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
auto
2024. 04. 23. kedd

Nagyobb hatótáv olcsóbban: itt a BMW új akkumulátora

elektromos autó

Magasabb teljesítményt, nagyobb hatótávot, gyorsabb töltést, és lényegesen alacsonyabb környezeti lábnyomot ígér a BMW vadonatúj akkumulátora, amely a 2025-től gyártásba kerülő úgynevezett Neue Klasse villanyautókba kerülnek.

Egy ideje már tudjuk, hogy a BMW egy újfajta, hengeres kialakítású akkucella bevezetésére készül, amelyet kínai partnerei fognak gyártani neki. A bajor autógyártó most megerősítette a híreket, és bemutatta azt a technológiát, amely forradalmi változást hoz elektromos modelljei számára.

„Lítium-ion akkumulátorcelláink új fejlesztésű, hatodik generációja hatalmas technológiai ugrás lesz, több mint 20 százalékkal nagyobb energiasűrűséget, akár 30 százalékkal gyorsabb töltési sebességet és akár 30 százalékkal nagyobb hatótávolságot kínálva” – jelentette be Frank Weber, a BMW AG igazgatótanácsának járműfejlesztésért felelős tagja. „Az akkumulátorcella-gyártás során keletkező emissziót ugyancsak csökkentjük, akár 60 százalékkal. Ezek a fenntarthatóság és az ügyfélelőnyök tekintetében egyaránt nagy lépések” – tette hozzá.

A 46 mm átmérőjű cellákat kifejezetten a Neue Klasse modellgeneráció járműszerkezetéhez tervezte a BMW. Korábban érkeztek hírek arról, hogy akár kétféle cellára is támaszkodhat a vállalat – ezeket is megerősítették a németek, a hengeres cellák két különböző magasságban fognak készülni. A BMW ötödik generációs akkumulátortechnológiájának prizmatikus celláihoz képest a hengeres akkumulátorcellák katód oldalának nikkeltartalma nagyobb, kobalttartalma pedig kisebb. Az anód oldalon eközben a szilikontartalom lett magasabb. Mindez több mint 20 százalékkal nagyobb térfogati energiasűrűséget eredményez. A Neue Klasse járművei 800V-os rendszerrel fognak érkezni, az új cellákkal az akár 500 amperes töltési kapacitást kihasználva 30 százalékkal is csökkenhet a 10% és 80% közötti akkumulátortöltés ideje.

A BMW azt is kiemeli, hogy az új akkumulátorcellának és az akkutechnológia új beépítési koncepciójának köszönhetően akár 50 százalékos csökkenést is el lehet érni a nagyfeszültségű akkumulátor előállítási költségében a jelenlegi, ötödik akkumulátorgenerációhoz viszonyítva.

A BMW már több mint tízmilliárd euró összértékben írt alá gyártási megállapodást a CATL és az EVE Energy akkumulátorgyártókkal. Kínában és Európában mindkét partner két-két, egyenként akár 20 GWh maximális éves kapacitású gigagyárat fog felépíteni, mint korábban beszámoltunk róla, az európai helyszín mindkét cég esetében Debrecen lesz, az épülő BMW-gyár szomszédságában.

Érkezik a második akkugyár Debrecenbe

Mint tudjuk, az akkugyártás erősen környezetszennyező folyamat, de az elektromos autókat gyakran az akkumulátorok alapanyagainak származási helye, kitermelésének körülményei miatt is erős kritikák érik. Éppen ezért fontos, hogy a BMW partnerei a termelés során jelentős arányban újrafelhasználják az olyan nyersanyagokat, mint a kobalt, a lítium és a nikkel, továbbá a megújuló energiaforrások integrációjával az akkugyártás szén-dioxid-emissziója is akár 60%-kal alacsonyabb lehet, mint a jelenlegi akkugeneráció előállítása során.

A BMW hozzáteszi, hogy az akkumulátortechnológiai kutatások folytatódnak házon belül, az új cellák bevezetésével most először arra is lehetőség nyílik, hogy lítium vas-foszfátból (LFP) készült katódot alkalmazzanak a mérnökök. Ezzel párhuzamosan a szilárdtest-akkumulátoron is dolgoznak a bajorok, a vállalatcsoport célja, hogy ezt a technológiát már az évtized végére sorozatgyártásra kész állapotra fejlessze. A forradalmi technológiával felvértezett prototípust a BMW Group még jóval 2025 előtt bemutatja.

A világ legnagyobb akkumulátorgyártója építhet gyárat Magyarországon

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.