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
auto
2024. 04. 12. péntek

Svéd tűzoltóság: a benzines autók gyakrabban gyulladnak ki, mint a villanyautók

elektromos autó

Az elektromos járműveket övező általános tévhittel ellentétben a svéd katasztrófavédelem (MSB) adatai azt mutatják, hogy a villanyautók jóval kisebb valószínűséggel gyulladnak ki, mint a benzinesek.

Az MSB jelentése szerint 2022-ben Svédországban összesen 106 elektromos meghajtású közlekedési eszköz gyulladt ki – vagy pontosabban ennyiről szerzett tudomást a tűzoltóság -, de ezek közül 38 eset elektromos rollerekhez, 20 eset pedig elektromos kerékpárokhoz kapcsolódott.

Elektromos autókban (ide értve a hibrideket is) 2022-ben mindössze 23 tűzesetet jelentettek, ami a 611.000 elektromos járműből álló svédországi flottának mindössze 0,004%-át teszi ki.

Ezzel szemben ugyanebben az időszakban mintegy 3400 olyan tűzesetet regisztráltak, amely Svédország 4,4 millió benzin- és dízelüzemű autóját érintette, vagyis 2022-ben a hagyományos autók 0,08%-a égett ki.

Ez azt jelenti, hogy tavaly Svédországban egy belső égésű motorral felszerelt autó mintegy 20-szor nagyobb valószínűséggel vált a lángok martalékává (és alakul át „külső égésűvé”), mint egy elektromos hajtáslánccal szerelt gépkocsi.

Utazás közben Töltés közben Egyéb/ismeretlen Összesen
Teherautó 0 1 3 4
Busz 2 0 1 3
Személygépkocsi 6 4 13 23
Motorkerékpár 0 0 2 2
Moped 0 4 4 8
Kerékpár 3 8 9 20
Roller 3 15 20 38
Robogó/kerekesszék 0 1 1 2
Hoverboard 0 5 1 6
Összesen 14 38 54 106

Forrás: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)

Az is nagyon érdekes adat, hogy az MSB szerint az elektromos autókban keletkezett tűzesetek száma az elmúlt három évben mindig 20-24 között mozgott, bár az elektromos autók száma ebben az időszakban majdnem megduplázódott. Ez feltehetően annak köszönhető, hogy a gyártók az idő előrehaladtával egyre biztonságosabb autókat képesek tervezni – a lítium-vasfoszfát akkumulátorok terjedésével pedig vélhetően még tovább fog javulni a helyzet.Annyit azért érdemes hozzátenni a tűzoltóság jelentéséhez, hogy a villanyautók átlagos életkora jóval alacsonyabb, mint a hagyományos autóké, ami nem mellékes szempont, ha a tűzveszélyességről beszélünk. De még ezzel együtt is megalapozatlan az a vélekedés, amely szerint a villanyautók az átlagosnál nagyobb arányban szoktak lángra kapni, és ezért veszélyesebbek lennének, mint a hagyományos járművek. A számok azt mutatják, hogy ennek éppen az ellenkezője az igaz.

Dízel autóból eredő tűz miatt omolhatott össze egy norvég reptér parkolója

Címlapkép: fireisolator.com

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.