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
auto

A világ legnagyobb akkumulátorgyártója építhet gyárat Magyarországon

elektromos autó
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

A Világgazdaság írta meg tegnap, hogy a dél-koreai Bloter oldalain megjelent egy hír, miszerint a világ legnagyobb akkumulátorgyártójaként ismert kínai CATL 200 hektárnyi területet vásárolt Debrecen közelében. Bár még nem megerősített, de feltételezhető, hogy a CATL új akkugyárat létesít ezen a területen, amely nem mellékesen igencsak közel, mindössze 20 km-re található a BMW gyártól.

A vállalat Magyarországra érkezésének hírét támasztja alá az a közelmúltban megjelent LinkedIn-álláshirdetés is, amelyben a CATL villamosmérnökök jelentkezését várja Debrecenben egy gyár építéséhez. Az elmúlt napokban számolt be a sajtó arról is, hogy a CATL újfajta, hengeres formátumú akkucellákat szállít majd a BMW új generációs villanyautóiba 2025-től, így feltételezhető, hogy ezt az akkumulátort fogja a debreceni BMW-gyár mellett előállítani a kínai akkugyártó.

Letették a debreceni BMW-gyár alapkövét

Ha valóban így történik majd, akkor ez lehet a hatodik gyártó Magyarországon, amely akkumulátort, vagy akkumulátorok gyártásához szükséges alapanyagot készít, bár egyelőre csak négy működik: a gödi Samsung SDI nagy akkugyárán kívül még Miskolcon a GS Yuasa, illetve Nyergesújfalu közelében a Toray Industries Hungary Kft. készít alapanyagot akkumulátorgyártáshoz, továbbá Komáromban az SK Innovation termel.

Megkezdte a termelést Miskolcon a GS Yuasa akkumulátor gyára

Az elektromobilitás elterjedéséhez óriási akkumulátormennyiségre lesz szükség, így nem csoda, hogy a gyártók igyekeznek bővíteni gyártási kapacitásukat. Azt, hogy ennyire sok gyártó jön Magyarországra, kétféle módon szemlélhetjük: egyrészt remek, hiszen ez is húzza a magyar gazdaság fejlődését és új munkahelyeket teremt, másrészt viszont – főképp a környezetvédők szemében – egy újabb veszélyes pont, hiszen komoly vegyszerekkel dolgoznak ezekben a létesítményekben. Természetesen a környezet védelme mindenki számára fontos, így a gyárak is komolyan veszik az előírások betartását, ugyanakkor jelentek már meg hírek azzal kapcsolatban, hogy talán a gödi Samsung gyárban még sincs minden teljesen rendben.

Lítiumot és akkugyártáshoz használt oldószert találtak a gödi kutak vizében

Érdemes megemlíteni, hogy a CATL-en kívül az EVE Energy is vásárolt áprilisban egy 60 hektáros területet, szintén Debrecen környékén, ahol kifejezetten elektromos autókban használatos lítiumion-akkumulátort kívánnak gyártani, Iváncsán pedig a dél-koreai SK Innovation épít új gyárat. Így összességében akár hat akkumulátor-, vagy akkumulátor-alapanyag gyár működhet majd hamarosan hazánkban.

Irházy Róbert