alapanyag-szükségletet. Erre pedig különösen szükség van olyan időszakban, amikor a világpiacon hiány alakul ki egyes erőforrásokból, amely az árak megugrását eredményezi, illetve a globális akkumulátorgyártó kapacitásokért is számos autógyártó verseng. A Tesla így fogalmazott a kérdésről:

Az akkumulátorkémia diverzifikálása kritikus fontosságú a hosszú távú kapacitásnövekedés szempontjából, hogy jobban optimalizálhassuk termékeinket a különféle felhasználási módokhoz, valamint bővíthessük beszállítói bázisunkat.

Ez az oka annak, hogy az első negyedévben gyártott Tesla járművek közel felét lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorral szereltük fel, amely nem tartalmaz nikkelt vagy kobaltot. Jelenleg az LFP akkumulátorokat használják a legtöbb Standard Range modellben, valamint az energiatárolókban. Motorjaink energiahatékonyságának köszönhetően az LFP akkumulátorral szerelt Model 3 továbbra is 267 mérföldes EPA hatótávolsággal rendelkezik.

Azzal számolhatunk tehát, hogy az idei első negyedévben gyártott több mint 310.000 Tesla közül mintegy 150.000 példány LFP akkumulátorral készült.

Persze a több lábon állás lehetőségét nem csak a Tesla látta meg. A kínai óriás, a BYD szintén megkezdte az LFP technológia járművekben történő újra-felfedezését, a Blade akkumulátoraiban lítium-vas-foszfát kémiát alkalmaznak.

Ez az aksi nagyon penge

Az akkumulátor kémiákat áttekintve nem lehet persze egyértelmű győztest hirdetni és jobbnak vagy rosszabbnak tekinteni valamelyiket. Az egyes kémiáknak eltérő tulajdonságaik vannak, így sokszor az adott alkalmazás mondja meg, hogy melyik jelenti az ideális választást. A különböző kémiák előnyeit, hátrányait, kockázatait az alábbi cikkben tekintettük át.

Visszatérhet a lítium-vasfoszfát akkumulátor?

Az egyes akkumulátor technológiák főbb jellemzőinek összehasonlítása:

Energiasűrűség Teljesítmény-sűrűség Ciklusszám Biztonság Költség
Lítium-foszfát (LFP) (★★) 2/5 (★★★★) 4/5 (★★★★) 4/5 (★★★★★) 5/5 (★★★★) 4/5
Lítium-nikkel-kobalt-alumínium (NCA) (★★★★★) 5/5 (★★★) 3/5 (★★★) 3/5 (★★) 2/5 (★★★★★) 5/5
Lítium-nikkel-kobalt-mangán (NCM 333 vagy 111) (★★★) 3/5 (★★★) 3/5 (★★★★) 4/5 (★★★★) 4/5 (★★★) 3/5
Lítium-nikkel-kobalt-mangán (NCM 523) (★★★★) 4/5 (★★★) 3/5 (★★★) 3/5 (★★★) 3/5 (★★★★) 4/5
Lítium-nikkel-kobalt-mangán (NCM 622) (★★★★) 4/5 (★★★) 3/5 (★★★) 3/5 (★★★) 3/5 (★★★★) 4/5
Lítium-nikkel-kobalt-mangán (NCM 811) (★★★★★) 5/5 (★★) 2/5 (★★) 2/5 (★★) 2/5 (★★★★★) 5/5
Lítium-Ferro-mangán-foszfát (LFMP) (★★★) 3/5 (★★★★) 4/5 (★★★★) 4/5 (★★★★★) 5/5 (★★★★★) 5/5

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.