PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2luc3Rlci8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pbnN0ZXIvJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8xMi9oeXUta2FtcGFueW9rLWluc3Rlci12aWxsYW55YXV0b3Nva2Jhbm5lcmVrLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzEyL2h5dS1rYW1wYW55b2staW5zdGVyLXZpbGxhbnlhdXRvc29rYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtMS5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto

Hidrogénnel növeli elektromos autóbuszának hatótávját a Daimler

elektromos busz
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

A Barcelonában megrendezett Global Public Transport Summit eseményen mutatkozott be a Daimler Mercedes eCitaro névre keresztelt elektromos meghajtású autóbuszának hidrogénhajtással kiegészített változata. A német gépjárműgyártó vállalat kínálatában az eCitaro Fuel Cell az első modell elektromos-üzemanyagcellás hibrid hajtásrendszerrel.

A járműben a Daimler harmadik generációs, NMC kémiájú lítiumion-akkumulátorrendszeréhez társítottak be a mérnökök egy a Toyota által szállított 60 kW teljesítményű üzemanyagcellás rendszert. A vállalat közleményében kiemeli, hogy két lehetséges megoldás közül kellett választania: vagy nagy teljesítményű üzemanyagcella mellé szerel be kis kapacitású aksit, vagy nagy akkukapacitást kombinál kis hidrogéncella-teljesítménnyel. Végül az utóbbira esett a választás: szóló kialakításban a hibrid eCitaróban 294 kilowattórányi akkumulátor dolgozik, míg a csuklós változatban akár 392 kWh is lehet az aksi kapacitása.

Ennek megfelelően a hidrogén nem elsődleges erőforrás a buszban, mindössze az elektromos hatótáv megtoldására alkalmas. A Daimler azzal magyarázza a döntését, hogy a belátható jövőben az elektromosság jelentősen olcsóbb lesz a hidrogénnél, ráadásul a nagy aksinak köszönhetően a buszok több fékezéskor visszanyert áramot képesek eltárolni, ami fontos szempont a városi buszoknál. A buszok hatótávolsága egyébként 350 (csuklós), illetve 400 km (szóló).

A körülbelül 240 kilogramm tömegű üzemanyagcellát a tetőn helyezte el a Daimler. A hidrogént gáz formájában, 350 bar nyomáson tárolják szintén a tetőn – a szóló buszban öt tartályban összesen 25 kilót, a csuklós buszban hat vagy hét tartályban 30-35 kilót. Ideális körülmények között egy teljes tankolás – egy öttartályos szóló eCitaro Fuel Cell esetében – nagyjából 10 percet vesz igénybe.

A jármű továbbra is a ZF tengelyhajtását alkalmazza 125 kW teljesítménnyel és 485 Nm nyomatékkal – a szóló buszban egy, a csuklósban opcionálisan akár kettő ilyen tengely is működhet. A Daimler hozzáteszi, hogy az eCitaro akkumulátorainak, az üzemanyagcellájának és a hidrogéntartályainak súlyelosztásának köszönhetően nagy számú utast képes szállítani. Egy háromajtós csuklós busz egyetlen meghajtott tengellyel, 294 kWh akkuval, és hét hidrogéntartállyal például akár 128 utasnak kínálhat ülőhelyet.

A Mercedes eCitaro Fuel Cell sorozatgyártása már megkezdődött, a csuklós változat már rendelhető.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.