PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 19. péntek

Ahogy a legtöbb gyártó eladásait, úgy a Hyundai értékesítését is megviselték az autóipar életét megnehezítő ellátási válság. 2022 márciusában globálisan 313.926 autót értékesítettek, amely 17%-os visszaesés az előző év márciusához képest. Öröm az ürömben, hogy a tisztán elektromos modellek a csökkenő eladások mellett is duplázni tudtak.

A Hyundai-t sem kerülhette el a koronavírus világjárvány következtében kialakult globális ellátási lánc nehézségei, amelyre a közelmúltban az orosz-ukrán háború még rátett egy lapáttal. Az üzemanyagárak is emelkedni kezdtek, amely a vásárlókat még inkább az elektromos modellek felé tereli. Persze az aktuális eladásokat a legtöbb cégnél nem a vevői kereslet, hanem a gyártási kapacitás határozza meg. Az elektromos járművek gyártási kapacitásai pedig évek óta folyamatosan növekednek, így a Hyundai kétszer annyi tisztán elektromos autót adott el 2022 márciusában, mint tavaly márciusban. Érdekesség, hogy közben a tölthető hibrid eladások csökkenni kezdtek.

A Hyundai és a Genesis felgyorsítja az elektrifikációt

Márciusban globálisan 11.447 akkumulátoros elektromos Hyundai talált gazdára, amely 105%-os növekedést jelent az előző márciushoz képest. A PHEV eladások 12%-kal, 3246 példányra csökkentek. Az összes konnektoros autó 14.693 darabos eladása 58%-os növekedésnek felel meg. A hidrogén üzemanyagcellás modellek értékesítése 61%-kal, 445 autóra csökkent.

2022 első negyedévét tekintve is hasonló a helyzet, a három hónap alatt eladott 31.630 akkus villanyautó 99%-os növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakával összevetve. A három havi eladásokban még a tölthető hibrideknél sem tapasztalható visszaesés, a 10.989 példány 84%-os növekedésnek felel meg, így az összes konnektoros autó is majdnem duplázni tudott, 95%-os növekedéssel 42.619 tölthető autót értékesítettek. Az üzemanyagcellás kategóriában az első negyedévben 29%-os a visszaesés, 1465 modellt adtak el.

Német összehasonlító teszten diadalmaskodott a Hyundai villanyautója

A legnépszerűbb tisztán elektromos modell természetesen a világ év autójának választott Ioniq 5, amelyből márciusban 7685 példány (idén összesen 20.002 db) talált gazdára. Február volt az első hónap az Ioniq 5 gyártásának történetében, amikor sikerült átlépni a 10.000 darabos értékesítést, de már 2021. novemberben és decemberben is 9000 feletti példányt értékesítettek. Ehhez képest a márciusi 7685 darab egyértelmű visszaesés, remélhetőleg csak rövid távú, ideiglenes megingásról van szó. Az európai eladásokban nem történt visszaesés, 2871 db Ioniq 5 talált gazdára kontinensünkön idén márciusban, amely folyamatos növekedés a januári 2431 és a februári 2739 példány után.

A második legnépszerűbb Hyundai villanyautó a Kona Electric lett, 3213 darabos márciusi és 9861 darabos idei első negyedéves értékesítéssel, amelyből Európának jutott 886 példány márciusban, illetve 2048 db az első negyedévben. A kifutó klasszikus Ioniqból is elkelt még 544 példány márciusban és 1691 autó idén, melyek java (1482 példány) az európai utakra került.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.