PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
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

Activesphere néven mutatkozott be az Audi legújabb különleges tanulmányautója, amely a negyedik tagja a négykarikás autógyártó sphere sorozatának.

Aki olvasott már az előző három modellről, azaz a 2021-es Skysphere roadsterről és Grandsphere szedánról, valamint a 2022-ben leleplezett Urbansphere városi koncepcióról, az pontosan tudja, mit várhat az újdonságtól: futurisztikus, elegánst dizájnt, hatalmas utasteret, és koránt sem hétköznapi, átalakítható karosszériát. Ráadásul a jármű nevének első fele is igencsak beszédes, ez a villanyautó ugyanis az aktív kikapcsolódás kedvelőinek készült, és vérbeli terepjáró.

A 22 colos kerekeken guruló négyajtós, kupétetős SUV legizgalmasabb vonása, hogy úgynevezett aktív hátsó résszel rendelkezik, ami annyit tesz, hogy gombnyomásra képes pickuppá alakulni, és vissza. Ekkor a hátsó ablak felcsúszik, a jármű hátulja pedig „lefekszik”, és a plató meghosszabbításaként funkcionál. Ha ezt most így elsőre nem sikerült elképzelni, semmi pánik, a metamorfózisról már videó is készült, csak épp fordítva, pickupból alakul SUV-ba az autó:

Nyilvánvalóan az Activesphere nem lenne az amerikaiak kedvence ekkora raktérrel, de arra ez a megoldás teljesen megfelelne, hogy néhány nagyobb sportfelszerelést, ami egyébként nem férne be az autóba, szállítani tudjanak a felhasználók. Néhány eszköz, mint például sílécek a tetőn is szállíthatók az előbukkanó tetősíneken.

A jármű egyébként 4,98 méter hosszú, 2,07 méter széles, 1,6 méter magas, tengelytávolsága pedig 2,97 méter, így rendkívül tágas utasteret és tekintélyes lábteret kínál utasainak. A három testvéréhez hasonlóan az Activesphere-nek is adott önvezető képességet az Audi, azaz a kormánykerék és a pedálok elbújnak, ha a sofőr nem kívánja tovább vezetni az autót.

A belső térben a tanulmány egy új, „vegyes valóság” megközelítésen alapuló kijelző- és vezérlőtechnológiát tartalmaz: az „Audi dimenzióknak” nevezett rendszer a vezető által viselt csúcstechnológiás adatszemüvegre támaszkodik. A szemüveget úgy tervezték, hogy a felhasználó lássa a valós világot, miközben virtuális információs és interakciós elemek három dimenzióban jelennek meg a látómezőben.

A tanulmány a Premium Platform Electric (PPE) architektúrára épült. 800 voltos rendszert használ, és a 100 kWh-s akkumulátorával több mint 600 kilométeres hatótávolságot kínál. Az aksi akár 270 kW-tal is tölthető, így alig 25 perc alatt elérjük a 80%-os töltöttséget 5%-ról indulva. Az Activesphere két villanymotorral rendelkezik – mindkét tengelyen egy-egy –, amelyek összkerékhajtást biztosítanak, és 325 kW (436 lóerő) teljesítményt és 720 newtonméter nyomatékot generálnak a hajtáshoz.

Az Activeshphere felfüggesztése 40 milliméterrel emelkedhet és süllyedhet alaphelyzetéből, így a maximális hasmagasság 248 mm. Az Audi prototípusának átlátszó üvegfelületei is vannak az ajtók alján és elöl, ami segíti a láthatóságot durva utakon történő navigáláskor.

Az Activesphere ebben a formában nem megy gyártásba, de a tervezése során alkalmazott megközelítéseket, különösen az utastércentrikus felfogást a gyártó a későbbiekben is alkalmazni fogja, a PPE padlólemezen pedig számos villanyautó válik majd elérhetővé a vásárlók számára.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.