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
auto

Megnéztük Oslo elektromos kompjait

egyéb

Amikor július végén Norvégiában megnéztük az új elektromos Hondát, elég feszes volt a program, de egy órát sikerült a szálloda környékén sétálni, amely az öböl partján, a kikötők közelében volt.

Olyat láttunk, hogy elsőre nem is értettük mi történik.

Zen

Aki rendszeresen hajózik a Dunán, vagy a Balatonon, annak az érzékei megszokták már, hogy amikor a hajó elindul, fordul, vagy a kikötőhöz ér, felbőg a dízelmotor, és remeg minden, füstöl a kémény. És persze nem csak nálunk. Én jártam már úgy, hogy bármennyire is szerettem volna a Garda tavon hajózva a felső fedélzeten, a szabad levegőn gyönyörködni az olasz tájban, szinte elviselhetetlen volt a zaj, és a szél is ránk fújta a dízel füstöt, így inkább lementem a földszinti zárt térbe.

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

Pedig az ilyen rövid, pár-tíz kilométeres távú személyszállító hajózás ma már megoldható elektromos hajókkal és kompokkal. Sőt, még csak újat sem kell venni hozzájuk, az átépítés is működik.

Jó példa erre – mi más, mint – Norvégia, ahol a kikötőbe érve először cserben hagytak az érzékeim, nem értettem mi annyira furcsa. Néztem a menetrend szerinti hajókat elsuhanni előttem, és nem tudtam mi nem stimmel.

Aztán rájöttem: csend volt.

Egészen szürreális volt, ahogy a hatalmas hajók hangtalanul közlekedtek.

Kicsit utána olvasva kiderült, hogy mind a két típus amelyet a kikötőben láttam teljesen elektromos – más nem is volt Oslóban. Ezek a helyi „közlekedési vállalatok járatai, amelyek egész nap szállítják az utasokat az öböl ívén található városrészekbe és elővárosokba.

Az egyik típus ami rendszeresítve van a DNVGL osztályú MS Kongen, MS Dronningen és MS Prinsen trió, amelyek a B10-es vonalon üzemelnek, 600 fő befogadására képesek. Utolsó dízeles évükben, 2018-ban 2,8 millió utast szállítottak. A három kompot 2019-ben kezdték átépíteni és a projekt 150 ember 25 ezer munkaórájába került – hajónként.

A felújított járművek a szerződés szerint 2034-ig maradnak szolgálatban, és csak ez a trio a helyi társaság járatai CO2 kibocsátásnak 70 százalékáért, a nitrogénoxidok 45 százalékáért volt felelős. A három jármű átépítésének és üzemeltetésének költségei évi 270 millió forintnyi koronába kerülnek.

A hajókból, egyenként, 36 tonnányi vasat távolítottak el, kiszerelték ugyanis a korábbi belsőégésű hajtásláncot és üzemanyagtartályokat, a helyükre, a gépházba 2018 kWh-nyi akkumulátor került, amely 26 tonnát nyom.

A parton, a kikötő egyik épületében egy 8 MW teljesítményű elektromos alállomást is telepítettek, amely nem csak ezt a hármast, de az összes többi hajót is ki tudja szolgálni.

A másik típus, ami szintén hangtalanul suhant az öbölben, a török Sefine hajógyár DNV osztályú ötösfogata, amelyeket norvég tervezők alkottak meg.

Az Oslofjord (I, II…V) nevű kompok 35 méter hosszúak, 8 méter szélesek, 2,2 méteres merülési mélységük van és bruttó 410 tonnát nyomnak. Két fedélzetükön 350 utas fér el, és az öböl kisebb szigeteit kötik össze a fővárossal.

Elődjeikhez képest másfélszeres a befogadóképességük, akadálymentesítettek, és új, modern, a jeges tengeren történő navigálást segítő rendszert is kaptak.

Ezeket a kisebb hajókat a Westcon Power and Automation 1017 kWh akkupakkjaival, és két-két, egyenként 250kW teljesítményű Schottel villanymotorral szerelték – utazósebességük 11 csomó, 20 km/h. Az üzemeltetésük szintén 2034-ig van garantálva.

Oslo 2028-ra a teljes hajóforgalmát elektromosra akarja cserélni.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.