Svéd tűzoltóság: a benzines autók gyakrabban gyulladnak ki, mint a villanyautók
Az elektromos járműveket övező általános tévhittel ellentétben a svéd katasztrófavédelem (MSB) adatai azt mutatják, hogy a villanyautók jóval kisebb valószínűséggel gyulladnak ki, mint a benzinesek.
Az MSB jelentése szerint 2022-ben Svédországban összesen 106 elektromos meghajtású közlekedési eszköz gyulladt ki – vagy pontosabban ennyiről szerzett tudomást a tűzoltóság -, de ezek közül 38 eset elektromos rollerekhez, 20 eset pedig elektromos kerékpárokhoz kapcsolódott.
Elektromos autókban (ide értve a hibrideket is) 2022-ben mindössze 23 tűzesetet jelentettek, ami a 611.000 elektromos járműből álló svédországi flottának mindössze 0,004%-át teszi ki.
Ezzel szemben ugyanebben az időszakban mintegy 3400 olyan tűzesetet regisztráltak, amely Svédország 4,4 millió benzin- és dízelüzemű autóját érintette, vagyis 2022-ben a hagyományos autók 0,08%-a égett ki.
Ez azt jelenti, hogy tavaly Svédországban egy belső égésű motorral felszerelt autó mintegy 20-szor nagyobb valószínűséggel vált a lángok martalékává (és alakul át „külső égésűvé”), mint egy elektromos hajtáslánccal szerelt gépkocsi.
Utazás közben | Töltés közben | Egyéb/ismeretlen | Összesen | |
---|---|---|---|---|
Teherautó | 0 | 1 | 3 | 4 |
Busz | 2 | 0 | 1 | 3 |
Személygépkocsi | 6 | 4 | 13 | 23 |
Motorkerékpár | 0 | 0 | 2 | 2 |
Moped | 0 | 4 | 4 | 8 |
Kerékpár | 3 | 8 | 9 | 20 |
Roller | 3 | 15 | 20 | 38 |
Robogó/kerekesszék | 0 | 1 | 1 | 2 |
Hoverboard | 0 | 5 | 1 | 6 |
Összesen | 14 | 38 | 54 | 106 |
Forrás: Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB)
Az is nagyon érdekes adat, hogy az MSB szerint az elektromos autókban keletkezett tűzesetek száma az elmúlt három évben mindig 20-24 között mozgott, bár az elektromos autók száma ebben az időszakban majdnem megduplázódott. Ez feltehetően annak köszönhető, hogy a gyártók az idő előrehaladtával egyre biztonságosabb autókat képesek tervezni – a lítium-vasfoszfát akkumulátorok terjedésével pedig vélhetően még tovább fog javulni a helyzet.Annyit azért érdemes hozzátenni a tűzoltóság jelentéséhez, hogy a villanyautók átlagos életkora jóval alacsonyabb, mint a hagyományos autóké, ami nem mellékes szempont, ha a tűzveszélyességről beszélünk. De még ezzel együtt is megalapozatlan az a vélekedés, amely szerint a villanyautók az átlagosnál nagyobb arányban szoktak lángra kapni, és ezért veszélyesebbek lennének, mint a hagyományos járművek. A számok azt mutatják, hogy ennek éppen az ellenkezője az igaz.
Címlapkép: fireisolator.com